گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارش بازدید از نمایشگاه مندوموزیکا ۲۰۰۸ در کرمنا

گزارش بازدید از نمایشگاه مندوموزیکا ۲۰۰۸ در کرمنا (CREMONA mondomusica 2008)

در آغاز باید توضیح کوتاهی در مورد عنوان این مقاله داده شود. Cremona نام شهریست در شمال کشور ایتالیا که مرکزیت تاریخی را در طول زمان بواسطه حضور هنرمندان بزرگی در زمینه ساخت ادوات موسیقی، مخصوصا ساز ویلن به خود اختصاص داده است. این شهر گذشته ای کهن و توام با وقایعی زیبا و قابل تعمق در خود داشته و حس کنجکاوی هر انسان اهل تحقیق و بررسی را بر می انگیزد.

این توضیح کوتاه فقط برای رفع ابهام ودرک بهتر از این نام داده شد، در مجموعه مقالات آینده درباره این شهر تاریخی مطالبی مهم و جالب مطرح و پیرامون آن بحث و گفتگو خواهد شد.

مندوموزیکا عنوان نمایشگاهی است که هر ساله و به طور معمول در ماه اکتبر در این شهر با حضور اقشار مختلفی در زمینه موسیقی، بخصوص در موضوع گروه خانواده ویلن و تمام بخشهای مرتبط با آن برگزار می شود که ویژگیها و خدمات مختلفی را درطی برگزاری این مجموعه برای همگان به همراه خواهد داشت.

امسال نیز همچون سالهای گذشته این نمایشگاه بزرگ در شهر کرمونا ایتالیا از تاریخ ۳ اکتبر تا ۵ اکتبر با حضور جمع بزرگی از هنرمندان برگزار شد و باری دیگر پدیده ای از هنر در عرصه های مختلف مورد بازدید و بررسی مراجعین قرار گرفت.

این نمایشگاه از ساعت ۱۰ صبح روز ۳ اکتبر با همکاری ۳۰۰ غرفه آغاز به کار کرد و چهره های مختلف علمی وهنری در آن حضور داشتند، که در مجموع، سازندگان ادوات موسیقی، فروشندگان کتاب و اطلاعات مربوط به سازها، تولیدکنندگان ابزار و مواد اولیه رنگها، فروشندگان چوب و انواع لوازم مربوط به سازها، معرفی می شدند و همزمان در ساعات مختلف تا دقایق پایانی روز در سالنهای نمایشگاه به اجرای موسیقی، بررسی سازها و بحث و گفتگو پرداخته می شد.

از همه مهمتر بخش کثیری از فروشندگان ویلن و طرفداران آن در این نمایشگاه در معرض دید بودند و تقریبا وضعیت چشمگیری را به خود اختصاص داده بودند.

نکته جالب توجه اینجاست که امسال به شکلی جدی تر از گذشته حضور ویلنهای قدیمی در این نمایشگاه جلب توجه می کرد به طوری که جنبه تجاری ماجرا در الویت قرار داشت و این موضوع احساس می شد، اما نکته عجیبی نیست زیرا هر چقدر زمان به جلو می رود شکل محتوایی مسائل کم رنگترشده و مواضع اقتصادی در درجه اول اهمیت قرار می گیرند.

به طور مثال “TARISIO-F INE INSTRUMENTS & BOWS” که نام یکی از کمپانی ها و حراجی های معتبری است که در دو شهر نیویورک و لندن مشغول به فعالیت است، با حضور خود در این نمایشگاه و ارائه ویلن های بسیار زیبا و با ارزش توجه همگان را به خود جلب نمود.

دیدن ویلنها و آرشه های این مجموعه بزرگ و آشنایی با قیمتهای پر بهای این آثار هنری خالی از لطف نیست، در اینجا می توان به چند مورد اشاره کرد: ویلن سل استرادیواری ۱۷۱۷ با قیمتی معادل ۱۵۰۰۰۰۰ یورو و آرشه تورت با قیمتی برابر با ۶۰۰۰۰ یورو، نمونه هایی از تعداد بسیار زیاد مجموعه تاریسیو (tarisio) می باشد که در کارنامه فعالیت های این کمپانی به چشم می خورد.

و بسیاری دیگر از ویلن های معاصر و حتی تعدادی دیگر که از اسم و مارک معروفی بر خوردار نبوده اند اما با هزینه های بالا عرضه شده و تعجب همه را بر انگیخته می کرد.

از سویی دیگر فروشندگان چوب و ملحقات ساز تعداد قابل توجه شرکت کنندگان را در بر گرفته بودند، صفحات چوب افرا و کاج برای ویلن، ویولا، سلو و کنترباس با درجه کیفیت های متفاوت و برای هر نوع سلیقه و تخصصی ، قطعات چوب آبنوس برای قسمتهای مختلف سازها و…

یکی از مسائلی که بسیار حائز اهمیت و حتی مقداری عجیب به نظر می رسید حضور و معرفی سازندگان ویلن و ارائه محصولاتشان بود که بر خلاف سالهای گذشته، با استقبال کمتری از سوی سازندگان مواجه شده بود، با توجه به تدابیری که از سوی مدیران و گردانندگان این نمایشگاه برای برقراری توازن بین سایر اقشار موسیقی از نظر تعداد، در این مجموعه لحاظ شده بود، همچنان ابهامی در حضور سازندگان به چشم می خورد که البته شرکت تعدادی از سازندگان معروف ومعتبر توانسته بود این خلاء را تا حدودی جبران کرده و از حالت تشریفاتی خارج کند.

اما آنچه را که می توان با اطمینان از تمام وقایع اینگونه نمایشگاهها و اثرات آن نتیجه گرفت، راز ماندگاری و ادامه حیات هنر است که بهایی جز فرهنگ، دانش و تلاش و کوشش را بر خود نمی تابد.

رضا ضیائی

رضا ضیائی

متولد ۱۳۵۴
سازنده خانواده ویولن

Maestro liutaio (master violinmaker) Approved by professional master violinmaker in Italy-Cremona Making: violin, viola, cello & bass

دیدگاه ها ۶

بیشتر بحث شده است