گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رسول صادقی: تمامی دستاوردها را در اختیار همه قرار داده ام

در فلوت برنجی، به راحتی می شود سری فلوت را با سری نی جابجا کرد و یک فلوت خاص موسیقی ایرانی با فواصل موسیقایی ایرانی در اختیار داشت که تمامی رجیستر های صدایی نی را در اختیار دارد و حتی در پس غیث بهتر از نی عمل می کند البته اتصال سری فلوت به نی برنجی هم قوانینی دارد که بایستی رعایت شود و محل دمیدن آن دقیقا از لبه نی هست و نی از بالا حدود دو سانت افزایش یافته و بسته می شود و گره اول نی بزرگتر و ملایم تر گرفته می شود، همچنین فوتکی برای نی طراحی کرده بودم که صداهای اوج و غیث با آن به راحتی و مانند نی لبک قابل اجرا بود و می شود در آموزش نی برای کودکان نیز از آن بهره برد.

اگر نگاه ما به مسائل نی بدون تعصب و علمی باشد، مطمئنا هر روز به کشفیات جدیدی دست پیدا می کنیم و برایش مدل علمی پیدا می کنیم.

خیلی از نوازنده های نی را دیدم که به شدت از بند بند نی دفاع می کنند و نسبت به آن تعصب دارند ولی وقتی می پرسی مثلا: نقش گره اول و دوم یا … چیست؟ می بینی با یک سری مغالطات و بی منطقی و صرفا به جهت تعصب و تقلید از استادیشان جواب سوال شما را می دهند.

برای تولید و معرفی سازهای جدید چه برنامه ای دارید؟


بنده از بدو شروع این پروژه هیچ انگیزه مالی ای نداشتم، صرفا جهت رشد موسیقی و تکمیل ساز نی این اقدام را انجام دادم. به همین دلیل نیز این تحقیقات و اقدامات متعلق به همه دوستان و عزیزان می باشد. دوستان شاهدند که بنده با آغوش باز تمامی دستاوردها را در اختیار همه قرار دادم و با تبادل نظر و راهنمایی های دوستان و اساتید عزیزم، پیشرفت های بسیاری حاصل شد. چراکه موسیقی مفهومی جمعی است و پیشرفت نیز در سایه جمع حاصل می شود. در نهایت نیز نتایج این پروژه در اختیار نوازندگان نی قرار خواهد گرفت.

بنده به عنوان خواننده و نوازنده تار فقط به دلیل حفظ اصالت ردیف ایرانی شروع به این تحقیقات کردم، چرا که ردیف های سازی ما قابلیت اجرا بصورت کامل با ساز نی را ندارند؛ پرش های اجباری در فرودها یا عدم توالی منطقی ملودی ها در زیر و بم و… باعث شد که اندیشه تکمیل نی به ذهن بنده خطور کند، به طوری که نی نیز مانند تار بتواند ردیف و رپرتوار موسیقی دستگاهی ایرانی را بی نقص اجرا کند.

در یک چهار مضراب ساده مانند چهارمضراب ماهور درویش خان می توان به راحتی تفاوت را در اجرای نی و تار مشاهده کرد. بر کسی پوشیده نیست که ساز کنونی نی نیز حاصل تغییرات و تکمیل اساتید قدیمی تر است که هدف آنها نیز مطابقت بیشتر ساز نی برای اجرای هر چه بهتر نغمات ایرانی بوده است و اقدام بنده نیز در همین راستا است. پس نی تکمیل شده نیز در حقیقت چیزی جز نی ایرانی نیست. نی ایرانی برای اجرای موسیقی اصیل ایرانی.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است