گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

علی رهبری و کنسرتی برای پیامبر اسلام

علی رهبری، که دو سال گذشته با نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد که به تازگی به این مقام برگزیده شده بود، رهبری ارکستر سمفونیک تهران را کنار گذاشت؛ مدتی است در کشور ترکیه مشغول فعالیت است.

وی در این مدت برنامه های زیادی را چه در ترکیه چه در کشور های دیگر به اجرا گذاشته است.

علی رهبری پس از خروج از ایران، به سرعت از طرف ارکستر Istanbul State Symphony Orchestra به همکاری دعوت شد.

این ارکستر یکی از مهمترین ارکسترهای خاورمیانه است
که از سال ۱۹۴۵ تا کنون مشغول به کار است و اولین رهبر آن، کمال رشید ری بوده است که سالن اجرای برنامه های این ارکستر نیز به نام این رهبر فقید ثبت شده است.

این ارکستر سابقه همکاری با سولیست های بزرگی از جمله: لوچیانا پاواروتی، ایگور اویستراخ، یهودی منوهین، لئونید کوگان، ژان پیر رامپال، گیدون کرمر و سابین مایر را داشته است

و رهبری چون آرون کوپلند نیز سکان رهبری این ارکستر را در دست داشته است.

علی رهبری از زمان ورودش به این ارکستر برنامه های زیادی را به اجرا گذاشته است ولی همچنان دعوت ها و کنسرتهایش در سراسر جهان برگزار میشود. از مهمترین برنامه های او در این مدت:

کنسرت افتتاحیه فستیوال جهانی موسیقی Bratislava در اسلواکی در نزدیکی وین

کنسرت در مسکو با ارکستر فیلارمونیک روسیه با یکی از مشهورترین مجریان آثار پاگانینی، ماکسیم فدوتوف (Maxim Fedotov)

کنسرتی با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی که مستقیم در اینترنت به پخش رسید

کنسرت به مناسبت سال نو میلادی در اپرای استانبول
کنسرت با ارکستر CCR در سالن CCR
همچنین در فصل آینده او همکاری هایی با سولیست هایی مانند : Monika Leskovar و Alban Gerhardt

خواهد داشت.

ولی در برنامه ای که در روزهای آینده علی رهبری به اجرا خواهد گذاشت، سمفونی ای مربوط به پیامبر اسلام به آهنگسازی Oguzhan Balci به اجرا گذاشته میشود؛ که این اولین باری است که در کشور ترکیه چنین اتفاقی می افتد.

لازم به ذکر است، این روزها که مصادف شده با صدمین سالگرد تولد هربرت فون کارایان، برنامه هایی در سراسر دنیا برای کارایان برگزار میشود؛ علی رهبری که سابقه دستیاری این رهبر بزرگ را در سالزبورگ داشته است، پنج سال (پشت سر هم از سال ۱۹۷۹ تا ۸۵) ارکستر کارایان را در جایگاه رهبر میهمان هدایت کرده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

بیشتر بحث شده است