گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

برنامه کنسرت و سخنرانی های یلدا یزدانی در اروپا

یلدا یزدانی اولین بانویی است که به صورت رسمی از موزه موسیقی لهستان دعوت به همکاری و سخنرانی شده است. او در هفته آینده (۲۲ می ۲۰۱۶) دوم خرداد ماه سال جاری در موزه موسیقی و فرش لهستان سخنرانی ورک شاپ دارد و همچنین دو کنسرت در ورشو و کراکوف. در لیتوانی نیز در موزه موسیقی و سالن تئاتر سخنرانی و ورک شاپ دارد. (لازم به ذکر است موضوع این سخنرانی، «زنان خواننده از دوره قاجار تا کنون» می باشد.)

وی در تاریخ ۲ ژوئن به ایتالیا دعوت شده اند و با شهردار شهر میلان ملاقاتی خواهند داشت و سالن تئاتر و موسیقی آن شهر برای کنسرت آینده وی مهیا گردیده است. در سفر بعدی وی در اکتبر، با گروه موسیقی خویش به همراه محمد رسولی نوازنده نی و سیامک نعمت ناصر نوازنده تار و نوازندگان سازهای کوبه ای و سنتور در ایتالیا، آلمان و هلند به روی صحنه خواهد رفت. وی در اکتبر سال جاری در جشنواره استونی در اروپای شرقی، اجرایی به شیوه قدما خواهد داشت.

او پس از بازگشت از سفر یک ماهه خویش (از لهستان، لیتوانی، ایتالیا و سوئیس) در مرداد کنسرتی پژوهشی با شاگردان خویش در تهران به مناسبت سالگرد قمرالملوک وزیری خواهند داشت.

***

یلدا یزدانی خواننده، شاعر متولد ۴۸ در تهران است. او از سال ۱۳۶۸ در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ملی، نزد پریسا به صورت رسمی و جدی تعلیم آواز را آغاز کرد. همزمان با تحصیل در دانشگاه علامه طباطبایی در رشته ی تعلیم و تربیت در سال ۶۸ اشعار وی (شامل غزلیات و مثنوی‌ها) در مجله سوره آن دوران چاپ می شد. وی در جلسات شعر و سبک شناسی در حوزه هنری (سوره) فعالیت داشت که تنها محفل جدی جهت شعر‌‌‌ای جوان آن روزگار بود.

وی در سال ۱۳۷۰ شاگرد سه تار داود آزاد شد. در سال ۱۳۷۱ همزمان با پذیرفته شدن در دانشگاه آزاد رشته ی مدیریت آموزشی مقطع کارشناسی ارشد، آواز را با نصرالله ناصح پور (یکی از بزرگترین ردیف دانان عصر حاضر) ادامه داد و در سال ۱۳۷۳ با ورود محمدرضا لطفی به ایران، اولین بانویی بود که در کلاس موسیقی آوازی او شرکت کرد و تا پایان عمر این استاد، افتخار همنشینی با وی را داشت. زنده یاد لطفی پیش از رفتن از ایران، محمود مخدوم استاد خوش نوای آواز را با وی آشنا کرد و یلدا یزدانی، شاگردی این هنرمند را (علیرغم مسیر دور کرج تا تهران) به جان پذیرفت.

در سال۱۳۷۶ به مدت یکسال شاگرد هنگامه اخوان شد. در سال ۱۳۷۸ برای نخستین بار کنسرت یادواره قمرالملوک وزیری را در ایران در سالنی خصوصی برپا کرد. با حضور بزرگان فرهنگ و هنر ایران: همایون خرم، میر جلال الدین کزازی، طالع همدانی و شبنم جهانگیری و… این کنسرت با مهران مهرنیا و میرفساد ملک نیا و عباس آذر برگزار شد. او از سال ۷۹ تا ۹۴ در شهرهای مختلف ایران و اروپا در فرهنگ سراهای مختلف کنسرت های مختلف با گروه همایون به سرپرستی مهران مهرنیا و گروههای دیگر برگزار کرد.

از سال ۱۳۸۵ الی ۱۳۸۹ وی مدیر موسیقی بهزیستی کشور بود و در این مدت جشنواره های بزرگ معلولین در سراسر کشور و جشنواره شعر رودکی را در ایران برگزار کرد. در طول خدمت صادقانه خویش در سازمان بهزیستی (از سال ۷۵ تا کنون) تمام مسائل مربوط به موسیقی این سازمان به عهده وی بوده است. اجرای زیبا تصنیف ماهور که توسط مجید حسینی (کم توان ذهنی) برگزار شد با کمک مهرنیا و فضل الله شهرکی در استادیو پارت مورد واکنش بسیاری از علاقمندان هنر حتی در سطح بین المللی را همراه داشت. وی در رشته شطرنج نیز مقام آور بانوان کارکنان دولت می باشد. (۱۰ بار مقام اولی و باقی مقام های دوم و سوم)

اشعار وی از سال ۶۸ تا ۷۲ در مجلات کیهان فرهنگی، سوره و روزنامه های آن زمان چاپ می شد که بالاخره به همت پوران فرخزاد، بانوی بزرگ ادب ایران مجموعه غزلیات وی به نام «آسمان آبی ست» باز چاپ شد. وی در سال ۷۷ افتخار آشنایی با عبدالله طالع همدانی را پیدا کرد و تا آخر عمر، وی شاگردی محضر او را داشت و استاد افتخار خواندن تصانیف خویش را (که با تصانیف عارف و جاهد پهلو می زند) به خانم یلدا سپرد و آلبوم «طالع مهر» به سرپرستی مهران مهرنیا تنظیم شد.

ایشان در ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۷۳با مهران مهرنیا (نوازنده تار و سه تار و آهنگساز) پیوند مهر بستند و تاکنون این همراهی ادامه دارد؛ حاصل این زندگی بیست و دو ساله فرزند ۲۱ ساله ای به نام همایون است که وی نیز در اهل موسیقی و نوازنده تار با ویولن و پیانو آشناست، او دانشجوی معماری است و در سفر اکتبر ۲۰۱۶ (مهرماه ۱۳۹۵) یلدا را همراهی خواهد کرد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است