گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

لری کوریل و جز بین المللی

لری کوریل (Larry Coryell) آمریکایی را باید یکی از نوازندگان جزی دانست که همواره بدنبال تلفیق موسیقی از فرهنگهای مختلف بوده است. وی در سال ۱۹۴۳ در تگزاس آمریکا بدنیا آمد و قبل از انتخاب گیتار چندین ساز دیگر را نیز نواخته بود از کسانیکه تاثیر عمیقی در آشنایی وی با گیتار و سبک جز داشتند میتوان به :Chet Atkins, Chuck Berry و Wes Montgomery اشاره کرد.

بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان برای ادامه تحصیل در دانشگاه به سیاتل رفت. در سال ۱۹۵۵ پس از رفتن به نیویورک اولین رخداد مهم در زندگی هنری وی شکل گرفت که عضویت در گروه Hamilton’s quintet بجای Gabor Szabo بود که باعث شد در جایگاه مناسبی برای نشان دادن استعدادهایش قرار گیرد.

همچنین در آن زمان شروع به یادگیری گیتار کلاسیک زیر نظر Leonid Bolotine نمود اما تکنیک و تبحر وی در نوازندگی با مضراب و گرایشش به موسیقی جز باعث شد وی بیشتر وقتش را به تمرین بر روی این سبک قرار دهد.

در طی چندی سال بعد او با گروهها و نوازندگان مختلفی نیز همکاری مینمود در بین سال های ۱۹۶۷ الی ۱۹۶۸ کوریل آثاری را با Gary Burton و Jim Pepper ضبط نمود. دهه ۶۰ و تا اوایل دهه ۷۰را باید دوره ای عنوان کرد که بیشتر از همه موسیقی راک – جز – و کلا موسیقی غربی وی را تحت تاثیر خود قرار داده بود و سبک و شیوه نوازندگیش نیز بر همین اساس بود.

audio file بشنوید قسمتی از نوازندگی لری کوریل را

وی گروه خودش را با عنوان Eleventh House در سال ۱۹۷۳ تشکیل داد که بیشتر در آن به نوازندگی گیتار آکوستیک میپرداخت و ساز تخصصی وی بود اما در اواخر دهه ۸۰ به نوازندگی گیتار الکتریک نیز روی آورد.

در سال ۱۹۷۹ یکی از مهمترین گروههای موسیقی بصورت تلفیقی شکل گرفت و بنیان گذار گروه کویل بود؛ گروهی متشکل از جان مک لافلین یکی از برترین نوازندگان جز و در طرف دیگر گیتاریست نامدار فلامنکو پاکو دلوسیا که در سبک خودش اسطوره ای فراموش نشدنی محسوب میشد تشکیل گروه تریو گیتار “The Guitar Trio” را دادند.

این سه نوازنده با تفکر و فرهنگی خاص به نوازندگی میپرداختند پاکو دلوسیا موسیقی کشورش اسپانیا را مینواخت، موسیقی ای که منشا در فرهنگ کولی ها و ترانه های آنان داشت و جان مک لافلین نیز با تاسی از موسیقی جز و موسیقی هند تفکر خود را در نوازندگی دنبال مینمود و در این بین لری کوریل شاید تنها کسی بود که بیشتر به سبک و سوی غربی مینواخت تا شرق!

این گروه کنسرتهای متعددی را در اروپا برگزار نمودند و در نهایت ویدیوی تصویری با عنوان Meeting of Spirits که در اجرا شده بود به بازار عرضه شد. اما این موفقیت برای کوریل ادامه پیدا نکرد شاید یکی از دلایلی که لری کوریل نامش همانند دیگر نوازندگان در دنیای جز آنچنان دیده نشد اعتیاد وی به مواد مخدر بود که باعث گروه تریویی که خود بانی آن بود را به دلیل اعتیادش ترک نماید و جای وی ال دی میولا به نوازندگی در گروه پرداخت، نوازنده ای دیگر از دنیای جز که خود صاحب سبک بود و جایگاه مورد قبولی دردنیای موسیقی داشت.

اما پس از دوره ای ناموفق در زندگی، بار دیگر کوریل به دنیای موسیقی بازگشت که در برهه ای از زمان با برخی از برجسته ترین نوازندگان گیتار کلاسیک نیز همکاری نمود، همانند اجرای ویوالدی به همراه یاماشیتا (که یکی از تکنیکال ترین گیتاریستهای کلاسیک جهان میباشد) و یا شارون ایزبین.


audio file بشنوید قسمتی از نوازندگی لری کوریل را

کوریل در چهل سال فعالیتش در بیش از ۷۵ آلبوم بعنوان تکنواز و یا همراه فعالیت داشته است و هواداران بسیاری را برای خود بدست آورده است عناوینی همچون the Godfather of Fusion و یا a true pioneer of rock-jazz fusionنشان دهنده تاثیر وی بر موسیقی دوره خود است و جدا از نوازندگی او در امر تجارت در موسیقی نیز به فرد موفقی تبدیل شد!

از جمله نوازندگانی که وی با آنها همکاری نموده است میتوان به :
Eric Clapton- Chick Corea- Albert Dailey-Jimi Hendrix
– Paco de Lucia-John McLaughlin- Billy Cobham-Keith Jarrett- Miles Davis-Jaco Pastorius- Al Di Meola- Biréli Lagrène-Emily Remler-Pat Metheny- Kazuhito Yamashita-Brian Q. Torff-The Head Shop
-Sharon Isbin- Laurindo Almeida اشاره نمود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است