گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اریک جانسون

اریک جانسون جدا از مهارتهایش در نوازندگی گیتار الکتریک به عنوان یکی از برجسته ترین مدرسان گیتار نیز شهرت یافته است. متدهای آموزشی وی و نکته سنجی اش در یادگیری تکنیک های مختلف گیتار در تمامی سطوح در دنیا محبوبیت خاصی در میان هنرجویان و علاقمندان به گیتار یافته است.

جانسون در ۱۷ آگوست سال ۱۹۵۴ در تگزاس آمریکا متولد شد.

علاقه اریک به موسیقی و نوازندگی از همان دوران کودکی در وی نمود داشت. داشتن خانواده ای علاقمند به موسیقی و همچنین توانمند در نواختن ساز، محیط مساعدی را برای وی بوجود آورد تا خلاقیتها و استعدادش را نشان دهد. وی و سه خواهرش در همان سنین کودکی شروع به فراگیری پیانو نمودند، برادر دیگرش در همان سنین جوانی برای خود گروهی تشکیل داده بود و پدرش نیز خواننده ای توانا بود، هرچند رشته و شغل اصلی وی فیزیک بود. در سن ۱۱ سالگی بود که او با گیتار آشنا شد و شروع به نواختن نمود و تا مدتها تحت تاثیر نوازندگانی چون :
Eric Clapton, Chet Atkins, Cream, Jimi Hendrix, Wes Montgomery, Jerry Reed, Bob Dylan, and Django Reinhardt
بود.

audio file
بشنوید اجرایی از اریک جانسون را

اولین تجربه حرفه ای اش در زندگی در سن ۱۵ سالگی شکل گرفت، زمانی که به عنوان یکی از اعضای یک گروه راک محلی شروع به نوازندگی نمود. در سال ۱۹۶۸ اریک جوان آلبومی را به همراه گروه و با انتشار محدودی ضبط نمود که این آلبوم توانست توجه چند شرکت موسیقی را بخود جلب نماید.

اما او نتوانست این موفقیت را ادامه دهد تا اینکه بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان خانواده اش به آفریقا مهاجرت نمود و در نهایت وی به تگزاس بازگشت و در سال ۱۹۷۴ به گروه فیوژن Electromagnets پیوست.

همراه با گروه کنسرتهایی را در ایالتهای مختلف برگزار نمود اما به دلیل عدم استقبال از ساخته ها آنها این گروه بعد از سه سال منحل شد. در هر حال اریک جانسون بدون توجه به این اتفاقات به فعالیت خود ادامه داد و گروه خود را که شامل Kyle Brock بعنوان نوازنده گیتار باس و Bill Maddox بعنوان درامر تشکیل داد که توانست در سال ۱۹۷۸ آلبوم خود را باعنوان Seven Worlds منتشر نماید.

audio file
بشنوید اجرایی از اریک جانسون را

موفقیت این آلبوم باعث شد تا شرکتهای مختلفی با وی مذاکره نمایند و این موفقیت تجاری موجب پیشرفت در کارش و همچنین کسب شهرت محدودی در جامعه نوازندگی آن زمان شد.

اما قرارداد های وی با گروه و سایر شرکت ها بعد از مدت کوتاهی برهم خود و وی به تنهایی و به عنوان گیتاریست در ضبط آلبومهای خوانندگانی چون:
Cat Stevens -Carole King- Christopher Cross
فعالیت مینمود.

اما تا این زمان تنها نامی که از اریک جانسون در محافل موسیقی برده میشد، عنوان نوازنده میهمان در آلبوم ها بود و چندان به عنوان گیتاریستی خلاق و ماهر به وی توجه نمیشد تا اینکه خواننده مطرح و پرطرفدار آن زمان Prince از یکی از اجرای های اریک در یک برنامه تلویزیونی استفاده نمود و این اتفاق موجب آشنایی وی با کمپانی برادران وارنر بود و در نهایت پلی برای رسیدن به موفقیتهای درخشان در آینده!

مجله Guitar Player magazine از وی بعنوان یکی از ارزشمندترین گیتاریستهای جهان نام میبرد! هر چند جدا از نوازندگی وی همچنین در خوانندگی و نواختن پیانو نیز مهارت دارد.

در سال ۱۹۹۱ وی بخاطر اجرای اثر Cliffs of Dover توانست جایزه گرمی بهترین اجرای ساز در شاخه راک را به دست آورد.

در سال ۲۰۰۴ وی از سوی اریک کلاپتون برای شرکت و نواختن در فستیوال Crossroads Guitar دعوت شد.

اما برخی از مهمترین آثار وی در زمینه آموزش میتوان به سه ویدیویی تصویری اشاره نمود که جزو پرفروشترین سری آموزشی های گیتار در جهان میباشد که نام آنها به این شرح است:

* Eric Johnson: Total Electric Guitar 1990

* Eric Johnson: The Fine Art of Guitar 1996

* Eric Johnson: The Art of Guitar 2005

audio file
بشنوید قسمتی از کنسرت مشترک اریک جانسون، جو ستریانی و استیو وای را

وی با گیتاریستهای متعددی همکاری نموده است که میتوان مهمترین کار وی اجرا به همراه Joe Satriani و Steve Vai دو نوازنده شهیر دنیای راک تحت عنوان G3 نام برد که آلبوم تصویری این کار توانست فروش خیره کننده ای را از آن خود نماید.

دیدگاه ها ۴

  • سلام
    تو این دو سه سال اخیر که موسیقی رو به صورت تخصوصی گوش میکردم اریک جانسون جزوه کسانی بوده که همیشه مورد علاقم بوده
    لهجه ی خاص گیتار زدنش واقعا جالبه .
    سبک گیتار زدن و نوازندگیش مثل گیتاریستهای دهه ۷۰ تا ۹۰ هستش
    سبکی که الان تقریبا میشه گفت از یاد رفته

بیشتر بحث شده است