گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اندی سامرز

اندی سامرز (Andy Summers) آهنگساز و نوازنده گیتار را بیشتر بخاطر آثارش در گروه مشهور پلیس میشناسند. گروهی که در زمان خودش هواداران بسیاری را به خود جلب نموده بود و یکی از ماندگار ترین آثار تاریخ موسیقی راک نیز بی شک برخی از ترانه های پلیس است. اندی سامرز در ۳۱ دسامبر سال ۱۹۲۴ در Lancashire انگلیس بدنیا آمد.

در زمینه نوازندگی گیتار نیز بصورت خود آموز شروع به فراگیری نمود. وی بصورت جدی موسیقی را از سال ۱۹۶۹ و در دانشگاه California State University at Northridge شروع نمود که در آن زمان مشغول فراگیری گیتار کلاسیک شد که چهار سال به طول انجامید.

البته قبل از ورود به دانشگاه در زمینه نوازندگی گیتار جز نیز تجربیاتی را کسب نموده بود که تاثیر بسیار زیادی بر وی گذاشت.

اما فعالیت سامرز در زمینه گیتار کلاسیک قابل توجه نبود، چرا که او دوباره به سراغ موسیقی جز و راک رفت در دهه ۶۰ در گروه Zoot Money’s Big Roll Band به عنوان گیتاریست مشغول به فعالیت شد و حتی قطعات مختلفی را با این گروه در لندن ضبط نمود، هر چند بیشتر فعالیت این گروه، اجرای قطعات و ترانه ای پاپ و عامه پسند بود.


audio file قسمتی از اجرای سامرز را بشنوید

در دهه ۶۰ با گروههای مختلفی همکاری نمود مانند گروه Soft Machin که سبک آنها جز بود البته بسیاری از این همکاری های بصورت مقطعی و کوتاه بودند اما در شناخته شدنش به عنوان یک گیتاریست خلاق تاثیر زیادی داشت.

از افرای که وی با آنها قطعاتی را ضبط نمود میتوان به :

Neil Sedaka, Joan Armatrading, Kevin Ayers, Kevin Coyne, Tim Rose و Jon Lord
اشاره کرد.

اما اتفاق مهم در آن دوران شایعه انتخاب شدنش به عنوان نوازنده گیتار بجای Mick Taylor در گروه رولینگ استون بود، هر چند پس از مدتی Ronnie Wood را انتخاب نمودند اما برای مشهور شدن او، قرار داشتن به عنوان یکی از گرینه ها در گروه تاریخی رولینگ استون کافی بود.


audio file قسمتی از اجرای سامرز را بشنوید

پس از مدتی همراه با Gordon Matthew Thomas Sumne با استینگ آشنا شد و گروهی را به همراه Stewart Copeland و Mike Howlett را تشکیل داد که عنوانش گروه پلیس بود.

جایگاه وی در این گروه فرارتر از یک نوازنده گیتار بود و آثار ماندگاری همچون Message in a Bottle”, “Don’t Stand So Close to Me”, و “Every Breath You Take را باید از کارهای ماندگار او نام برد. همچنین در زمینه سرودن شعر نیز مهارت داشت و ترانه های آثاری همچون Omegaman و Mother از جمله آثار درخشانش میباشد؛ در زمینه ساخت قطعات بدون کلام نیز قطعه Behind My Camel تواست در سال ۱۹۸۰ جایزه گرمی را از آن خود نماید.

در زمینه نوازندگی جدا از مهارت در اجرا دادن شخصیت و رنگ آمیزی بدیع در آثارش او را متمایز از سایرین نموده که این خلاقیت را در آثار ساخته شده اش در گروه پلیس را میتوان برای اولین بار در دنیای موسیقی راک دید؛ توجه به صدا و افکت های مختلف باعث شد تا بسیاری از گروهها نیز به پیروی از او به سراغ جلوه های دیگری از اجرای موسیقی بروند.

جدا از فعالیتهایش در گروه که پس از چندین سال به اتمام رسید وی در دنیای سینما نیز توانست نام خود را به عنوان آهنگساز فیلم مطرح نماید که ساخت موسیقی فیلم هایی همچون Down and Out in Beverly Hills و Weekend at Bernie’s از جمله این آثار میباشد.


audio file قسمتی از اجرای سامرز را بشنوید

پس از از هم پاشیده شدن گروه پلیس وی این فرصت را یافت تا تجربیات جدیدی با دیگر گروهها و نوازندگان کسب کند که ثمره آن فعالیت با نوازندگی چون:
John Etheridge, Vinnie Colaiuta, Robert Fripp, Herbie Hancock, Brian Auger, Eliane Elias, Tony Levin, Ginger Baker, Deborah Harry, Q-Tip
بود.

در سالهای اخیر بیشتر او به اجرا در سبک جز مشغول میباشد که آخرین کار وی با عنوان First You Build a Cloud در سال ۲۰۰۷ منتشر شده است.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است