گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

بیانیه‌ی هیات داوران پنجمین جشنواره‌ی سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی

پنجمین دوره‌ی جشنواره‌ی سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی ایران را در شرایطی به اجرا در می‌آوریم که ضرورت حضور بیشتر اهالی هنر موسیقی در چنین فعالیت‌هایی بیش از پیش احساس می‌شود به ویژه که در این دوره، هیات داوران با مقالاتی ارزشمند در شاخه‌های مختلف موسیقی روبرو بودند. هیات داوران امیدوار است در جشنواره‌ی امسال توانسته باشد زمینه را برای حضور بیشتر اهل اندیشه و موسیقی در جهت نمایان شدن بهتر پتانسیل‌های موجود در این شاخه از موسیقی کشور فراهم سازد.

در بخش مقالات، امسال نیز با چندین مقاله‌ی پژوهشی ارزشمند روبرو بودیم و انتخاب بهترین‌ها حقیقتاً دشوار بود. با این حال پس از تبادل نظرها و علی رغم ضیق وقت، توانستیم به نتیجه‌ی لازم دست یابیم.

نکته‌ی قابل تأمل در آثاری که در این دوره به جشنواره ارسال شدند تکثر مقالات علمی پژوهشی در بخش اصلی بود. بدین معنی که مؤلفین مقالات پژوهشی، بیش از پیش نتایج کار و تحقیق خود را مستقیماً در اینترنت منتشر کرده‌اند. این مسأله از سویی می‌تواند نشانه‌ی اهمیت روزافزون فضاهای مجازی در تولید محتواهای علمی باشد. همچنین از دیگر سو ممکن است ناشی از کمبود نشریات علمی پژوهشی در عرصه‌ی هنر و به ویژه در موسیقی کشور باشد.

اما بیشترین تعداد آثار و به موازات آن بیشترین میزان رقابت در جشنواره‌ی امسال، در بخش یادداشت‌ها بود. کماکان لزوم آموزش تخصصی در حوزه‌ی ژورنالیسم موسیقی احساس می‌شود و به نظر می‌رسد نویسندگان یادداشت‌های موسیقی در نشریات و سایت‌های اینترنتی، می‌بایست بیش از گذشته در خصوص ارتقا و به روز کردن دانش موسیقایی خود همت گمارند. هیات داوران امیدوار است صاحبان قلم ژورنالیستی در حوزه‌ی موسیقی، نسبت به بهبود کیفی تألیفات خود بیشتر تلاش کنند تا چشم انداز صحیح‌تر و بهتری را از وضعیت موسیقی کشور منعکس نمایند.

در انتخاب وب‌سایت‌های موفق لازم می‌دانیم اشاره کنیم که امسال، سایت‌های ارزشمند و فعالی به دست ما رسیدند و این خود می‌تواند نشانه‌ای باشد از این که تجربیات قبلی در این خصوص، برای عرضه‌کنندگان موثر بوده است. نقاط ضعف عمده‌ی وب‌سایتها، ابتدا در تجربه‌های اندک طراحی آنها و دوم، ارتباط میان محتوا، طراحی و سایر بخش‌های وب‌سایت است. به ویژه آنکه این تناسب در مورد حضور بخش‌های تبلیغاتی نیز ضروری به نظر می‌رسد. با این حال از نقطه نظر محتوا با مطالب بهتری روبرو بودیم، اگرچه باید گفت، سایت‌ها نیز همچنان دچار ضعفی هستند که در یادداشتها و مقالات ژورنالیستی وجود دارد.

و نکته‌ی آخر اینکه با توجه به ظهور پدیده‌ها و محصولات جدیدتر و متنوع‌تر در فضای سایبری، از جمله کانال‌های تلگرامی، پژوهشگران و نویسندگان فعال در اینگونه محیط‌ها می‌بایست توجه داشته باشند که ماندگاری آثارشان منوط به در دسترس بودن همیشگی آثارشان است و این تذکر ضروری به نظر می‌رسد که فعالین این حوزه‌ها می‌بایست محتواهای تولیدی خود را به هر طریق ممکن در اینترنت نیز در دسترس قرار دهند تا در گذر زمان و با ورود محصولات جدیدتر و از رونق افتادن محصولات قدیمی، نتایج فعالیت‌هایشان از بین نرود.

هیات داوران ضمن تشکر از کلیه‌ی دست‌اندرکاران این جشنواره امیدوار است از هم اکنون زمینه‌های لازم برای برگزاری بهتر جشنواره‌های بعدی آغاز شود تا تولیدکنندگان آثار نوشتاری، سایتها و وبلاگ‌های موسیقی و نهایتاً هیات داوران زمان کافی برای تجزیه و تحلیل آثار عرضه شده داشته باشند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است