گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

بنای کروی استکهلم


یکی از بزرگترین سالنهای جهان سالن کروی استکهولم است که استفاده های بسیار متنوعی دارد که از جمله آنها برگزاری کنسرت های بسیار بزرگ موسیقی است. بنای کروی استکهلم بزرگترین ساختمان کروی جهان است که ساخت آن دو سال و نیم به طول انجامیده است. در زبان سوئدی به گلوبن (globen) یا کروی شهرت دارد. بنایی به شکل یک توپ گلف خیلی بزرگ که ۱۱۰ متر قطر و ۸۵ متر ارتفاع داخلی آن است.

حجم کل ساختمان ۶۰۰.۰۰۰ متر مربع است. برای شو و کنسرت ۱۶.۰۰۰ نفر و برای مسابقات هاکی روی یخ ۱۴.۱۱۹ نفر گنجایش دارد.

این بنا نمادی از خورشید در سرزمین قطبی سوئد است، بزرگترین مدل از سیستم مختصات قطبی در جهان.

گلوبن در اصل برای مسابقات هاکی و محل اصلی مسابقات هاکی کلوپ های Djurgårdens IF و AIK است، ولی این کلوپ ها در حال حاضر محل اجرای بازیهای دیگری هستند.

این محل در سال ۱۹۸۹ و با گنجایش ۱۴.۱۱۹ نفر برای بازی هاکی افتتاح شد ولی در حال حاضر برای اجراهای موسیقی و بازیهای مختلف غیر از هاکی مثل فوتبال هم استفاده می شود و در مالکیت FCA fastigheter قرار دارد.

سومین تیمی که در لیگ آنها بازی میکرد تیم Huddinge IK بود. در سال ۲۰۰۳ گلوبن میزبان مسابقات قهرمانی اروپا در رشته بسکتبال بود.

دو بار هم در سال ۱۹۸۹ میزبان مسابقات جهانی قهرمانی IIHF در رشته هاکی بود، همینطور مسابقات کاپ هاکی در سال ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴. سری مسابقات NHL هم در برای اولین بار در همین محل افتتاح شده اند، یعنی درست زمانی که تیم های NHL برای مسابقه با تیم های سوئدی به این کشور آمدند:

تیم Vancouver Canucks در سال ۲۰۰۰ ، Colorado Avalanche در سال ۲۰۰۱ و Toronto Maple Leafs در سال ۲۰۰۳. این محل همینطور میزبان اتفاقاتی چون Monster Jam و مسابقات قهرمانی فوتبال در سال ۱۹۹۶ و ۲۰۰۶ و مسابقات والیبال مردان اروپا در سال ۱۹۸۹ بوده است.

اولین بازیهای NHL در سال ۹/۲۰۰۸ بین Ottawa Senators و Pittsburgh Penguins هم با میزبانی گلوبن درین محل انجام خواهد شد.

پاپ ژان پل دوم اولین پاپی بود که مراسم عشائ ربانی را درین محل و در سال ۱۹۸۹ به انجام رساند. دالایی لاما و نلسون ماندلا هم از دیگر افراد مشهوری هستند که در مراسم گلوبن شرکت جسته اند. Kiss, Bob Dylan, George Michael, Celine Dion, Mariah Carey, The Rolling Stones, Roxette, Guns N’ Roses, Bruce Springsteen, Britney Spears, Luciano Pavarotti, Black Sabbath, Simon and Garfunkel, U2, Shania Twain, R.E.M., Metallica, Red Hot Chili Peppers, Iron Maiden, Rammstein, Def Leppard, Rush, Aerosmith, Beyonce, Linkin Park, The Who, The Police و بسیاری از گروه های دیگر موسیقی درین محل به اجرای کنسرت پرداخته اند. مسابقات اروپایی آواز و مسابقات اروپایی MTV هم در همین محل در سال ۲۰۰۰ برگزار شده اند.

www.globearenas.se

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۴

بیشتر بحث شده است