گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

لالو شیفرین یکی از آهنگسازان و رهبران موفق موسیقی فیلم هالیوود بیش از پنجاه سال است درین حرفه فعالیت می کند. ساخت موسیقی برای بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی، مجموعه تلویزیونی و بازیهای کامپیوتری از جمله سری ساعت شلوغی، گناه اصلی، ماموریت غیر ممکن، بروبیکر، سیاره میمون ها، اژدها وارد می شود و … حاصل تلاش های خستگی ناپذیر این هنرمند در عرصه موسیقی فیلم است.

لالو شیفرین آهنگساز فیلم با نام اصلی Boris Claudio Schifrin در یک خانواده یهودی در بوئنس آیرس به دنیا آمد. پدرش لوئیس شیفرین سمت ویولن دومی را در ارکستر تئاتر کولون و به مدت سه دهه به عهده داشت.

شیفرین در شش سالگی یک دوره شش ساله آموزش پیانو را زیر نظر انریکو بارنبویم پدر آهنگساز و پیانیست معروف دانیل بارنبویم آغاز کرد. در ۱۶ سالگی شیفرین مطالعه بر روی پیانو را زیر نظر آندره کارالیس مهاجر روسی و رییس پیشین کنسرواتوار کیف، و هارمونی را نزد ژان کارلوس پاز آغاز کرد. در ضمن شیفرین درین مدت به موسیقی جز هم علاقه مند شد.


audio file قسمتی از آثار سمفونیک شیفرین را بشنوید

با وجود تحصیل در رشته های جامعه شناسی و حقوق در دانشگاه بوینس آیرس، این موسیقی بود که همیشه از جذابیتی خاص برای شیفرین برخوردار بود.

در بیست سالگی موفق به اخذ یک بورس تحصیلی از کنسرواتوار پاریس شد و آنجا در کلاس های اولیور مسیان و چارلز کوچلین یکی از شاگردان راول شرکت کرد. برای امرار معاش شبها در کلوپ های پاریس جز می نواخت تا اینکه به سال ۱۹۵۵ در فستیوال جهانی جز پاریس و در یک همنوازی پیانو با آستور پیازولا به معرفی کشورش در زمینه موسیقی در عرصه بین المللی پرداخت.

شیفرین پس از بازگشت به آرژانتین اقدام به تاسیس یک ارکستر جز کرد. ارکستری که اجراهایش تبدیل به یکی از محبوب ترین برنامه های هفتگی تلویزیون بوینس آیرس شد.


audio file قسمتی از آثار سمفونیک شیفرین را بشنوید

در حین کار با ارکستر، شیفرین قبول سفارش های دیگر از قبیل موسیقی فیلم، تلویزیون و رادیو را نیز در دستور کاری خود قرار داد.

در سال ۱۹۵۶ شیفرین با دیزی جیلسپای رهبر ارکستر رقص خاویر کوگات ملاقات و شروع به نوشتن قطعاتی برای او نمود.
پس از مسافرت به نیو یورک در سال ۱۹۶۰ ، شیفرین دوباره با جیلسپای که به تازگی به دلیل مشکلات مالی ارکستر را منحل کرده بود دیدار کرد. جیلسپای از شیفرین دعوت کرد تا جای خالی پیانیست را در ارکسترش پر و کوینتت او را اجرا کند.

شیفرین به سرعت پیشنهاد جیلسپای را پذیرفت و به نیویورک سیتی رفت. در سال ۱۹۶۳، شرکت MGM که با شیفرین قرارداد داشت ازو خواست تا اولین موسیقی فیلم هالیوودی اش را برای مجموعه حادثه ای کرگدن که در آفریقا ساخته میشد بنویسد. سال بعد شیفرین وارد دنیای پر رمز و راز هالیوود شد.

علیرضا سیفی

علیرضا سیفی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است