گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اصول نوازندگی ویولن (۷)


۳/۱/۳/۴ : با توجه به بزرگی فاصله طولی و دور بودن نامتعارف انگشتان اول و چهارم، انگشت اول می تواند در هنگام اجرای دوبل های فاصله نهم و دهم ، به شکل شکسته در ناحیه ناکل در آید و نکته اشاره شده مربوط به شیوه نشستن انگشت اول در بند شماره ۵/۲/۱/۳ مبنی بر هم امتدادی بند اول این انگشت در پشت دست، با امتداد ساعد و دست چپ برقرار نیست.


۳/۱/۴ : انگشت گذاری در سیم های غیر مجاور:

همانند بند قبل، انگشت گذاری در سیم های غیر مجاور نیز باید با جلوگیری نمودن از ایجاد هر حرکت اضافی در ناحیه دست، صورت پذیرد.

مچ نوازنده درهنگام تعویض سیم بم به سیم زیر غیر مجاور، نباید دچار شکستگی به سمت راست گردد و همچنین نیازی به خروج آرنج از زیر گریف به سمت راست در هنگام تعویض سیم زیر به سیم بم نمی باشد.

۳/۱/۴/۱: هنگامی که در یک پوزیسیون دست چپ نیاز باشد تا یک شماره انگشت بلافاصله پس از نواختن در یک سیم، در سیم مجاور و یا غیر مجاور خود گذاشته شود و از طرف دیگر فاصله طولی انگشت از شیطانک در سیم جدید تغییر نیافته باشد،دقت به محل دقیق نشستن انگشت ضروری است(مانند اجرای نت- دو بکار- در پوزیسیون اول سیم سل بلافاصله پس از نت- لا بکار- در همان پوزیسیون سیم می با انگشت سوم در گام دو ماژور).

زیرا با توجه به سه اصل اشاره شده قبلی یعنی چرخش دست به سمت گریف (بند شماره ۲/۱/۱) ، لزوم پرهیز نوازنده از دادن حرکات اضافی به دست چپ برای انگشت گذاری و لزوم نشستن انگشتان از نیمه چپ نشیمنگاه سر انگشت بر روی گریف (بند شماره ۳/۲/۱/۳) ، هر شماره انگشت در زمان باز شدن (در انگشت گذاری از سیم زیر به سیم بم) یا بسته شدن خود(در انگشت گذاری به نحو عکس) مسیری مورب را نسبت به امتداد گریف طی می کند. البته بکار گیری یک شماره انگشت در سیم های مجاور راحت تر از حالتی است یک شماره انگشت بلافاصله در دو سیم غیر مجاور گذاشته می شود، زیرا در حالت اول انگشت مسیر مورب کمتری را بر روی گریف طی می کند.

در واقع لازم است تا نوازنده در این حالت اگر از سیم زیر به سمت سیم بم انگشت گذاری می کند، قبل از نشاندن انگشت کمی آن را جمع نماید تا صدای نت حاصله از انگشت گذاری به اصطلاح”زیاد” نباشد و در حالت عکس، قبل از گذاشتن انگشت بر سیم زیر کمی آن را باز نماید تا صدای نت حاصله یه اصطلاح “کم” نباشد.

هر چند میزان باز و جمع نمودن یک انگشت که به شکل ارادی توسط نوازنده انجام می پذیرد به اندازه بسیار ناچیزی است، اما دقت بر این نکته باعث می گردد تا صدای حاصله از انگشت گذاری دقیق گردد.

۳/۱/۴/۲: نکته دیگر که کمک شایانی به انگشت گذاری در سیم های غیر مجاور می نماید رعایت صحیح فاصله میانی بین دست چپ نوازنده و زیر دسته ساز است (مراجعه به تذکر- ۱۱). در صورتی که نوازنده دست خود را بالاتر از میزان متعادل اشاره شده دست چپ نسبت به گریف نگاه دارد، روال انگشت گذاری در سیم های مجاور دچار مشکل گشته و انگشتان دیگر از نشیمنگاه سر انگشت بر روی گریف قرار نمی گیرند (مراجعه شود به بند شماره:۲/۲/۱/۳).

متاسفانه گاه برخی نوازندگان بر اساس این فرض اشتباه، که بالا بردن دست نسبت به گریف باعث تسلط بیشتر انگشت گذاری در تعویض سیم می گردد دست چپ خود را بیش از اندازه بالا می برند که این امر از میزان تسلط در انگشت گذاری می کاهد.

علی نوربخش

علی نوربخش

متولد ۱۳۵۵ تهران
نوازنده و کارشناس آموزش ویولون
لیسانس مهندسی عمران

Date and place of birth 1977 Tehran
Violinist and Violin Instructor
B.Sc. Civil Engineering

دیدگاه ها ۳۱

  • سلام.من عاشق ویلون هستم. اماتاحالاکار نکردم.کسی می دونه از کجا می شه فهمید یه نفر تو ساز ویلون استعداد داره یا نه؟
    خواهش می کنم یه نفر منو راهنمایی کنه!!
    لطفا

  • سلام آقای نوربخش!
    من قبلا هم پیام گذاشتم ولی جواب نگرفتم.
    من تازه می خوام موسیقی را شروع کنم و با ویلون. ولی چپ دستم ونت خوانی هم بلد نیستم همه هم میگن ویلون برای ساز اول سخته! نظر شما چیه؟من برای شروع با یه ساز دیگه شروع کنم بعد برم سراغ ویلون؟
    خواهش می کنم کمکم کنید!!

  • سلام خانم آیدا، در پاسخ به کامنت اول که شما تاثیر میزان استعداد رو در یادگیری ویولن سوال کردید، باید توجه کنید که هر چند استعداد از عوامل کمک کننده در یادگیری ویولن هست ولی عوامل مهم دیگری نظیر روش آموزش استاد، میزان تمرین هنرجو، میزان علاقه هنرجو به نوازندگی، میزان توجه وعلاقه مندی هنرجو به گوش دادن آثار موسیقی که باعث بوجود آمدن علاقه و شناخت در هنرجو می گردد و بسیاری از دیگر عوامل نیز مانند استعداد در یادگیری این ساز تاثیرگذار است و حتی یک شخص کم استعداد که به روش صحیحی آموزش میبینه و موارد بالا مثل تمرین مناسب و… را داراست می تونه پیشرفت بیشتری از شخص دیگری که با استعداد زیاد در سیستم غلطی کار می کنه، داشته باشه. در رابطه با کامنت دوم هم، نگرانی از اینکه نت خوانی بلد نیستید نداشته باشید چون در حین آموزش نوازندگی با نت خوانی، تئوری موسیقی و… آشنا خواهید شد و در رابطه با سوال آخرتان، من البته نمی دونم چه کارشناسانی با چه درجه اطلاعات و چه دلایل علمی به شما گفته اند که ویولن برای انتخاب “ساز اول” سخته!. به نظر من برای شروع آموزش ویولن، نیازی به اینکه اول یادگیری ساز دیگری رو شروع کنید و بعد به سراغ ویولن بروید نیست، بلکه در صورت علاقه به یادگیری ویولن، آموزش همین ساز رو شروع کنید و نگران نباشید.

  • ممنون از مطالب آموزشی مفیدی که تهیه و ارائه میکنید.واقعا من امروز خیلی خوشحال شدم که سایت شمارو پیدا کردم.۳ ماهه کلاس ویولون میرم و خیلی دوست دارم زودتر و بیشتر بدونم و بنوازم.

  • سلام.من علاقه زیادی به موسیقی دارم.استعدادش هم دارم.ساز ارگ رو دست و پاشکسته بلدم ولی از اونجایی که میخوام کنکور کارشناسی شرکت کنم ورشته تحصیلیم رو موسیقی بزنم باید برای آزمون عملی ی سازاز سازهای ایرانی یا جهانی رو انتخاب کنم.البته من همه سازها رو دوست دارم ولی خودم ویولن رو انتخاب کردم.خواهشی که از شما دارم اینه که اگه جایی رو سراغ دارین که برای آزمون عملی کارشناسی میتونه کمکم کنه معرفی کنین.منظورم آموزشگاه های موسیقی نیست.جایی که مخصوص کار کردن با بچه هاییه که آزمون عملی دارن.ممنون میشم. از مطالب مفیدتون هم سپاسگذارم…

  • salam man 4sal violon zadam ba raveshe le violon va etod haye mokhtalef ama ba har navazandeye kheyili khoob ke mashverat mikonam migan ke raveshe etod dg ghadimi shode va raveshe dorost ine ke 5 ta le violon ro bezani bad ghetehaye mokhtalef az asoon be sakht va man alan in raves ro pish gereftam mikhastam nazre shoma ro bedoonam

  • خانم مژگان، با مراجعه به مقالات “برنامه مدون آموزش ویولن” که در سایت ارائه نموده ام، می تونین پاسخ سوالتون رو در رابطه با نظر من دریافت کنید.

  • من علاقه زیادی به نواختن ویولن دارم..ولی از بدشانسی دست من خیلی عرق میکنه…با این شرایطی که من دارم میتونم ویولن بنوازم؟ با تشکر

  • من عاشق موسیقی هستم و از همه سازها هم یه چیزایی بلدم چون استعدادش رو دارم تو همه سازی.هیچ جای خاصی هم کار نکردم خیلی هم دوست دارم برم کلاس موسیقی ولی از شانس بد من بابام یه آدمیه که از موسیقی بدش میاد چطوری میتونم به بابام بفهمونم که موسیقی و وسیله های موسیقی چیز بدی نیست؟؟؟

  • سلام من عاشق موسیقی هستم و از بین همه ی تار ها ویولن رو انتخاب کردم من قبلا شنیدم برا ی یادگیری ویولون که خیلی سخته باید از ۵ یا ۶ سالگی شروع کرد اما من پانزده سالمه نمیدونم امیدی هست که بتونم یک ویولونیست حرفه بشم یا نه.لطفا من رو راهنمایی کنید.

  • عرض سلام خدمت استاد گرامی نزدیک یک ساله که از مطالب سایتتون استفاده می کنم و به شکر خدا و عنایت شما پیشرفتم بد نبوده می خام با اجازتون چند نکته رو که یاد گرفتم برای نو آموزهای مثل خودم بیان کنم تا درسمو در محضرتون پس داده باشم
    ۱-به قول استاد “هرگز برای یاد گیری دیر نیست”این چیزیه که به خاطرش زاده شدیم
    ۲-اگر میخای بدونی چقدر استعداد داری خیلی سادست اولین روزی که آرشه کشی روی سیم لا رو شروع می کنی به درونت نگاه کن که چقدر به سازت علاقه داری و تا چه زمانی حاظری این کارو ادامه بدی
    ۳-هیچوقت به این فکر نکنید که کی می توانید برای دیگران بنوازید اینطور حتما دلزده میشید باید میزان به میزان از نواختن خودتون لذت ببرید حتی اگر تمرینتون نواختن یک نوت ساده به طور متوالی باشه
    ۴-چپ دست بودن نعمتیست که خدا به بعضیها داده اگر چپ دست هستید هرگز هرگز به این فکر نباشید که جای سیمهارو عوض کنید کار رو مثل راست دستها ادامه بدید چپ دستها در دست گرفتن ساز و انگشت گزاری رو به مراتب سریع تر از راست دستها یاد میگیرند فقط روزهای اول ممکنه در آرشه کشی کمی مشکل داشته باشن که اون هم با تمرین حل میشه
    ۵-از اون جایی که گاهی بعضی از ما طبع ایرانیمون گل می کنه و به قول معروف فیلمون یاد هندوستان می کنه و دنبال آوای دوست مگردیم خوبه که در کنار کتابهای آموزشی مثل ل-ویالون از کتابهایی که حاوی قطعات ساده و زیبای ایرانی هستند استفاده کنیم تا هم بابی باشه برای تقویت ذوق هم اینکه از یکنواختی تمرینات خسته نشیم.
    اگر در مطالب بالا اشتباه یا کمی و کاستی هست استاد به بزرگی خودشون ببخشند.

  • سلام
    راستش من هنرجوی ویولون هستم.دارم کتاب دوم روح الله خالقی رو کار می کنم.دو مشکل عمده دارم ۱.تریل
    ۲.تشخیص ندادن صدای نت ها
    هر چه قدر هم تمرین می کنم همون آشه و همون کاسه. تا حدی که استادم فکر میکنه من اصلا تمرین نکرده سر کلاسهام میرم.
    خواهشا در این دو مشکل من رو دقیقا راهنمایی کنید.

  • تمرین تریل براتون زود هست و در آینده هم ابتدا باید تمرین های مقدماتی اون رو انجام بدین و بعد خود نواختن تریل را، برای تشخیص دادن صدا هم بهتره ابتدا از روش پرده بندی کردن ساز کمک بگیرین و…

  • سلام
    من میخوام برای اولین بار ویالون یاد بگیرم … میخوام ببینم آیا چه ویالونی بگیرم خوبه … ؟ آخه زیاد با انواع ویالون ها آشنایی ندارم . ممنون میشم راهنماییم کنید!

  • سلام ببخشید من می خواستم بدونم نت هایی را که ازروشون آهنگ ویلن ساخته میشه روچطوًری باید یادگرفت من اصلا بلدنیستم آیا سایتی هست که بشه آموخت؟؟؟؟؟مثلاسکوت بعدازلا یامی یا….

  • سلام اقای نوربخش . ممنون از مطالب بسیار اموزنده ای که در اختیارمون قرار میدین .
    من عاشق ویولن هستم و واقعاً نمی تونم هیچ جوری ازش جدا بمونم …
    راستش من حدود ۱ ساله که شروع به یادگیری ویولن کردم . ولی متاسفانه چون من به دلیل شرایط معنوی خانواده ام اجازه کلاس رفتن رو ندارم و درس ها رو از طریق سی دی و کتاب و اینترنت یاد می گیرم ، خیلی دچار سردرگمی و اشتباه شدم !

    البته حدود چند جلسه ای رفتم ولی نتونستم ادامه بدم .

    من این جوری که دارم پیش می رم نه تنها یاد نمی گیرم ؛ بلکه روز به روز بدتر هم میشه .

    حالا سوال من اینه :

    من تحت این شرایط باید چی کار کنم ؟؟؟
    ویولن رو باید کاملا کنار بذارم ؟؟؟

    اگه میشه لطفا راهنماییم کنید . چون واقعا دیگه نمی دونم چی کار کنم …

    ممنون .

بیشتر بحث شده است