گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مجموعه «نهفت ۱» به انتشار رسید

گروه موسیقی نهفت ترکیبی از هنرجویان نوجوان و جوان موسیقی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ تحت سرپرستی جهانشاه صارمی آغاز نموده اند. این گروه شامل ارکستری از سازهای ملی ایرانی با همراهی یک خواننده است. امروز ۲۰ سال از تاسیس این گروه می گذرد و بسیاری از نوازندگان پیشین این ارکستر، از تکنوازان حرفه ای موسیقی امروز ایران هستند.

مجموعه “نهفت ۱” با هدف به تصویر کشیدن بخشی از دو دهه فعالیت گروه موسیقی نهفت، با رویکرد آموزش موسیقی نوجوانان در حوزه های گروه نوازی و تک نوازی، در قالب سه دی وی دی تصویری با عنوان های: طلوع، بزرگداشت غلامحسین درویش و تولدی دوباره، به سرپرستی جهانشاه صارمی منتشر گردید.

جهانشاه صارمی که علاوه بر دو دهه سرپرستی گروه نهفت، همکاری در چندین کتاب معتبر موسیقی، تالیف کتاب های آموزش تار و سه تار، انتشار چندین آلبوم موسیقی، تجربه حدود سی سال آموزش موسیقی در گروه سنی کودک و نوجوان را در کارنامه هنری خود دارد، در بخشی از بروشور این مجموعه می نویسد: “موسیقی نه به عنوان وسیله ای برای تفنن بلکه ابزاری برای بیان ارزشمند ترین تفکرات و عواطف انسانی، سر لوحه آموزش های هنرجویان نوجوان گروه نهفت می باشد. از این رو، حیات و تداوم فعالیت این جریان فرهنگی را علاوه بر آموزش های اصولی و آکادمیک موسیقی، در تفکر هنری و اعتقادات حاکم بر فضای آن باید جستجو کرد.”

موسسه هنری “هنر موسیقی” که ناشر این مجموعه می باشد در بخشی از یادداشت خود می نویسد: “با نگاهی گذرا بر اسامی نوجوانانی که در طول این سال ها در این مرکز رشد کرده اند می توان دریافت که توانایی و پشتکار «نهفت» مثال زدنی ست. امروز اکثر آن نوجوانان، هنرمندان موفق و با تجربه ای شده اند که حاصل کارشان نشان می دهد راه آموزش را صحیح و با حوصله طی نموده اند. نباید فراموش کرد که مسئولیت این نوع حرکت های فرهنگی بر عهده دولت و نهاد هایی است که ضمن برخورداری از بودجه و امکانات مختلف، وظیفه رشد فرهنگ و هنر را بر دوش دارند و در این میان «نهفت» بدون هرگونه امکانی، نقش یک نهاد فرهنگی و معتقد را ایفا کرده است.”

از آنجا که نسل نوجوان امروزی فاقد هرگونه امکان ارتباط تصویری با هم نسلان خود که در زمینه موسیقی دستگاهی ایران دارای فعالیت جدی و هنری هستند، می باشند، این مجموعه که شاید بتوان گفت در نوع خود بی نظیر بوده، می تواند تاثیرات مثبت در جهت علاقه مندی آنان به موسیقی هنری داشته باشد. لازم به ذکر است از گروه نهفت تا کنون چهار آلبوم صوتی با عنوان های ایران هنگام کار است، شب جوانی، دستور مقدماتی تار و سه تار و تولدی دوباره منتشر گردیده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است