گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

او پیانیست بود یا شوپنیست؟ (۱)

نوشته ای که پیش رو دارید توسط حسام هوشیار و سعید حکیمیان گردآوری و برای سایت ارسال شده است:

آنسوی زندگی شاعر پیانو (فردریک فرانسیس شوپن)


فردریک فرانسیس شوپن (Fredric Francois Chopin) در مارچ سال ۱۸۱۰ میلادی در شهر زلازولا لهستان متولد شد و در اکتبر ۱۸۴۹ میلادی در ۳۹ سالگی از دنیا رفت. او ابداع کننده نوآوری­هایی در فرم­های سونات، والس، نوکتورن، اتود، پرلود و پولونز بوده است.

پدر بزرگ فردریک، یک صنعتگر شراب ساز در لهستان بود و اصالت فردریک و خاندان شوپن از خانواده دهقانی دهکده وگزین است. همانجا که پدربزرگش کار و زندگی می­ کرد و از تاکستان­ های شان شراب می­ ساخت. شهردار وقت مارین ویل امروزه اذعان می کند که هنوز در دهکده ­های همجوار آن منطقه خانواده­ های با نام شوپن زندگی می­ کنند.

پدر فردریک نیکلا شوپن در بدو ازدواج در ۱۷ سالگی به ورشو رفت و در یک کارخانه تولید سیگار به عنوان حسابدار مشغول به کار شد. نیکلا دارای ۲ خواهر بود و در آن زمان به علت سکونت در شهر ورشو به سبب کار در کارخانه سیگار سازی فقط از طریق نامه با خانواده ­اش در تماس بود که آن دو خواهر برای تصاحب ارث و میراث پدری که صنعت شراب سازی در دهکده خودشان بود، تمامیه آن نامه­ ها را پنهان نمودند، تا همگان اینچنین بپندارند که نیکلا از بین رفته است.

نیکلا با متوجه شدن این مسئله که ۲ خواهرش تمامیه نامه­ های او را از بین برده­ اند به یکباره تصمیم گرفت که نام زادگاهش یعنی مارین ویل لهستان را به نام نانسی فرانسه تغییر دهد، تا به طور کامل اصالتش را فراموش کند.

اسناد و مدارک انتقال هویت نیکلا شوپن, بعدها باعث مجادله همگان بر روی اصالت فرانسوی یا لهستانی فردریک شوپن گردید. تنها نوشته موجود در مورد نیکلا در دفتر کلیسا که همسان آن هم در دفتر پلیس اتباع بیگانه کالبرناد هم موجود است اینچنین می­ باشد: از ورشو، متولد نانسی.

با حمله روس ها به ورشو و تعطیلی کارخانه سیگارسازی ورشو، نیکلا شوپن بیکار شد و او پس از بیکاریش تصمیم گرفت تا معلم خاندان اسکاربک شود، او که بخاطر معشوق ه­اش به ورشو رفته بود تا با کسب درآمد در کارخانه سیگارسازی بتواند با معشوق ه­اش ازدواج کند به ناگه پس از تدریس در خاندان اسکاربک و آشنایی با این خاندان بزرگ، با یکی از دختر خاله­ های کنتس اسکاربک ازدواج کرد و از همانجا بود که خاندان شوپن با اصالتی دهقانی و شراب­ساز در زمان پدربزرگش به خاندانی اشرافی در زمان پدرش نیکلا تبدیل شد. نیکلا شوپن، مردی فرانسوی با اصالتی لهستانی بود که در سال ۱۷۸۲ میلادی با تکلا جوستینا یکی از دخترخاله­ های کنتس اسکاربک ازدواج کرد. روزی در خانه اسکاربک نیکلا شوپن در حال تدریس بود که به ناگه صدای پیانو را از نوازندگی بانویی چشم آبی به اسم یوستینا کرتز تیسانو فسکا که کدبانوی امور خانه کنتس بود شنید و از این صدای خوشایند لذت برد.

پس از مدتی فردریک شوپن در آن خانه یعنی خانه خاندان اسکاربک به دنیا آمد، بعدها آنها با حمایت خانواده اسکاربک به قصر قدیمیه ساکسن رفتند و آن پیانو به پاس قدردانی از زحمات تدریس نیکلا در آن خانه به آنها هدیه داده شد تا با خود به قصر قدیمی ساکسن ببرند و سپس دو دختر دیگر نیکلا به نام های ایزابل و امیلی در آنجا به دنیا آمدند. فردریک در حال بزرگ شدن بود و عاشق نوازندگی پیانو توسط مادرش آن هم پیانویی که از خانواده اسکاربک به خاطر زحمات آموزشی نیکلا به آنها هدیه شده است، او ساعتها به پیانو خیره می­ شود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

بیشتر بحث شده است