گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مایکل آنجلو، نوازنده سریع گیتار الکتریک

مایکل آنجلو یکی از مشهور ترین گیتاریست های جهان است؛ مجله “Guitar One Magazine” وی را سریعترین گیتاریست تمامی دوران نوازندگی نامید. اعجوبه ای که مهارت و تکنیکش امریست غیر قابل تصور. نوازنده ای که هم با دست راست میتواند بنوازند و همان کار را نیز با دست چپ انجام دهد استفاده از گیتار موازی (دارای ۴ دسته) و اجرای آن بنظر امری نمایشی بیاید اما وی این ایده را با مهارت اعجاب انگیزش به امری عملی و قابل اجرا مبدل نمود.

مایکل آنجلو نوازنده گیتار سبک instrumental/heavy metal در ایلینویز آمریکا بدنیا آمد و تحصیلات خود را در زمینه موسیقی و آهنگسازی از دانشگاه “Northeastern Illinois University” دریافت نمود.

اجرا و کنسرت یکی از عمده ترین فعالیت های وی را تشکیل میدهند و بسیاری از علاقمندان به موسیقی مشتاق این هستند که سریعترین گیتاریست جهان را از نزدیک مشاهده نمایند. وی فعالیت ضبط و نوازندگی را همراه با گروه “band Holland” که “Tommy Holland” خواننده ان بود شروع نمود. آلبوم های ضبط شده آنها در دهه ۸۰ توسط کمپانی هایی چون “Atlantic Records” منتشر شد موفقیت خوبی را برای گروه بهمراه داشت. سپس در آلبوم تکنوازی “Jim Gillette” با عنوان “Proud to Be Loud” همکاری نمود.

این دو ستاره موسیقی متال و نوازنده باس “T.J. Racer” و درامر “Bobby Rock” گروه متال را بنیان نهادند. باتیو گیتار را از سن ۱۰ سالگی شروع می نمود هر چند که از کودکی نیز پیانو مینواخت. ظرف دو سال وی توانست از معلم خویش نیز سریعتری بنوازد.

یکی از خصوصیات جالب توجه در وی این است که دست چپ وی انجام می دهد، دست راستش نیز قادر به انجام آن می باشد و یا بجای اینکه همانند دیگر نوازندگان از پایین (دست چپ) فرت ها را گرفته وی این کار را نیز از قسمت بالای گیتار نیز انجام می دهد و به همان راحتی نت ها را به صدا در می آورد.

Audio Fileقسمتی از اجرای آموزشی مایکل آنجلو را ببینید

این قدرت در انگشتان شاید برای هر نوازنده ای آرزویی محال باشد اما وی قادر به انجام این عمل بود که موجب میشد تا از نظر تکنیک و سرعت بتواند به حد بسیار بالایی برسد. در همان سنین سعی نمود تا دو گیتار را همزمان بنوازد که بر روی هر یک کاری متفاوت مانند اجرای قطعات در تونالیته های مختلف انجام میداد.

پس از این وی گیتار چهار دسته خودش را اختراع نمود و با آن مینواخت که در یکی از کنسرتهای وی در تگزاس به همراه گروه نیترو دزدیده شد اما شرکت بتازگی برای وی گیتاری ساخته بود که جایگزین گیتار قبلی وی شد.

باتیو یکی از نوازندگانی است که جدا از نوازندگی در گیتار نیز تغییرات جالبی بوجود آورده است همانند “string dampener” که موجب می شود نوازنده به آسانی تکنیک هایی همانند لگاتو و تپینگ را براحتی انجام دهد.

شرکت “Dean Guitars” مسوول ساخت سازهای وی می باشد و باتیو سالها از گیتار ها و تجهیزات جانبی این شرکت در تورها و کنسرت هایش استفاده می نماید و این شرکت نیز حامی طرح ها و ایده های خلاقانه نیز میباشد. باتیو دو اثر تصویری نیز از کارهایش و شیوه نوازندگیش با عنوان “Speed Kills” و “Speed Lives” منتشر نموده است که استقبال بسیار بالایی نیز از این دو اثر شد.

اما وی درباره این قدرتش در نوازندگی بالاخص در تکنیک های همچون تپینگ و لگاتو بیان می دارد:

مهمترین نکته این بود که من در همان دوران (سن ده سالگی) خود متوجه شدم که در چه تکنیکی ضعف دارم (تپینگ و لگاتو) و در همان دوره با تمرین توانستم بر ضعف هایم غلبه کنم و آنها را به یکی از نقاط قوت نوازندگیم تبدیل نمایم.

دیدگاه ها ۴۰

  • با سپاس از مطلبتان باید بگویم که من نیز چون خیلی ها آرزو دارم بتوانم کارهایی را که وی می کند انجام دهم ولی تا حالا هر چه سعی کردم از آهنگهای گروه نیترو و آنجلو لذت ببرم نتوانسته ام.نه از صدای ۶ اکتاوی خواننده ونه سرعت فضایی آنجلو. به عنوان مثال شاید تکنیک و سرعت نوازندگی دیوید گیلمور بسیار بسیار کمتر از مایکل آنجلو باشد ولی کسی که همه (موسیقی دان و غیر موسیقیدان)از کارهایش لذت می برند گیلمور است!( البته مالمستین نیز نوازنده پر سرعتیست ولی کارهای زیبا هم زیاد دارد.)

  • آقا من تو همین تهران خودمون کسایی رو می شناسم که از آنجلو سریع تر میزنن. آهنگ Speed Kills رو با تمپویی بالاتر از آنجلو و بدون اشتباه می زنن. به نظر من سرعت در کنار ویژگیهای دیگه ای مثل تکنیک، احساس، خلاقیت و … زیبا میشه.
    یه نکته هم در مورد کنسرت های آنجلو می خواستم بگم. ولی من چند اجرایی که ازش دیدم جمعیت خیلی زیادی نیومده بودن. دوره زمونه این جور ژانگولر ها تموم شده بنظرم! ممنون

  • من نمی دونم ما ایرانی ها عادت زشت مقایسه کردن رو کی می خواهیم ترک کنیم.در ضمن اسم این کاراژانگولر بازی نیست .اسمش گیتار زدنه که بعید می دونم……

  • به نظر من هر چیزی که با سلیقه من جور نیست لزوماً چیز بی ارزشی نیست. ممکنه خیلی ها ازش لذت ببرن. قرار نیست همه یک چیز زو دوست داشته باشن.
    اما این سبک کار ها بیشتر در حیطه entertainment قرار میگیره. این طور قطعات برای showcase هستن. شما دنبال هارمونی جالب توجهی در این قطعات نباشین.

  • ممنون از جناب فتحی.
    معرفی وس مونتگومری برترین گیتاریست تاریخ جز معروف به گیتاریست محال در این زمینه خالی از لطف نیست.

  • متاسفانه گوش کردن به نوازندگی متال تاریخ و عمر داره و گمان نکنم بعد از ۴۰ سالگی کسی به گیتاریست های متال و بسیاری از گیتاریست های راک بها بده.درست برعکس گیتار جز و کلاسیک که تازه بعد از سی سالگی علاقشون در انسان شروع به رشد می کنه.
    متال و راک برای جوون های زیر سی ساله و این مسئله مهمی برای تحقیق در زمینه روان شناسی موسیقی می تونه به حساب بیاد

  • جناب فتحی یک سوال:قصد مقایسه ندارم اما شما که از من بهتر می دونید بسیاری از اساتید جز از جمله جان مک لافلین در اواخر دهه ۶۰ میلادی تکنیک های پیچیده جز رو که از نظر دشواری با تکنیک های راک و متال قابل قیاس نیست رو با سرعتی افسانه ای اجرا کرد و کنار گذاشت آیا لقب سریع ترین گیتاریست جهان دادن بر چنین افرادی از خامی یا از بی اطلاعی نیست؟ یا اصلا نکند منظورشان فقط در سبک راک و متال است؟

  • واقعا عالی گیتار میزنه من که خودم گیتار برقی میزنم میگم من اگه صد سال هم تمرین کنم نمی تونم مثل مایکل گیتار بزنم واقعا قشنگ زیبا و سریع میزنه

  • ۱۰ سال بهت فرصت میدم بتونی با هر دو تا دستت مثل آقای باتیو گیتار بزنی.
    عمرآ نتونی
    لازم نیست واسه بالا بردن خودت دیگرانو بیاری پائین – فهمیدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    هارمونی هاشو که دیگه نگوووو
    به نظر من اول تعیین سطح کنین بعد نظر سنجی

  • من با mamal hendrixو mona موافقم!
    بنظر من آقای باتیو بی شک نابغه است
    من مشتاقم با ممل و منا در تماس باشم برای تبادل اطلاعات (بیشتر در زمینه هارمونی)
    باتیو متشکریم!
    باتیو متشکریم!
    باتیو متشکریم! D:

  • سلام
    به نظر من کار هر کسی ارزشه خودشو داره و مقایسه کار درستی نیست مخصوصا مقایسه ی سبکها.
    برای کلاس گذاشتن اسم سبکهای مثلا باکلاس تو ایرانو نبریم.
    از موسیقی لذت ببریم!
    من کارهای انجلو رو دوست دارم ولی خیلی کارهای دیگه را هم دوست دارم و این باعث نمیشه متعصب باشم!

  • سلام.. من با نظر mr.mehrani موافقم قدر اینطور شخصی رو کسی میدونه که خودش نوازنده باشه …اون تممام لذتا شو برای رسیدن به اینجا کنار گذاشته وباید بهش احترام گذاشت با این هدف والا…..

  • آنجلو یک شردر تمام عیار است اما بی شک بهترین نیست
    قصد مقایسه ندارم ولی به نظر من راستی کولی و مایکل رومئو ازنظر تسلط اگر بهتر از آنجلو نباشند کم تر نیستند من فکر نمی کنم آنجلو بتونه سوییپ پیکینگ های راتی ک.لی را با ان سرعتاجرا کند یا فکر نمی کنم بتونه سوییپ تپینگ های مایکل رومئو را با آن ظرافت اجرا کند

  • به نظر من آنجلو خیلی سریعه ولی سرعت یه اکتوره برای اثبات این میشه به گیلمور و مالمستین اشاره کرد که البته دومیه سرعتیم هست

  • به نظر من هر نوازنده ای با توجه به روحیاتی که داره به نوعی برداشت خودش رو هم از موسیقی داره و در واقع تکنیک باید وسیله ای باشه برای انتقال احساس نوازنده.مساله ای که من این روزا زیاد دارم میبینم و میشنوم تاکید بیش از اندازه برخی نوازندگان بر تکنیک های پیچیده و با سرعت بالاست.البته ناگفته نماند که این امر در جایگاه خودش واقعا ارزشمنده و بطور قطع نیازمند تمرین و حوصله فراوان…
    اما آنچه در نهایت مهمه ماندگاری یک اثر هنریه که مستلزم اینه که احساس نوازنده و آهنگساز به شنونده منتقل بشه و به قول معروف ” از دل برآید که بر دل نشیند”.

  • متاسفانه تو مملکت ما هرکی میره دوروز گیتار کار می کنه می خواد با دکو پزش دنیارو منفجر کنه آخه این همه ادعا واسه ی چی

  • سلام و عرض ادب به تمامی دوستان
    مطمئنا تمامی شما بزرگواران به نوعی با موسیقی در ارتباط بودین که سر از این سایت در آوردین.
    بی شک شما سروران از این موضوع آگاهی دارین که موسیقی تجلی گر بی واسطه ی روح با این دنیای مادی است ، اگر بنده به عنوان شاگرد شما ، قطعه ای را ساخته و بنوازم به نظرم دور از انصاف است که خود را در مقابل بزرگان موسیقی در مقام مقایسه ببینم که مثلا فلان کس بسیار بهتر است یا فلان کس بهتر می نوازد و …
    دوستان هر اثری در مقام خود خلقی است ، و هر خلقی زیبا.
    ” خداوند زیباست و زیبایی ها را دوست دارد”
    ما نیز به واسطه ی مخلوق بودن توسط خالقی زیبا ، عاشق زیبایی هستیم و بس.
    بنده نوازنده ی بسیار بسیار سطح پایینی هستم و گاه قطعاتی تنها برای خود می سازم و این را از تمامی دوستان هنرمندم و شما عاجزانه تقاضا دارم که دست از مقایسه بردارید چراکه سخت خراش می دهد روح را.
    ۱۵ سال است که دست بر ساز دارم ، از ۳ تار و تار و تنبور تا پیانو و گیتار الکتریک.
    و تنها دلیلی که باعث شده این لطف الهی شامل حال بنده گردد که با موسیقی پیوند خورم ، تنها این بوده که هیچ گاه در مقام قضاوت ننشسته ام.
    دوستان ، بزرگواران و اساتید ، بیایید کمی بیشتر به این موضوع نظر کنیم.
    با احترام فراوان.
    یا علی.

  • گیتاریست مورد علاقه من جف لومیس هستش
    مالمستین با اینکه سرعتش خیلی بالاس ولی همش آرپژ میزنه

  • سلام دوستان آنجلو نوازنده بسیار سریع است و هرکسی که گیتار الکتریک کار کرده میتونه بفهمه که چی کار میکنه من خودم نوازنده گیتار الکتریک هستم و کار من فقط فقط solo یاهمان تکنوازی خودمون است از ملودی های لطیف سانتانا بگیر تا تروی استینا استیو وای و اریک جانسون جوساتریانی خیلی خیلی ها رو کار کردم هر نوازنده ای قدرت خودشو دار آنجلو سریع است استیو وای تکنیکی خوب دلیل نمیشه بیایم با هم مقایسه کنیم راستی دنبال نوازنده میگردم برای تشکیل گروه هر کس میخواد همکاری کنه arsheya_shahedi2000@yahoo.com به ایمیل بزنه

  • دوباره سلام دوستان میخواستم به آقای داور بگم اینطوری نیست راک و متال در هر سنی و سالی هست برای مثال گروه پینک فلوید گروه کمل در سبک راک گروه متالیکا در سبک متال البته در خیلی از شاخه های متال هم کار کرده این گروه ولی میخوام اینو بگم متال و راک بهترین نوع موسیقی هست که هم احساس خشن و ناراحتی های از دنیا در این دو سبک اجرا میشه و هم احساس نرم و عاشقانه دیده میشه و خیلی هارو میتونم نام ببرم که سنشون بالای۶ سال هست هنوز هم راک یا متال کار میکنن چرا نمیایم حقیقت رو ببین کل دنیا رو بگردی چه در آسیا چه در اروپا په در آمریکا و غیره بیشترین نوع موسیقی که پر رنگ و پر نقش تر هست همین راک ومتال و زیر شاخه های آن هست

  • یادمه اوایل که گیتارو شروع کرده بودم به استادم میگفتم من از راک وبلوزومتالو این جلف بازیا هیچ لذتی نمیبرم فقط کلاسیک…حرف قشنگی زد.گفت ایناییکه میبینی از بچگی باموسیقی بار اومدن تو مدرسه پیانوبهشون تدریس شده باکلاسیک وهمه سبکا عملا آشنان چیزیکه توتازه باهاش آشناشدی وهمیشه میگه میدونم که ۱روزبه این سبکهاعلاقمند میشی.من میگم مهم اینه که هرقطعه ای باهرسبکی میزنی بتونی باهاش ۱حرف جدیدبزنی بتونی حس شخصیتو بریزی توش. درنابغه بودن آنجلوهم هیچ شکی نیست. ممنون از همگی

  • سلام
    درک انسانها از چیزهای مختلف متفاوت است.موسیقی هم از این حالت جدا نیست.بعضی دوستان بحث سرعت در نوازندگی و عدم احساس را بیان می کنند که در حقیقت بیانگر نظر و احساس شخصی آنها است.پس قطعه ای که ممکن است بسیار سریع و تکنیکی باشد و برای بعضی شنونده ها خسته کننده و فاقد احساس می تواند برای شنونده ای دیگر سرشار از احساس و آرامش باشد.

  • در ضمن آقای انجلو ۷ یا ۸ آلبوم سولو و تعدادی آلبوم با گروههایی مانند نیترو و هولند دارد که خیلی بعید میدونم بعضی دوستان همه آنها را گوش کرده باشند.{البته من هم همه آنها رو گوش نکردم}.پس امیدوارم بعضی از دوستان که با دیدن و شنیدن فقط یک قطعه نوازنده و آهنگسازی را نقد می کنند سری هم به ساخته های دیگر آقای انجلو بزنند و با دید بازتری به نقد این هنرمند بزرگ بپردازند.

  • اول من از شما دوست عزیزم تشکر میکنم که این مطالب رو تهیه کردید و در این سایت قرار دادید .
    درباه مایکا آنجلو میتونم بگم نوازنده ای هستش که اگر بهترین نوازنده های دنیا مثل malmsteen , satriani, petrucci و دیگر نوازندگان بزرگ رو در مقایسه قدرت تسلط روی ساز و تکنیک زدن با میکل انجلو مقایسه کنیم مایل ها از مایکل انجلو عقب هستند.
    با تشکر

  • در دنییای نوازندگی(گیتار) کسی همتای انجلو نبوده فقط گیتاریستا میتونن درک کنن که من چی دارم میگم.با تشکر…

  • چطوره یک جایی قرار بزارین جمع بشین بزنین تو سرو کله همدیگه که کی سریعتره احترام به نظر و عقاید دیگران چیزی نیست که خیلی از ما ها به اون پی برده باشیم خیلی راحت تو بحث سیاسی داد میزنین دموکراسی آزادی و فلان . با اینکه نصف بیشتر نیمدونن دموکراسی چی هست . .یکی میگه تو همین تهرانمون یکی دوستشه سریعتر از این میزنه ایول پس چرا ما نمیشناسیم این آدم های در خفا رو نه اینکه ماها خیلی خویشتن دار و فروتن هستیم . فقط ما بلدیم خوب حرف بزنیم . . اینجا که هنوز طرف تازه ثبت نام میکنه واسه یاد گیری . کلی تبلیغات واسه خودش راه میندازهکه فلان ننوازنده مشهور فلان جا . از بس نظر دیگران برامون مهمه اینکه خودمون چی باشیم مهم نیست . اینکه ماها عادت داریم خیلی راحت و کلی نظر بدیم و کارهای دیگران رو ارزیابی کنیم بدون در نظر گرفتن جایگاه خودمون تو همون مورد بودن آگاهی و از رو ترشحات معده بعضا . من نمیدونم بعضی ها انگار مجبورن نظر بدن . آقا نمیفهمی یا اصلا تو باغ نیستی و یا تازه اسم این مایکل خورده به گوشت حتما باید بیایی نظر بدی ؟ خوشت نمیاد نظر نده برو جایی که با روحیاتت جوره ./ بیایی بگی عمرا بشه مثل فلان کس؟ و یا سریع بشه که چی ؟ اینجوری حساب کنیم که خیلی چیزا هستن که آخرش به که چی؟ ختم میشه. هنر ارزشه میخواد هر چی باشه جناب نفهم . . من بار اوهله که اومدم این سایت ولی بار چند صدم هست که همچین کامنت هایی میبینم . یکی به مونتاژ کلیپ گیر داده آخه مردیکه .. استغفرا… اینجا کلیپ رو نذاشتن که بگن ما کلیپ داریمبا شما کل کنن آرشیو کی کاملتره /بیان سرو ته اونو ببرن شما تو کفش بمونی که ۱۰۰ % موندی این نظر رو دادی اگر خودت اون داشتی اهمیتی نمیدادی .اگه میفهمیدی چیزی به نام هاست یعنی چی اون موقع این نظر رو نمیدادی .تمام کارهای مایکل رایگان تو اینترنت میشه پیدا کرد اصلا بی ربط بود معلومه بچه ایی با سن و سال کم هنوز تو دوران آرشیو جمع کردن و کل کردن . اون یک قطعه هست گذاشتن اونایی که میخوان از کارهای مایکل ببینین یک نمونه ببینن .هزینه هاست و دومین و زحمت تایپ و گرد آوری مطالب و همه اینا به کنار . همه جای دنیا اینجوریه . اینجا موضوع نقد و بررسی هست نه دانلود اثر های مایکل . نه کل کردن . اینو بعضی ها یاد نگرفتن بگن اگر فلانی هم هست اونم خوب میزنه و یا نظر رو با قطعیت ندن که حتما و باید و محال و من میدونم سریعتر میزنه فکر کنم سریع تر میزنه بهتر نیست ؟ بزارین بقیه برن خودشون مقایسه کنن . بقیه میرن میبینن میفهمن شما دیگه خودتو جر نده که با زور ثابت کنی . میگن فلانی هست این پیش اون هیچی نیست .یک بنده خدایی هم هست اینا پیش اون هیچی نیستن هی اینجوری همه رو هیچ حساب کنین ارزش هنرمندان رو اینجوری بیارین پایین. هر کسی طرفدار یک چیزیه . به جای مجبور کردن طرف به تغییر عقایدش و یا تحمیل کردن افکارمون به بقیه که فایده ای هم نداره بهتره به نظرات همد یگه احترام بزاریم .
    اگر هر کس به اندازه علم خودش حرف میزد چه سکوتی بر این دنیا حاکم میشد

  • be nazare man kasi ke intori saz mizane bayadam sari tarin navazande bashe alaraghem angoshtane kochikesh harkate daste chap kheili balast darzemn to speed skils tavajoh konid ke cheghad rilax saz mizane bar khalafe aksare navazandeha albate melodi ha va ghata atesham shayad khosh ahang nabasghe
    vali behar hal ba soraate balayi mizane

  • من کاملا انجلو رو تحسین میکنم ولی اون الان سریعترین نیست.
    در حال حاضر هرمان لی گیتاریست گروه دراگون فورس سریترینه

  • دمتون گرم ولی ازش ویدیو بیشتر بذارید مخصوصا از حرکت زیبایی که با دو گیتار انجام میدهد با تشکر (جو ستریانی)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • پسر واقعا غم انگیزه ، کار هنرموسیقی به کجا رسیده ،از اون بالا تا پایین همش سرعت سرعت .به اطلاعتون برسونم بنده از هر کسی که فکرشو کنین سریعترم متخصص الکترونیکم و رو پروسسورها تسلط دارم ، لازم ببینم یه چیزی طراحی میکنم شما که هیچی مایکل آنجلو هم خودشو جر بده به اون سرعت تو نواختن ملودیها نرسه پس من اول شدم ولی اگه قرار باشه صحبت از زیبایی آهنگ بشه و خلق کردن دیگه شرمندم . از این نوشته قصدی داشتم که امیدوارم همه متوجه شده باشن ، یادتون باشه رباتها تو راهن

  • engar kasi nazarato nemikhune va fagat minevise ajab … man hamishe dus dashtam bedunam ke navazandehaye bozorg vagaan dar morede hamdige chi migan mikhastam be jaye soraato harmuni unaro yad begiram baadan shayad be in natije beresam ke in navazandeha hich kodum rabti be hamdige nadaran az hich lahaz

بیشتر بحث شده است