گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رونمایی از آلبوم سالهای رنگی برگزار می شود

آلبوم موسیقی «سالهای رنگی» دومین اثر از حمیدرضا آفریده آهنگساز و نوازنده کمانچه، با حضور اهالی موسیقی، روز جمعه ۴ دی ۱۳۹۴ به همت مرکز نشر و پخش جوان در فروشگاه “فرهنگ” رونمایی می‌شود.

آفریده در مورد این اثر می گوید:

«در چیدمان و سازبندی این آلبوم از آنسامبل سازهای ایرانی استفاده شده و هیچ کلامی به غیر از سخن سازهایمان به گوش نمی‌رسد. سعی کرده‌ام چه در جمله‌پردازی‌ها و چه در اجرا، پای‌بند به موسیقی کلاسیک ایرانی باشم و در کنار آن از امکانات موسیقی غیر‌ایرانی بهره برده و نیز با گذر از خط و مرزهایی که در موسیقی‌مان معمول بوده و هست به نگاهی شخصی از داشته‌ها و مصالح موسیقی‌مان برسم. «سال‌های رنگی» پانزده قطعه دارد و هر قطعه روایتی است از حال و هوای امروز ما، شرایط و اتفاقاتی که در گوشه و کنارمان در حال گذر است، غم‌ها و شادی‌ها، پیروزی‌ها و شکست‌ها، صبرها و پایداری‌ها، عاشقانه دیدن و عاشقانه ماندنمان.

هر قطعه این اثر روایتی است شخصی از شرایطی که در آن، این نغمه‌ها را ساخته‌ام، شرایطی که گاه خوب بود و گاه بد و هر کدام برایم به رنگ‌هایی تشبیه شده ‌بود.

لازم به ذکر است در این اثر در بخش سازهای زهی از سازهای کمانچه، کمانچه آلتو، قیچک آلتو و کمانچه پنج سیم استفاده شده که ترکیبی از رنگ صوتی مختلفی در بخش زهی این آلبوم را دارد.
ساز کمانچه پنج سیم که پیش از این در آثار این چنین دیده نمیشود، به نوع خود طمع و رنگ صوتی جدیدی از این دسته خانواده زهی ها را در این آلبوم بوجود آورده است.

کمانچه پنج سیم در مناطق شمالی ایران و همین طور در کشورهای ارمنستان و آذربایجان مورد استفاده نوازندگان این ساز قرار می گیرد اما سازی که در این مجموعه مورد استفاده قرار گرفته است، از لحاظ محدوده صوتی همانند کمانچه است و یک سیم بم تر به این ساز اضافه شده و باعث شده که محدوده صدای آلتو را هم در این ساز داشته باشد و از لحاظ حجم صدایی بم ساز مناسبی برای گروه نوازی و قطعات این چنین باشد و وجود این سازها در قطعات و گروه های ایرانی میتواند نقش و رنگ صدایی خوبی را ایفا کند.»

در این آلبوم که تجربه ای دیگر از موسیقی بیکلام به همراه آنسامبل ایرانی بوده نوازندگی چون:
بهنام معصومی: تنبک، بندیر و پرکاشن، حنانه سعیدی: قانون، چاوش اسکندری خواه: تار و بم تار، حمیدرضا آفریده: کمانچه، کمانچه ۵ سیم، کمانچه آلتو و قیچک آلتو به اجرا پرداخته اند.»

در این رونمایی کلیپ انیمیشن این آلبوم «سال‌های رنگی» به همراه اجرای زنده ای با حضور نوازندگان این اثر اجرا می شود.

آدرس محل برگزاری این رونمایی: میدان ولیعصر، ابتدای بلوار کشاورز، نبش برادران مظفر، پلاک ۲۸ (ساعت ۱۶ الی ۱۸)

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است