گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آیا در آفریقا به اتنوموزیکولوژی نیازمندیم؟ (۱)

معرفی

آکین یوبا (Akin Euba) آهنگساز، موزیکولوگ و پیانیست نیجریه ای است، او در دپارتمان موسیقی وابسته به دانشکده هنر ها و علوم دیتریش دانشگاه پیستبورگ تدریس می کرد و در سال ۲۰۱۱ بازنشسته شد. یوبا در سال ۱۹۳۵ در لاگوس نیجریه متولد شد. در زندگینامه یوبا با عنوان «آکین یوبا: آشنایی با زندگی و موسیقی یک آهنگساز نیجریه ای» (Akin Euba: An Introduction to the Life and Music of a Nigerian Composer) که توسط جاشوآ یوزگوه (Joshua Uzoigwe) نوشته شده است، درباره پدر و مادر یوبا آمده که پدرش آلفائوس سوبیئی یوبا، در جوانی موزیسین فعالی بود.

او خواننده گروه کر کلیسای متدیست (Olowogbowo Methodist Church) بود و همچنین نوازنده کلارینت ارکستر “Triumph” بود که گروه رقصی بود با نوازندگی پیانو فلاسوآنده (Fela Sowande) که بعدها به عنوان آهنگساز معروفی در دنیا شناخته شد.

مادر یوبا معلم بود. نخستین معلم پیانوی یوبا پدرش بود که آموزش پیانو را با او در سال ۱۹۴۳ آغاز کرد. دومین معلم پیانوی او یک سرگرد انگلیسی به نام سرگرد آلن بود که از سال ۱۹۴۸ تدریس پیانو به یوبا را آغاز کرد.

یوبا در جشنواره هنر نیجریه در سال ۱۹۵۰ جایزه نخست را از آنِ خود کرد. سرگرد آلن سپس یوبا را نزد موسیو تسیه رمی دو کرو (Monsieur Tessier Rémi du Cros) که کنسول فرانسه در لاگوس بود فرستاد. یوبا در سال ۱۹۵۲ برای ادامه تحصیل به کالج موسیقی ترینیتی در انگلستان رفت. او مدرک لیسانس موسیقی و فوق لیسانس آهنگسازی خود را از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس دریافت کرد و در سال ۱۹۷۴در رشته اتنوموزیکولوژی با درجه دکترا از دانشگاه غنا در لگون فارغ التحصیل شد.

یوبا چهار جلد کتاب تألیف کرده است و در تألیف سه جلد کتاب دیگر نیز همکاری داشته؛ یکی از نظریه های مهم او «اتنوموزیکولوژی خلاق» است که موضوع سخنرانی جلسه معارفه اش در دانشگاه پیتسبورگ بود.
بر اساس نظریه یوبا اتونوموزیکولوژی خلاق فرایندی است که طی آن اطلاعات بدست آمده از پژوهش های موسیقی به جای اینکه در مطالب پژوهشی به کار رود، در آهنگسازی مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه یکی از مهمترین سخنرانی های آکین یوبا که «نشست احیای مطالعات موسیقی آفریقا در تحصیلات تکمیلی» ایراد شده است را با موضوع نقدی بر رشته اتنوموزیکولوژی می خوانیم. این نشست توسط دبیرخانه مرکز بین المللی موسیقی و رقص آفریقا، وابسته به دانشگاه میشیگان از ۶ تا ۹ آپریل ۲۰۰۰ برگزار شده است؛ تم اصلی این نشست پرداختن به شیوه های شناخت مشکلات ساختاری مربوط به نقش موسیقی آفریقا در تحصیلات تکمیلی توسط مربیان و مدیران و شیوه های توانمند سازی این نقش بوده است.

آیا در آفریقا به اتنوموزیکولوژی نیازمندیم؟

رشته اتنوموزیکولوژی بیشتر در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد اما طرفدارانی هم در برتانیا و ایرلند شمالی (U.K.) و دیگر کشورهای اروپایی دارد. هرچند پژوهشگرانی از کشورهایی به غیر از ایالات متحده و اروپا خود را اتنوموزیکولوژیست می نامند (احتمالا به خاطر اینکه در برنامه های آموزشی آمریکایی و اروپایی شرکت کرده اند)، کاربردی بودن این رشته در آفریقا و آسیا جای شک و تردید دارد. بسیاری از آفریقایی ها و آسیایی ها از اینکه خود را اتنوموزیکولوژیست بنامند ابا دارند (نگاه کنید به مثلاً هود ۱۹۸۲:۱).

محبوبه خلوتی

محبوبه خلوتی

متولد ۱۳۶۵ استهبان
مترجم، دکترای ادبیات انگلیسی دانشگاه یونیسا (UNISA)

۱ نظر

بیشتر بحث شده است