گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

«عاشق می­‌شویم» رونمایی می شود

توجه: مطالب عنوان شده در این نوشته از سوی سیاووش بیضایی مورد تردید قرار گرفته است.

«عاشق می­‌شویم» مجموعه‌ای عاشقانه است متشکل از ۱۱ ترَک که از این میان ۴ ترَک، ۴ تصنیف این آلبوم را تشکیل می‌دهند. «عاشق»، «معشوق»، «آتش دل» و «عاشق مشو» نام این تصنیف­‌هاست که اشعار آنها به ترتیب از غلامرضا سلیمانی، ضیاءالدین ناظم­‌پور، پژمان بختیاری و رضا ثابتی است. دو تصنیف اول به طور کامل متعلق به پیمان سلطانی است و در ساخت دو تصنیف «آتش دل» و «عاشق مشو» از دو ملودی قدیمی استفاده شده است و بر روی آنها آهنگسازی و تنظیم مجدد صورت گرفته است. ملودی اولیه «آتش دل» متعلق به مرتضی نی‌­داوود است و محمود ذوالفنون هم صاحب ملودی دوم «عاشق مشو» است.

دو تصنیف اول این آلبوم در بیات اصفهان ساخته شده و «آتش دل» و «عاشق مشو» هم به ترتیب در «شور» و دشتی» ساخته شده‌­اند.

بقیه قطعات این آلبوم علاوه بر یک ساز و آواز با شعری از حافظ، اجرای واریاسیون­‌های سازی متعددی بر اساس تصنیف عاشق و تصنیف معشوق است که توسط تار، عود، کمانچه و قیچک نواخته شده­‌اند.

ساعد مشکی گرافیست شناخته‌شده کشورمان، طراحی جلد این آلبوم را به عهده داشته است.

مراسم رونمایی از این آلبوم روز جمعه ۱۴ اسفند در آمفی تئاتر موسسه ی بهاران مدرسه ی تخصصی ادبیات واقع در خیابان ولی عصر، بالاتر از زرتشت، کوچه نوربخش، پلاک ۲۱ ساعت ۱۷ برگزار می­‌شود.

آلبوم «عاشق می‌شویم» را موسسه جامه‌دران و با حمایت معنوی کمیته ملی ایکوم ایران منتشر کرده است. ورود به این مراسم برای عموم آزاد است.

 

ویولون: ارسلان کامکار، علی جعفری پویان، بردیا کیارس، پدرام فریوسفی، مصطفی حیات غیبی، ویولا: سهراب برهمندی، ویلنسل: کریم قربانی، کنترباس: علیرضا خورشید فر، فلوت: ناصر رحیمی، ابوا: فرشید حفظی فر، کلارینت: محمد حسین پور معین، تار: پیمان سلطانی، میثم کشاورز ملکی، سنتور: پیمان سلطانی، محسن پور بخت، عود: بابک غسالی، کمانچه: علیرضا دریایی


قطعات آلبوم

۱- تصنیف عاشق/ شعر: غلامرضا سلیمانی

۲- واریاسیون بر روی تصنیف عاشق/ کمانچه و قیچک: سهیل مخبری

۳- واریاسیون بر روی تصنیف عاشق/ تار: میثم کشاورز ملکی

۴- تصنیف معشوق/ شعر: ضیاالدین ناظم پور

۵- واریاسیون بر روی تصنیف معشوق/ عود: بابک غسالی

۶- ساز و آواز- بیات اصفهان/ کمانچه: علیرضا دریایی، شعر: حافظ

۷- واریاسیون بر روی تصنیف معشوق/ تار: آزاده امیری

۸- تصنیف آتش دل (بر اساس ملودیِ تصنیفی از مرتضی نی داوود)/ شعر: پژمان بختیاری

۹- تکنوازی در آواز دشتی/ نی: عباس شایق

۱۰- تصنیف عاشق مشو (بر اساس ملودیِ تصنیفی از محمود ذوالفنون)/ شعر: رضا ثابتی

۱۱- تصنیف آتش دل برای ارکستر و کمانچه/ کمانچه: علیرضا دریایی

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است