گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کنسرت «آواز خاکستر» با اجرای مهران مهرنیا نوازنده تار و سه تار و آهنگساز، هاشم احمدوند خواننده و پیمان ناصح پور نوازنده تنبک در تاریخ ۵ دی ماه سال جاری در فرهنگسرای نیاوران اجرا شد.

این کنسرت در دو بخش سازی و ساز و آواز اجرا شد. در قسمت اول برنامه مهران مهرنیا به همراه ناصح پور به اجرای دونوازی تار و تنبک پرداخت و در بخش دوم مهرنیا با سه تار، احمدوند و ناصح پور را همراهی کرد.

در دو بخش کنسرت، بیشتر به بداهه نوازی و بداهه خوانی پرداخته شد، هرچند قطعاتی نیز از هنرمندان درگذشته نیز اجرا شد. در تکنوازی مهرنیا، ریتم ها و پایه های ریتمیک متنوع بر اساس مترهای ساده، ترکیبی و لنگ به اجرا گذاشته شد و در بخشی نیز پیمان ناصح پور با تنبک به تکنوازی پرداخت که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت.

برگزاری این کنسرت که نزدیک به زادروز استاد فقید موسیقی ایرانی، محمدرضا لطفی بود، با یادی از این هنرمند به اجرا رسید. مهرنیا که خود سالها شاگرد این هنرمند بوده و در نوازندگی تحت تاثیر اوست، در پایان این برنامه تصنیفی از محمدرضا لطفی با شعری از سایه را به اجرا گذاشت که به درخواست او، با همراهی مردم به اجرا رسید.

اشعار این کنسرت از هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه) بود و بخش آوازی این برنامه براساس دو سروده سایه با نامهای «نر گام زمان» و «پرواز خاکستر» که از مهمترین آثار وی هستند، شکل گرفته بود؛ این اشعار مضامینی اجتماعی و در عین حال عاشقانه دارند. مهران مهرنیا در بروشور این کنسرت با تفسیری از شعر «آواز خاکستر» سایه، به توضیح زوایای پنهان خاکستر به عنوان سمبلی از، «درونی آتشین در صورتی آرام و صبور» یاد می کند که بی شباهت به وضعیت هنرمندان امروز این سرزمین نیست.

صحنه کنسرت به طرز ویژه ای طراحی شده بود؛ این طراحی غیر از بهره بردن از پارچه های ایرانی و شمع روی صحنه، از امکان پخش فیلم بر روی پرده نیز بهره می برد. در طی مدت اجرای این برنامه فیلمی بر روی پرده در حال نمایش بود که تلی از خاکستر را در حال گداختن به صورت تدریجی، نشان می داد؛ این خاکستر در انتهای برنامه به حالت سرخ و گداخته درآمد.

کنسرت «آواز خاکستر» با وجود سرمایه بالای هوای تهران، با استقبال چشمگیری مواجه شد و نشان داد، در صورت اجرای ساز و آواز توسط هنرمندان زبده، هنوز این فرم اجرایی قابلیت بالایی برای جذب مخاطب را دارد.

***

هاشم احمدوند (محمد هاشم احمدوند زاده) متولد ۱۳۴۵ در ملایر است. او ردیف آوازی را ابتدا با کریم صالح عظیمی آغاز کرد و سپس به محضر دکتر حسین عمومی حاضر شد و ادبیات و تلفیق شعر و موسیقی را از ایشان فراگرفت، سپس در محضر علی اصغر شاه زیدی مکتب اصفهان و در آخر نزد رامبد صدیف تکنیک های آوازی را آموخت.
از هاشم احمدوند آلبومی با نام «خنیاگران» ساخته ابوسعید مرضایی، منتشر شده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است