گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارشی از یک کنسرت چهارساعته (۳)

در کنسرت یادشده به سرپرستی علی صمدپور، در تاون‌هال شهر سیاتل بیش از ۳۰ قطعه از آهنگسازان ایرانی در سبک‌ها و شیوه‌های مختلف اجرا شد. کارگان این کنسرت به شرح زیر بود: ۴ قطعه از دوره‌ی تیموریان، ۱ قطعه از دوره‌ی صفویه، ۳ قطعه از قاجاریه قبل از مشروطه، ۴ قطعه از قاجاریه بعد از مشروطه، ۴ قطعه از دوره‌ی پهلوی اول، ۵ قطعه از دوره‌ی پهلوی دوم، ۵ قطعه از دوران بعد از انقلاب و در نهایت ۳ قطعه از ساخته‌های سال ۹۲-۹۳. این مجموعه به تسلط و شناخت بلامنازع خواننده به این سبک‌ها و شیوه‌ها احتیاج داشت.

بهار موحد ضمن آن‌که تنها خواننده‌ای‌ست که تاکنون چنین کارگان گسترده‌ای را در یک کنسرت ۴ساعته اجرا کرده است در اجرای پیچیدگی‌های ریتمیک قطعات دوره‌ی تیموری و اجرای تحریرهای ویژه‌ی دوره‌های قاجار و پهلوی اول بسیار موفق عمل کرد.

ضمن آنکه شک دارم که خواننده‌ای در موسیقی ایرانی این ریسک را به جان خریده باشد که این اجرای یگانه را بدون وسایل صدابرداری و میکروفون و میکسر و آمپلی‌فایر اجرا کند. او با تکیه بر استعداد، تمرین، گوش پرورش‌یافته و نگاه عمیق به گستره‌ی این موسیقی و نیز بکارگیری راهنمایی‌های سرپرست گروه در رسیدن به بیان شخصی و درآوردن عطر و بوی هر دوره،‌ تمام توان خویش را به کار گرفت و ثابت کرد که اجرای زنده‌ی این قطعات دشوار، امکان‌پذیر است اگر اعتماد به نفس و دید عمیق فرهنگی در یک آوازخوان، مجموع شده باشد.



نوازندگان این گروه با وجود تمرین‌های گروهی کم در مجموع از عهده‌ی اجرا برآمدند. در این میان سینا دهقانی به‌خاطر حساسیت اجرای دورهای ایقاعی قطعات تیموری و صفوی بسیار خوب عمل کرد. جسارت انتخاب و اجرای قطعات سختی چون: دخترک ژولیده (علینقی وزیری)، شورانگیز (پرویز مشکاتیان)، راه (علی صمدپور) بیانگر عبور ذهنی اجراگران از بیان تکنیکی و رسیدن به مرزهای بیان هنری بود.

اجرای هر دوره با معرفی شرایط اجتماعی و ارایه‌ی زندگی‌نامه‌ی آهنگسازان هر دوره در قالب یک انیمیشن کوتاه شروع می‌شد، سپس گروه با ترکیب‌های گوناگون سازی به اجرای ویژگی‌های سبکی هر دوره می‌پرداخت. اینگونه بود که بینندگان این اجرا مروری یگانه را تجربه کردند. تفاوت نگرش به شعر در تلفیق موسیقی، نگاه‌های متفاوت به ریتم در دوره‌های گوناگون و تغییر نقطه‌ی تمرکز موسیقی از خودش به پیرامونش، از ویژگی‌های این مرور ۴ساعته بود. کاشکی جمع مشتاق شناخت موسیقی ایرانی در ایران نیز این اقبال را داشته باشد تا روزی اجرای چنین کنسرتی را از نزدیک تجربه کند.

سعید یعقوبیان

سعید یعقوبیان

متولد ۱۳۵۸ تبریز
کارشناس ارشد علوم اقتصادی و برنامه‌ریزی از دانشگاه علامه طباطبایی ۱۳۸۶
نوازنده‌ی تار و سه‌تار، منتقد و پژوهشگر موسیقی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است