گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پنجمین جشنواره سایت ها و وبلاگ های موسیقی برگزار شد

پنجمین جشنواره سایت ها و وبلاگ های موسیقی ایران، دیشب ۲۳ اردیبهشت در تالار هنر فرهنگسرای ارسباران با حمایت موسسه رادنواندیش و فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در ابتدای این برنامه، مجری این جشنواره زهرا تقی ملا، پس از خیر مقدم و معزفی جشنواره، از میهمان و حامی معنوی این جشنواره، دکتر محمد سریر درخواست کرد به ایراد سخنرانی بپردازد.

دکتر سریر گفت: طبق آمار جدید ۶۰ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده می کنند در حالی که این رقم در حدود ده سال پیش ۵ میلیون نفر (حدود ۵ درصد) بوده است. استفاده زیاد مردم از اینترنت به خودی خود نه یک خبر مثبت است نه منفی، چراکه اینترنت یک چاقوی دو لبه است که هم می تواند ابزار برش باشد و هم دست را ببرد؛ چنین جشنواره هایی است که می تواند استفاده مردم از اینترنت را سم و سوی مثبت تری بدهد. در ایران هنوز اکثر کاربران اینترنت در پی ارتباط با هم از طریق این تکنولوژی هستند، در حالی که غرب در این زمینه وضعیت بهتری نسبت به ایران دارد و آنها تا حد بیشتری در پی کسب دانش از طریق اینترنت هستند و ما باید این مسیر را طی کنیم و چنین جشنواره هایی هم می توانند به احیای این حرکت کمک شایانی بکنند. ما سالها پیش وقتی این حرکت در مراحل آغازین بود، در این باره صحبت هایی می کردیم که چقدر این جشنواره ها می تواند تاثیر عمیقی داشته باشد در رشد اجتماع ولی متاسفانه هنوز این حرکت، متولی جدی ندارد. ما در زمینه تولید محتوا افراد پر تلاش و فعالی داریم، در حالی که هنوز مخاطبان آن بسیار کم هستند. در کنار تولید محتوا که همراه با بینش هنری است ما باید به تربیت مخاطب مطالب علمی نیز بپردازیم.

وی افزود: به تازگی خبری منتشر شده است درباره انتشار اینترنتی روزنامه پرتیراژ ایندیپندنت، این روزنامه قرار است از این پس تنها به صورت اینترنتی منتشر شود؛ همین حرکت برای ما حتی از بٌعد زیست محیطی آموزنده است. فعالیت و تولید محتوا در اینترنت می تواند نگاه انسانی تری به طبیعت و رفاه نسل های بعد را فراهم کند، هر روزنامه کاغذی، به طبیعت لطمه می زند و انتشار این مطالب در اینترنت می تواند موجب حمایت بیشتر از سرمایه زیستی ما باشد.

دکتر سریر درباره همه گیری برنامه تلگرام گفت: درست است که این برنامه از امکانات اینترنت استفاده می کند ولی قطع بودن ارتباط آن با سرچ انجین های بزرگ موجب شده است که مطالب منتشر شده در صفحه ها تلگرام قابل سرچ نباشد و با اینکه این نوع برنامه ها، در برقراری ارتباط مخاطبان با هم بسیار موفق عمل می کنند ولی نباید جایگزین مجموعه هایی شود که به ما اطلاعات علمی تر و بینش بهتری می داد. ما باید تلاش کنیم با استفاده از فضای اینترنت به ارتقای بینش موسیقایی مان کمک بیشتر کنیم تا حدی که لذت از شنیدن موسیقی مکمل لذت ما از درک آن باشد، همینطور در دیگر هنرها. تولید محتوا در فضای مجازی نه تنها برای این نسل، بلکه برای نسل های آینده نیز می تواند موجب رشد فکری فردی و اجتماعی باشد.

پس از سخنان دکتر محمد سریر، مجری برنامه از گروه موسیقی «صدای آناتولی» به سرپرستی هادی سپهری دعوت کرد که به اجرای برنامه بپردازند. این گروه با حضور: هادی سپهری: آواز و باغلاما، محمد کربلایی: کمانچه، مهسا شهبازیان: قانون، سپیده شایان راد: دَربوکه، امیر سید احمد: دُهل، احسان ید احمد: پرکاشن و کانکاشن به اجرای موسیقی منطقه آناتولی کشور ترکیه پرداختند.

پس از اجرای این گروه از سجاد پورقناد دبیر جشنواره در خواست شد که پشت تریبون آمده و بیانیه دبیر پنجمین جشنواره سایت ها و وبلاگ های موسیقی، ایراد شود. در ادامه کلیپ ۵ دقیقه ای پنجمین دوره جشنواره به نمایش درآمد که تصاویری از تمام دوره های جشنواره را همراه داشت.

بعد از این بخش، از کوارتت زهی مِتسو دعوت به اجرا شد. این کوارتت با اجرای ویولن یک: امیر محمد کاظمی، ویولن دو: بهار فلسفی، ویولا:ساغر مقدم فر، ویولنسل: سهراب ملک زاده به اجرا در آمد و پس از این اجرا از سرپرست و مدیر هنری این کوراتت سعید محمدعلی (که در واقع بخشی از یک آنسامبل بود) تقدیر شد.

بخش آنتراکت پایان بخش قسمت اول برنامه بود و بلافاصله بعد از آنتراکت ۱۵ دقیقه ای، ارکستر نوجوانان به روی صحنه آمد، در ابتدای این بخش از آرمان نوروزی مدیر و رهبر این ارکستر دعوت شد که به روی صحنه آمده و توضیحاتی در باره این ارکستر دهد. نوروزی گفت: این ارکستر یکسال است که به فعالیت می پردازد و با اینکه در ابتدا ۱۰ عضو داشته امروز ۶۰ عضو دارد. در ادامه ارکستر به اجرای قطعاتی از به رهبری شهرام توکلی پرداخت و در قطعه آخر نوازنده نوجوان پیکولوی ارکستر، همراه با ارجای سولوی خود هدایت ارکستر را نیز به عهده گرفت که مورد تشویق مخاطبان قرار گرفت.

پس از اجرای این ارکستر، دکتر هومان اسعدی موزیکولوگ و استاد دانشگاه به روی صحنه آمد و بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

پس از این بخش نوبت به معرفی برگزیدان پنجمین دوره جشنواره رسید:

نقد بخش اصلی

۱- جعفر آقابِرارنیاگودرزی با نقد: نقدی بر مقاله ی «نگاهی گذرا به پیدایش و رشد موسیقی مردم پسند در ایران از ابتدا تا سال ۱۳۵۷»

۲-کامیار صلواتی با نقد: «تقلای یافتن راهی نو ؛ نگاهی به آلبوم ِ “سخنی نیست”»

۳- ابوالفضل زنده بودی با نقد: نقدی بر مقاله «آهنگ شعر معاصر»

نقد بخش جنبی

۲- محمد خلیلیان با نقد: «وانماییِ روایاتِ معیار؛ نگاهی به موسیقی و اجرای گروه کاربن»

یادداشت بخش اصلی

۱- نیوشا مزیدآبادی با یادداشت: رسانه‌ی بی‌مسئولیت چه چیز را از چه کسی و به چه کسی می‌رساند؟ واقعیت در محاقِ عوام‌گرایی

۲- مشترکا به سهیلا صدیقی با یادداشت: برخی خوانندگان پاپ متوهم‌اند؟! و محمد جواد صحافی با یادداشت: نگاهی به موسیقی در سال ۱۳۹۴

۳- مهدی فیروزیان با یادداشت: «با خنیاگران؛ شهریار فریوسفی»

یادداشت بخش جنبی

۱- بیتا یاری با یادداشت: “محاسبه کنید پیش از آنکه توسط دیگران محاسبه شوید

۲- حسین سلیمی با یادداشت: مرثیه ای بر احوالات خبرنگاران موسیقی

۳- سیداصغر نوربخش با یادداشت: کلام پیش نمی‌رود چراغ‌های شهر را روشن کنیم!

مقاله علمی پژوهشی بخش اصلی

۱- بهرنگ نیک آیین با مقاله: «مروری بر نظریات مربوط به نگرش های درون فرهنگی و برون فرهنگی در قوم موسیقی شناسی»

۲- امیرحسین رحمتی: با مقاله «از کافه تا رودکی»

۳- مشترکا” به شاهین مهاجری با مقاله «رابطه ساختارهارمونیک صدا و خوش صدایی» و احمد جعفری: با مقاله «رفتار موسیقایی، ساختار اجتماعی»

مقاله علمی پؤوهشی بخش جنبی
۱- گروه پژوهشی پویش با نمایندگی یاسمین شاه حسینی با مقاله: «آسیب‌شناسیِ فرایند ساخت و فروشِ سازهای موسیقی ایران»

مقاله ژورنالیستی بخش اصلی

۱- میثم پورتجریشی: با مقاله: اسمائیلوویچ، منادی صلح

۲- سارا معاهد با مقاله: تصانیف مرتضی محجوبی

مقاله ژورنالیستی بخش جنبی

۱- بابک ولی پور با مقاله: تاملی بر آموزش گیتار کلاسیک در ایران

وبلاگ برگزیده: وبلاگ «نیریز» به قلم سعید مستفیضی

سایت برگزیده: سایت «موسیقی ایرانیان» به سردبیری ابراهیم مولایی

اجرای ارکستر نوای مخالف به سرپرستی و آهنگسازی مسعود نجفی پایان بخش پنجمین دوره جشنواره سایت ها و وبلاگ های موسیقی بود. نوازندگان این گروه: سنتور، مسعود نجفی، کمانچه، علیرضا دریایی، تنبک، سیاوش عبدی و خواننده این برنامه رامین بحیرایی
بود.

حاشیه ها:

۱- صندلی های سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران تقریبا به طور کامل پر شده بود و این استقبال از جشنواره در طول ۵ سال فعالیت آن بی نظیر بود.

۲- دکتر کیوان آقامحسنی به دلیل برگزاری سخنرانی در موزه موسیقی، نتوانست در این برنامه حضور داشته باشد.

۳- برای اهدای جوایز از داوارن جشنواره به علاوه هنرمندانی چون بردیا صدرنوری و ناصر ایزدی (از موسسه رادنواندیش) و رضا خرم دعوت شد.

۴- سایت و وبلاگ برگزیده امثال همانند پارسال بود و سایت موسیقی ایرانیان برای چهارمین بار، برنده این مسابقه شد.

۵- بیتا یاری، جایزه خود را به آروین صداقت کیش و فرخزاد لایق و یاسمین شاه حسینی جایزه خود را به گروه نویسندگان پروژه تقدیم کردند.

 






گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است