گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk


جلوه های موسیقی ایران در صحنه جهانی

پاسکال روفه، محمد رضا درویشی، گروه دستان و ارکستر فیلارمونیک لیژ.

پاسکال رُفه (Pascal Rophe ) فرانسوی، از دو سال پیش رهبر ثابت ارکستر فیلارمونیک شهر لیژ (Liege) در بلژیک است. او در سال ۱۹۸۸ در کنکور رهبری ارکستر، در شهر بزانسون فرانسه مقام دوم را نسیب خود میکند و از آن پس به عنوان رهبر میهمان، همکار ارکسترهای سمفونیک فرانسه، انگلستان، سویس، ایتالیا، فنلاند، کره و ژاپن بوده است.

وی به عنوان متخصص موسیقی قرن بیستم و بیست و یکم شناخته شده، با موسیقی سمفونیک آشناست و در کارش بسیار موشکاف، دقیق و سخت گیر است و گوشش در شناخت موسیقی و تشخیص دقت اصوات خالص و صددرصد Absolut است.

محمد رضا درویشی متولد شیراز است. فراگیری موسیقی را از سیزده سالگی آغاز میکند. در سال ۱۹۷۸ دانشکده هنرهای زیبای تهران را تمام میکند. آهنگ او برای فیلم “سفر قندهار” مخملباف، در سال ۲۰۰۰ برنده جایزه بهترین موسیقی فیلم در آلمان میشود.

دایرهٔ المعارف موسیقی ایران او در سال ۲۰۰۲ جایزه بهترین کتاب را از جامعه اتنوموزیکولوژی دریافت میکند. در سال ۲۰۰۵ از طریق یونسکو شناخته می شود و معروفیت جهانی مییابد. فیلم “لیلی کجاست” به کارگردانی محمد شیروانی بر اساس زندگی درویشی است.

آثار موسیقائی وی از بهترین و موفق ترین نمونه های تلفیق موسیقی ایران و کلاسیک غرب بشمار می رود. شناخت وی از موسیقی کلاسیک ایران و تسلط وی به اصول آهنگسازی غرب باعث پدید آمدن آثاری ست که ضمن تازگی از اصالت نیز برخوردار است.

فعالیتها و کارهای زیبای گروه دستان در ارائه، نوآوری و پیشرفت موسیقی سنتی ایران احتیاج به توضیح ومعرفی ندارد. همه علاقه مندان به موسیقی ایرانی، در ایران و تمام دنیا، با کارهای این گروه و هنرمندانش سعید فرج پوری، حمید متبسم، حسین بهروزی نیا، پژمان حدادی و بهنام سامانی آشنایند.

در سال ۲۰۰۶ پس از همکاری دستان و ارکستر سمفونیک بی بی سی بین پاسکال رُفه رهبر میهمان این برنامه و حمید متبسم ملاقاتی پیش می آید که نتیجه آن، با تنظیم کارهای گروه دستان برای ارکستر سمفونیک به همت محمد رضا درویشی، تولد این پروژه زیر عنوان نوای مشترک است.


audio file بشنوید قسمتی از این برنامه را

شب اجرا:

یکی از سه اثر تنظیم شده برای این مجموعه، ملودی نوا از حمید متبسم با آهنگسازی محمدرضا درویشی برای ارکستر در دستور کار اولین اجرا قرار داشت و اولین کنسرت نوای مشترک در تالار بزرگ فیلارمونیک لیژ، در جمعه شب ۲۵ آوریل ۲۰۰۸ به رهبری پاسکال رُفه و با حضور محمد رضا درویشی که در ردیف اول شنوندگان با غرور نظاره گر بازتاب اثرش بود، اجرا شد.

همانطور که انتظار می رفت سالن بزرگ و زیبای فیلارمونی لیژ پر از شنوندگان کنجکاوی بود که از دور و نزدیک به استقبال نوای مشترک آمده بودند. یاران دستان جلوی صحنه، در مرکز صد نوازنده ارکستر فیلارمونیک لیژ قرار گرفتند و با حرکات موزون رهبر ارکستر اولین نوای نوای مشترک را طنین انداختند.

در میان شنوندگان آقای لارس Lars مدیر ارکستر سیمفونیک شهر گوتنبرگ سوئد نیز به چشم می خورد و پس از برنامه درویشی و دستانیان را مورد توجه بسیار قرار داد و علاقه خویش را به اجرای این آثار با ارکستر شهر خویش بیان کرد. پس از اجرا طنین کف زدن و فریاد شنوندگان، هنرمندان دستان را دوبار دیگر به روی صحنه کشید تا با اجرای “آفتاب نیمه شب” اثر بیاد ماندنی حسین بهروزی نیا، لذت شنیدن موسیقی ناب ادامه یابد.

گفتنی ست که در کنار قطعه دشتی از سعید فرجپوری که در دست تنظیم برای ارکستر است، “آفتاب نیمه شب” نیز برای همین ترکیب آماده اجراست.


audio file بشنوید قسمتی از این برنامه را

با کمال فروتنی باید اقرار کرد که این برنامه و اجرا، در زیبائی وشیوائی کم نظیر بود و بسیار مورد توجه همه حاضرین که اکثرا اروپائی بودند و نوازندگان ارکستر سمفونیک لیژ قرار گرفت. با این احساس که قدم بزرگی در پیشرفت موسیقی ایران وشناختن آن به دنیا برداشته شده است و باید ادامه یابد.

هنرمند راستین کسی است که از تجربه نهراسد و برای تازگی و به روز بودن اثرش از افکار کهنه و بازدارنده پرهیز کند و با حفظ ارزش های اصیل آن هنر در تعالی آن نیز کوشا باشد. نوای مشترک بسیار خوب آغاز شد و به از این نیز خواهد شد.

دیدگاه ها ۵

  • شاهکار بود گروه دستان که تنها دولت عشق را حامی خود دارد باعث سربلندی ایران و ایرانی شد جای خالی رایزن فرهنگی ایران یا هر مقام رسمی مسئول موسیقی ایران احساس میشد ارزوی موفقیت روز افزون برای هر فرد ایرانی که به عشق دوستی هنر و فرهنگ ایران می اندیشد

  • با درودهای بی پایان،
    باردیگر هنرمندان میهن ما در سالن های
    بین المللی با دستان معجزه آمیز و هنر
    آفرین خویش، موجب سربلندی ما ایرانیان
    شدند.
    حمید متبسم و گروه نواور دستان، در کنار
    سمفونی فلارمونیک شهر لیژ بلژیک و با
    درآمیختن موسیقی ایرانی با موسیقی غربی،
    بار دیگر پویایی موسیقی و فرهنگ ایران
    را به نمایش گذاشتند.
    فدراسیون اروپرس این مار زیبای گروه
    دستان را ارج نهاده، گوشه ای خیلی کوتاه
    از این کار را برای شما روانه می کند.
    به امید دیدن دیگر کارهای زیبا از دیگر
    هنرمندان ، نویسندگان، شعرا و مسیقی
    دانان .

  • بسیار زیبا ودلنشین بود”ای کاش مدت زیادتری ازاجرا را برای دانلود میگذاشتید!”آرزوی موفقیت برای گروه بی نظیر “دستان”رادارم.

  • کاش آنها که به قول خودشان به “جهانی” شدن ایران و فرهنگش علاقه دارند بشنوند و ببینند و دریابند که جهان را باید از راه علم تسخیر کرد و مردمانش را از راه “هنر”.
    دستان, متشکریم

بیشتر بحث شده است