گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

انریکو گراندوس، یک آهنگساز بد شانس!

انریکو گراندوس (Pantaléon Enrique Costanzo Granados y Campiña) یکی از آهنگسازان بنام اسپانیا در سبک کلاسیک میباشد که نوازنده ای چیره دست در پیانو نیز بود. وی در ۲۷ جولای سال ۱۸۶۷ در شهر Lérida ایالت کاتولونیا اسپانیا بدنیا آمد. نوازندگی را بصورت حرفه ای در زمانی که در بارسلون بود زیر نظر دو استاد بنام آنزمان “Joan Baptista Pujol” و “Francisco Jurnet” فرا گرفت.

در سال ۱۸۸۷ برای تکمیل آموخته هایش به پاریس رفت و زیر نظر “De Beriot” و بالاخص “Felipe Pedrell” شروع به یادگیری موسیقی نمود که مدت اقامت وی در پاریس دو سال به طول انجامید.

audio file
بشنوید اثری انریکو گراندوس را برای ارکستر سمفونیک را

در سال ۱۸۸۹ به بارسلون بازگشت و اولین موفقیت وی در آخر دهه ۱۸۹۰ رخ داد، هنگامی که توانست نظر دربار پادشاهی “King Alfonso XIII” و حمایت مالی آنها را برای ادامه فعالیتهایش بدست آورد.

audio file
بشنوید نوازندگی انریکوس گراندوس را

عمده فعالیت وی در بارسلون اجرای قطعات ساخته خودش، تدریس و آهنگسازی قطعات برای پیانو و موسیقی تئاتر بود. در سال ۱۹۱۱ گرانادوس سوئیت برای را پیانو با عنوان “Goyescas” منتشر نمود که به یکی از محبوبترین آثار وی مبدل شد. شش قطعه که بر اساس نقاشی های گویا (نقاش شهیر اسپانیایی) ساخته شده بود. کسی که الهام بخش برخی دیگر از آثار گرانادوس مانند تونادیلا (آوازهایی همراه با پیانو) نیز بود که نشاندهنده اوج علاقمندی وی به آثار این نقاش میباشد.

از دیگر آثار محبوب گرانادوس رقص های اسپانیایی برای پیانو بود که این رقصها چنان در میان مردم محبوبیت پیدا کرد که موجب دعوت شاهزاده اسپانیا برای اجرای این قطعات در کاخ شاه اسپانیا شد! این مجموعه در طی سالهای متمادی نوشته شد که در نهایت در سال ۱۹۰۰ به پایان رسید.


audio file
بشنوید اثری انریکو گراندوس را برای دو گیتار

قابل ذکر است که بسیاری از آثار وی برای گیتار نیز تنظیم شده اند که جزو رپرتوار محبوب نوازندگان گیتار کلاسیک میباشد. برخی از مهمترین آثار وی :
* ۱۲ Danzas españolas (1890) for piano)
* María del Carmen (1898), opera.
* Allegro de concierto (1903).
* Escenas románticas (1903).
* Dante (1908), symphonic poem.
* Tonadillas (1910) for voice and piano.
* Goyescas (1911), suite for piano.
* Bocetos 1912
* Colección de canciones amatorias 1915
* Goyescas, opera, 1916.
* ۶ Estudios expresivos
* ۶ Piezas sobre cantos populares españoles.
* Madrigal, for cello and piano.
* ۷ Valses Poéticos.
* Trio, for Piano, Violin, and Celloهستند.

استقبال بسیار خوب از این کار باعث اشتیاقش برای گسترش فعالیتهایش شد و در سال ۱۹۱۴ اپرایی بر اساس همان قطعات پیانویی ساخت اما متاسفانه بدلیل شروع جنگ جهانی اول و درگیر شدن دول اروپایی، کلیه فعالیتهای موسیقی مختل شد و اجرای اپرای وی نیزکنسل شد.

audio file
بشنوید اثری انریکو گراندوس را برای ارکستر سمفونیک را

گراندوس به آمریکا رفت، کاری که بسیاری از موزیسینهای آن زمان انجام دادند و در ۲۸ جولای سال ۱۹۱۶، آثار خود را در نیویورک اجرا نمود. او در زمانی که در نیویورک بود، قطعاتی را برای کمپانی “Duo-Art” بر روی صفحاتی ضبط نمود که این آثار تا به امروز نگهداری شده اند و می توان اجرای قطعاتش را توسط خودش شنید.


audio file
بشنوید نوازندگی انریکو گراندوس را

بقدری کار وی مورد توجه محافل هنری قرار گرفت که از او دعوت شد تا برای رئیس جمهور وقت آمریکا “Woodrow Wilson” برنامه ای اجرا کند! اما قبول پذیرش این دعوت موجب شد تا وی کشتی که عازم به اسپانیا بود را از دست دهد و به عوض آن به انگلیس رفت
که هنگامی که با کشتی از کانال انگلیس عبور نمود با حمله یک زیردریایی آلمانی روبرو شد و کشتی مورد حمله واقع شد! وقتی برای نجات همسرش به درون دریا پرید هر دو غرق شدند!

گرانادوس در سن ۴۸ سالگی و در ۲۴ مارس سال ۱۹۱۶ درگذشت، درست در زمانی که وی موفق شده بود خود را به عنوان یک آهنگساز برجسته جهانی معرفی نماید!

دیدگاه ها ۶

  • باسلام.قطعات رقص اسپانیولی بسیار زیباهستند ولی اخرین قطعه دیوانه کننده است .راستی نام این قطعه چیه؟ خیلی دنبال نام اهنگساز اوون بودکه با لطفه شما پیدا شد….هزار بار گوش کردن به اوون بازم کمه.با سپاس……………………………….

  • چقدر می شد از این سایت آموخت اگر قدری ویراسته بود نوشته ها. آخر نفهمیدم گراندوس (شرح عکس و تیتر اصلی) درست است یا گراندو (شرح فایلهای صدا) یا گرانادوس (در پاراگراف آخر)!

  • عالی عالی عالی

    این اطلاعات برای کسی که به انگلیسی مسلط نیست در ایران مثل یه گنج می مونه

    برای درک کامل البنیز و گراندوس خیلی باید صبر کنم.

  • درود برشما.باید ابتدا تعریف درستی برای شانس بیاوریم که بسیار مشکل می باشد. چگونه می توان سرنوشت یک انسان را بد شانسی نامید . با سپاس

  • سلام
    قطعه آخر واقعا زیباست
    برای دوستی که پرسیده بودند اسم قطعه را: اسم این قطعه Oriental هستش از مجموعه Danza españolas
    این قطعه اگر اشتباه نکنم آداجیو هستش که در آلبومی ۴ جلدی تحت عنوان Tressors d’Adagios نمونه های مشابه از کامپوزر های بزرگ رو میتونید پیدا کنید.

بیشتر بحث شده است