گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

هربرت هانکوک


هربرت هانکوک (Herbie Hancock یا Herbert Jeffrey Hancock) در تاریخ ۱۲ آوریل سال ۱۹۴۰ در شیکاگو آمریکا بدنیا آمد. وی یکی از برجسته ترین پیانیست ای سبک جز می باشد که همانند همتای دیگرش چیکوریا تاثیر بسیار زیادی بر موسیقی و نوازندگی جز داشته اند و همچنین جوایز بسیاری را در عرصه های بین المللی از آن خود نموده است.

وی اولین موزیسین جز میباشد که سینتی سایزر را وارد موسیقی جز نمود و خود نوازنده ای صاحب سبک می باشد.

قطعات بسیاری توسط وی ساخته و ضبط شده است که بسیاری از آنها توانسته است، در میان مخاطبین عام نیز مورد توجه قرار گیرد. او موزیسینی است که ساخته هایش جدا از ارزش هنری، توانست هم شنونده حرفه ای و هم مخاطب غیر حرفه ای را راضی نماید.

برخی از معروفترین آثار تکنوازی وی عبارتند از:
“Cantaloupe Island”, “Watermelon Man” -“Maiden ،Voyage”, “Chameleon”, “Rockit.”
آلبوم The Joni Letters او توانست در سال ۲۰۰۷ جایزه بهترین آلبوم سال را از آن خود نماید که در تاریخ جز وی دومین نفری بود که توانست این جایزه را از آن خود نماید.

وی در زمینه گرایشش به سمت موسیقی بیان میدارد که وقتی به موسیقی گروه Hi-Lo’s گوش میداد موجب شد تا وی با اشتیاقی عجیب، به یادگیری موسیقی بپردازد و بسان بسیاری از موزیسنهای خلاق جهان وی با گوش سپردن به قطعات موسیقی و اجرای آن توانست بصورت خود آموز به یادگیری بپردازد؛ از جمله نوازندگانی که تاثیر زیادی در وی داشتند میتوان به :Don Goldberg McCoy Tyner, Wynton Kelly اشاره نمود.

audio file بشنوید قسمتی از ساخته های هانکوک را

هربرت هانکوک (Herbie Hancock یا Herbert Jeffrey Hancock) در تاریخ ۱۲ آوریل سال ۱۹۴۰ در شیکاگو آمریکا بدنیا آمد. وی در دانشگاه گرینل (Grinnell) مشغول تحصیل بود که ناگهان بعد از دو سال به سمت موسیقی رفت آنهم زمانی که تنها یک دوره کوتاه برای اتمام تحصیل داشت. پس از آن به شیکاگو رفت و به همراه کلمن هاوکینز (Coleman Hawkins) و دونالد برد (Donald Byrd) شروع به فعالیت نمود و در همان دوره دروسی را نیز در دانشگاه روزولت (Roosevelt) گذراند.

جالب است بدانید که ۱۱ سال بعد دانشگاه Grinnell (همانجایی که درس را نا تمام گذاشت) به وی مدرک دکترای افتخاری Fine Arts را اعطا نمود!

وی بسرعت توانست به شهرت و اعتبار بالایی در محافل هنری و موسیقی شیکاگو برسد و باعث شد در طی دوره ای با Phil Woods و Oliver Nelson همکاری نماید. در سال ۱۹۶۲ اولین آلبوم تکنوازی خود را با عنوان Takin’ Off منتشر نمود.

audio file بشنوید قسمتی از نوازندگی هانکوک را

اما مهترین اتفاق در زندگی هنری هنکوک، پیوستن به گروه مایلز دیویس بود که این اتفاق با دعوت و آشنایی وی توسط Tony Williams درامر گروه به دیویس بود که با مشاهده نبوغ و خلاقیت هانکوک به سرعت او را بعنوان عضوی از گروه پذیرفتند. این گروه جدید با تفکرات تازه مایلز دیویس، جان تازه ای گرفت و این جز با همکاری اعضای گروه بالاخص نوازنده پیانواش یعنی هنکوک امکان پذیر نبود.

وی در زمانی که در گروه مشغول فعالیت بود فرصت این را یافت تا آثار خود را توسط کمپانی Blue Note labelبصورت مستقل و نام خود منتشر نماید که در این آلبومها نوازندگان دیگری نیز بعنوان نوازنده میهمان همکاری می نمودند که می توان به افرادی چون :
Wayne Shorter, Tony Williams, Grant Green, Bobby Hutcherson, Sam Rivers, Donald Byrd, Kenny Dorham, Hank Mobley, Lee Morgan و Freddie Hubbard
اشاره نمود.

آلبومهایEmpyrean Isles 1964 و Maiden Voyage 1965 انقلابی در موسیقی جز بود. بیشتر از آنکه به تکنیک وی توجه شود هنکوک بخاطر ابداعاتش در ریتم و هارمونی جز مطرح میباشد چرا که هر یک از آثارش راهی جدید را بر روی نوازندگان باز مینمود.

او در طول دوران فعالیتش با گروه ها و نوازندگان مختلفی فعالیت نمود اما وی همیشه با داشتن تفکر شخصی نتوانست مدت زمان زیادی را در این گروه ها به نوازندگی بپردازد و بیشتر به دنبال علایق شخصی خود در نوازندگی و آهنگسازی بود.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

بیشتر بحث شده است