گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

باغسنگانی: کتابسازی نکردم

وقتی شما نواری را از آرشیو تحویل می گیرید یک کارت به شما داده می شود تا اسامی و شماره نوارها را در آن بنوسید من با دوستانی که در آرشبو کار می کردند رفاقت خوبی داشتم و به من اجازه می دادند تا مابقی کارتها را هم ببینم. بسیاری از تهیه کنندگان برنامه های فرهنگی و هنری مراجعه کنندگان به این برنامه بوده اند. چند سال بعد متوجه یک فاجعه بزرگ شدم. متوجه شدم بخش قابل توجهی از این گنجینه در آرشیو مرکزی ناپدید شده است.

جلد نوار سرجای خودش هست اما خود نوار سرقت شده. هر کسی که این نوار را آخرین بار تحویل گرفته موقع تحویل دادن نوار یک نوار خالی را با نوار اصلی برنامه عوض کرده است. همین الان اگر شما به آرشیو مراجعه کنید از مجموعه ۱۴ ساعته برنامه استاد ابوالحسن صبا تنها شش برنامه را می توانید بیابید و مابقی، یعنی اصلی ترین و پر محتواترین برنامه ها از نظر گفتگو و ساز وجود ندارد و به ناجوانمردانه ترین روش سرقت شده است.

من بلافاصله این موضوع را به مدیران وقت رادیو گزارش کردم و بعد از چندبار مراجعه کوچکترین پیگیری صورت نگرفت.

به تعبیر تنی چند از محققانی که به خوبی با روال کاری من در این برنامه آشنا بودند: “کافی بود شما فقط به همین ۱۴ ساعت برنامه رادیویی گوش کنید، شخصیت و منش و راه و روش صبا برایتان روشن می شد” چرا که در این ۱۴ ساعت کسی نبود که صبا را دیده باشد و من به سراغش نرفته باشم. بنده از آرشیو شخصی قطعات آوازی صبا را به هنگام تدریس پخش کردم که اخیرا آنها را در یوتیوب منتشر کرده بودند. محققان خوب می دانند که این قطعات آوازی را غیر از من کس دیگری در اختیار ندارد.

اخیراً شما بیست و یک جلد کتاب از مجموعه کتابهای پژوهشی چراغداران فکر و فرهنگ ایران را آماده انتشار کرده اید. آیا تعداد این کتابها مشخص است یا امکان دارد در آینده بر تعداد آنها اضافه شود؟


مجموعه کتابهای پژوهشی چراغداران فکر و فرهنگ ایران، عملاً و نظراً حاصل این بیست سال کار من در یک موضوع مشخص که همان تک نگاری چهره های شاخص فکر و فرهنگ ایران در دو قرن گذشته است. شخصیت هایی که طبق سند و پرونده ای که در کتابخانه من شکل گرفته دقیقا دویست و چهل و شش پرونده قطور سرشار از عکس و اسناد و نامه و دستخط و متن گفتگوهایی است که بنده درباره این شخصیت با شخصیت های وابسته به این شخصیت در طول این سالیان انجام داده ام. به عنوان نمونه درباره شخصیت استاد بزرگوار روح الله خالقی بیش از سه ساعت گفتگوی حضوری با جناب حسین دهلوی انجام شده و همین حدود با شادروان علی تجویدی و باز همین حدود با مهندس همایون خرم و بسیاری دیگر.

خوب می دانیم که اگر بخواهیم هر ساعت گفتگو را از نوار یک ساعته پیاده کنیم چند صفحه خواهد شد. اگر من درباره هر کدام از شخصیت هایی چون روح الله خالقی و یا کلنل وزیری و یا استاد صبا و حاج قربان سلیمانی، با دست کم چهل نفر محقق و کارشناس خبره بحث و گفتگو کرده باشم طبق تجربه شخصی همین الان می توانم دست به کتاب سازی بزنم و سه جلد کتاب ۵۰۰ صفحه ای درباره هر کدام از این شخصیت ها روانه بازار کنم. منظور این که حجم کار در این حد بوده است.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است