گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مشکلات ناشی از کار زیاد (۲)

۵. تعویض ساز

تعویض ویلون به ویولا، ویلون به ویلونی بزرگتر یا با سازی که اتفاع خرک متفاوتی دارد به نوازنده فشار زیادی تحمیل می کند. اگر سازتان را عوض می کنید باید ۱ تا ۲ هفته تمرینات ساده تر را انجام دهید و کم کم به سراغ برنامه اصلی خود بروید. همین مساله در مورد تعویض معلم یا رپرتوآر صادق است.

۶.عادات نادرست تمرین

به نظر من موسیقی دان باید به نوازندگی مانند یک فعالیت بدنی نگاه کند. بیشتر نوازندگان قبل از اجرا اصلا خود را گرم نمی کنند یا فکر می کنند نواختن یک قطعه ساده یا با سرعت پایین برای این کار کافی است. نوازندگی تمام بدن فرد را درگیر می کند، بنابراین حداقل در یک گرم کردن خوب باید به گردن، شانه، بازوها، پشت،و کمر نرمش داد تا از مشکلات ناشی از کار زیاد تا حد قابل توجهی پیشگیری نمود.

تمرینات می توانند شامل چرخش آهسته سر در جهت و خلاف جهت ساعت، آهسته بالا انداختن و چرخاندن شانه ها ، خم شدن به طرفین و چرخش بالاتنه باشد. در کل باید در هر ۴۵ دقیقه تمرین حداقل ۵ دقیقه استراحت کرده و ماهیچه ها را آزاد کنید و بلرزانید.( به این ترتیب می توانید چندین ساعت پشت سر هم تمرین کنید.) پاساژهای سخت و یا با انگشت گذاری ناجور را در بخش های کمتر از ۵ دقیقه تمرین کنید؛ دیگر قسمت های اثر را بنوازید و مجددا سرغ این تکه ها بازگردید، هیچ گاه مدت طولانی پشت سر هر آنها را ننوازید.

۷.درمان نیمه تمام جراحات قدیمی

این مورد هم زیاد دیده می شود. مشکلات تاندون، رگ به رگ شدگی و دردهای گردن و پشت اغلب کامل درمان نمی شوند چون به سرعت بعد از شروع درمان به نوازنده اجازه ادامه به کار را می دهند. اما آنها آمادگی کامل را ندارند و هر لحظه امکان دارد درد آنها عود کند. باید درمان را تا پایان ادامه دهیم.

۸.وضعیت نادرست ایستادن

اگر هنگام ایستادن قوز کنید یامکانیسم بدنتان ضعف های دیگری داشته باشد، احتمال بروز کمر و گردن درد در شما بیشتر است. حمل ساز هم در این زمینه نقش دارد. مسلما ساز سنگین مخصوصا برای افرادی با جثه کوچک مشکلات زیادی به همراه دارد. ساز سنگین را با یک دست و روی یک شانه حمل نکنید چون ایجاد شانه و پشت درد می کند.برای سازتان بند بلندی انتخاب کنید تا بتوانید آن را به صورت مایل روی شانه بیندازید. با این کار وزن آن تقسیم می شود.

برای سازهای سنگینتر از جعبه های به صورت کیف کولی استفاده کنید. استفاده از جعبه های چرخدار برای سازهای بزرگتر مانند ویلون سل و باس بسیار مناسب است. اگر سازتان سنگین است راب بلند کردن آن حتما زانوهای خود را خم کنید.

۹.فعالیت های پرفشار غیر موسیقایی

تعمیر مبلمان، کندن علف های هرز، تایپ کردن، بافندگی، گل دوزی وخیاطی می توانند مشکلاتی شبه مشکلات تاندونی به وجود آورند. می توان از آنها هم با استراحت های کوتاه در خلال کار، درست مانند نوازندگی، پیشگیری کرد.

۱۰. مشکلات آناتومیک

ممکن است یک نوازنده مشکلات آناتومیک داشته باشد که حرکات خاصی هنگام نواختن آنها را تشدید کند.

علایم

از کجا می توان فهمید این مشکلات را داریم یا خیر؟ شایع ترین علامت آنها درد است، که به چند دسته تقسیم می شوند:

۱
.دردهای یک ناحیه که با قطع تمرین آرام می شوند

۲. درد در جند نقطه که با قطع تمرین آرام می شوند

۳.دردهای نامنظمی که حتی بعد از اتمام تمرینات هم ادامه پیدا می کنند

۴.همه موارد بالا؛ به علاوه درد هنگام انجام اغلب کارهای عادی روزمره

درمان

مطمئنا استراحت مهم ترین درمان است. همه می دانیم که استراحت کامل برای نوازنده حرفه ای تقریبا غیرممکن است. در اینجا از مفهوم ورزشی این لغت یعنی“ کم کردن تمرینات” اقتباس کردیم. در این دوران تمرین ها باید با دیدی حرفه ای مورد ارزیابی قرار گیرند. باید معلم یا پزشک با تشخیص قسمت هایی از بدن که فشار بیشتری را تحمل می کنند برای تقویت آنها تمرینات خاصی بدهد.این تمرینات هم در موقع نواختن و هم استراحت عضلات قابل اجرا هستند و به نوازنده می آموزند ماهیچه هایی که فشار بیشتری را تحمل می کنند در حین تمرین هم استراحت دهند.

تمرینات کششی ساده هم برای تسکین درد تاندون و ماهیچه های آسیب دیده بسیار موثرند؛ آنها را بعد از گرم کردن کلی انجام دهید.کشش فقط باید برای درمان دردهای خفیف استفاده شود. وقتی درد فروکش کرد تمرینات تقویتی را شروع کنید. بهتر است آنها را زیر نظر فیزیوتراپیست انجام دهید و در خانه آنها را تکرار کنید. فرآیند تقویت عضلات به کندی صورت می گیرد اما بهتر است این رون را آهسته و با احتیاط دنبال

کنید تا خطر آسیب مجدد از بین برود.

گرما و سرما درمانی هم موثر است. از گرما باید قبل از شروع تمرینات کششی و قدرتی استفاده کرد و بعد از آنه روی عضو آسیب دیده یخ بگذارید. اگر عضو آسیب دیده متورم است باید به جای گرما از یخ استفاده کنید. مصرف داروهای ضد التهاب مانند آسپرین درد را تسکین موقت می دهند. البته اگر سابقه خونریزی یا زخم دستگاه گوارش دارید در مصرف این داروها احتیاط کنید.


منبع: strings

هستی نقره چی

هستی نقره چی

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است