گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نوازندگان ایرانی و اروپایی «کنسرت مولانا» را در مادرید اجرا کردند


“کنسرت مولانا “Concieto Rumi توسط گروهی از نوازندگان ایرانی و اروپایی و بر اساس ساخته های جاوید افسری راد آهنگساز و سنتور نواز برجسته در مادرید پایتحت اسپانیا اجرا شد. صدای زیبای سالار عقیلی و هنر نوازندگان ارزنده یی چون بهنام و رضا سامانی (سازهای کوبه یی)، شهرام غلامی (عود) و داوود ورزیده (نی) بریت کارداس (Berit Cardas) ویولون ، الیزابت لی (Elisabeth Lie) ویولون ، گرو لودال (Gro Lovdahl) ویولا، امری کارداس (Emery Cardas) ویلونسل، کتیل ساندوم (Kjetil Sandum) کنترباس سبب آن بود تا به بهترین روی این برنامه به اجرا درآید.

بیشتر نوازندگان اروپایی این کنسرت از اعضای ارکستر فیلارمونیک نروژ هستند که به خوبی از عهده خلق لهجه ایرانی ساخته های افسری راد بر آمدند.

کانون پرسپولیس (Asociación Persepolis) در اسپانیا برنامه گذار این کنسرت بود که با همکاری موسسه رکیسنن (Riksscenen) نروژ در کلیسای دلیسیاس Delicias در مرکز شهر مادرید اجراشد.

پرسپولیس یک انجمن ایرانی و اسپانیایی است که برنامه های هنری و فرهنگی متنوع آن، همواره با استقبال علاقمندان به فرهنگ ایران و شرق در مادرید رو به روست. این بار نیز کلیسای بزرگ دلیسیاس، میزبان صدها نفر اسپانیایی، ایرانی و هنردوستان کشورهای مختلف بود که با بیان احساسات خویش بر کار بزرگ «کنسرت مولانا» ارج نهادند.

کنسرت با نوای بم نی ورزیده آغاز شد و بلافاصله با صدای سازهای زهی و آواز سالار عقیلی در مایه مثنوی اصفهان در هم آمیخت و فضای روحانی را شکل داد. سپس نوبت به تصنیف زیبایی در اصفهان بر اساس شعر «ای عاشقان، ای عاشقان پیمانه را گم کرده ام» رسید. پیش از هر قطعه نیز کلارا خانس شاعره مشهور اسپانیا ترجمه اشعار را به زبان اسپانیایی می خواند تا مفهوم کلام مولانا جلاالدین محمد بلخی بیشتر آشکار شود.

در پی این تصنیف، افسری راد دقایقی را به تکنوازی سنتور پرداخت و بمانند همیشه با تکیه بر هنر بداهه نوازی خویش، به زیبایی ارزشهای این ساز را آشکار کرد. پایان بخش قسمت اول برنامه قطعه یی لزگی بود که با دایره و تنبک رضا بهنام سامانی آغاز شد و همراهی دیگر سازها را به همراه آورد. سرعت بالا و هیجانی که این قطعه بیان می کرد سبب شد تا حاضران در سالن به وجد آیند.

آواز دشتی آغاز گر بخش دوم برنامه بود و سپس جای خود را به تصنیفی برای شعر “در هوایت بی قرارم …” داد. در این بخش از برنامه راه برای تکنوازی سازهای مختلف ایرانی باز گذاشته شده بود. اوزان خانقاهی و ریتم شش هشتم که در این بخش برای سازهای کوبه یی برادران سامانی پیش بینی شده بود نیز شوق و تحسین تماشاگران را برانگیخت.

پایان بخش برنامه، تصنیف «مبارک باد» با شعر “عاشق شده ایی ای دل …” بود در مایه عراق ماهور بود که پر شور و هیجان و با زیر و بم های متوالی با گامهای بالا به اجرا درآمد. عقیلی همراه این تصنیف، شعر «بمیرید، بمیرید…» را در عراق به زیبایی و تسلط تمام خواند و ورزیده نیز به نیکی نوای او را پاسخ داد.

هماهنگی موزیسین های ایرانی و نروژی در اجرای قطعات این کنسرت که از ظرافت ویژه ای برخوردار بود به واقع تحسین همگان را برانگیخت. علاوه بر چیرگی برادران سامانی در سازهای کوبه ای آنچه بر دلنشینی این قطعات می افزود، لطافت صدا و دقیق نوازی شهرام غلامی و صدای پاک نی ورزیده بود.

نوای سازهای ایرانی و غربی در کنار تسلط و پویایی افسری راد و صدای خوش سالار عقیلی زمینه آن را فراهم آورد تا برنامه ای در خور مولانا در پایتخت اسپانیا به اجرا درآید. این کنسرت در پاییز گذشته نیز در اسلو پایتخت نروژ اجرا شده بود. خانم گرو لودال(Gro Lovdahl) ویولا نوازنده سرشناس نروژی از جمله نوازندگان هر دو برنامه، قطعات این کنسرت را بسیار زیبا و از حیث موسیقیایی غنی می داند. وی که در اسلو نیز از جمله اعضای کنسرت مولانا بود گفت: حضور در این دو کنسرت، زمینه آشنایی با موسقی پر ارزش ایرانی را فراهم آورده است.

بریت کارداس نوازنده ویولن، از همراهی در کنسرت مولانا به عنوان تجربه یی ارزنده یاد کرد. وی کار خواننده و نوازندگان ایرانی را ستایش کرد و ریتمها و ملودیهای ایرانی را بسیار جذاب خواند. وی در باره مشکلات احتمالی برای ایجاد هماهنگی در کنسرت گفت که شیوه نت نویسی افسری راد بسیار خوب است و مشکلی ایجاد نمی کند.

به گفته شهرام غلامی، ترکیب مناسب سازها سبب شده صداها و رنگهای مختلف در این کار وجود داشته باشد و همین امر بر جذابیت آن افزوده است.

بهنام سامانی نیز می گوید که استفاده از ریتمهای خانقاهی، سنتی و فولکلوریک ایرانی از ابتکارات خوب در قطعات این کنسرت است.
به عقیده وی آهنگساز این قطعات با شناخت کامل از موسیقی و سازهای ایرانی و غربی کاری نو را عرضه کرده و در عین حال اصالت موسیقی و سازهای ایرانی را پاسداری کرده است.

جاوید افسری راد با خشنودی از کار هنرمندان گروه گفت: “در فکر عرضه کارهای تازه ای با حضور نوازندگان ایرانی و اروپایی هستم.”

نیز افزود:” با وجود نوع کار که براساس قطعات تنظیم شده است، در حد امکان راه را برای بداهه نوازی و تکنوازی فراهم کرده ام تا شخصیت سازهای ایرانی ارکستر نیز بیشتر متمایز شود.” افسری راد سال گذشته از سوی رادیو و تلویزیون نروژ به عنوان «آهنگساز سال» برگزیده شد.

احمد طاهری

احمد طاهری

دیدگاه ها ۲

  • ببخشید به این مطلب مربوط نیست.
    بعد جستجو توی سایت های مختلف به عنوان یه سایت معتبر خواستم اینجا رو هم چک کنم اما هیچ نام و مطلبی از “رامی” نبود.
    شاید به نظر شما موسیقی و شعر ایشون ارزش معرفی کردن رو نداره.

بیشتر بحث شده است