گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سعید تقدسی: سپاسگذار دکتر موحد هستم

رپرتواری که با کر فلوت در اروپا اجرا می‌کنید از کجا تامین می‌کنید؟ آیا تنظیم های خودتان هستند یا از قطعات آماده هم استفاده می‌کنید کلا وضعیت رپرتوار برای کر فلوت چطور است؟

رپرتوارهایی که اینجا برای کر فلوت بود، قبلا بسیار کم بود و آدم مجبور بود خودش آرانژمان انجام بدهد برای چنین ویزیت سانگی ولی الان این کر ها، بینهایت زیاد شده اند یعنی بخصوص از نظر رپرتوار، در موسسه های انتشاراتی مجله های نت موسیقی در آمریکا، شما هر قطعه ای که فکر کنید، تنظیم اش وجود دارد و بینهایت زیاد هستند. از نظر رپرتوار ما هیچگونه در مضیقه نیستیم و بی نهایت زیاد است.

ایده تاسیس کار فلوت در ایران چطور به ذهن تان آمد؟

ایده تشکیل شدن کر ما از ۱ تا ۵/۱ سال پیش، موقعی که همسر بنده فیروزه نوایی از اینجا به تهران برای کنسرت می‌رفتند با خانم دکتر موحد آشنا شدند؛ ایشان {دکتر آذین موحد} یکی از نادرترین انسانهایی است که تا به حال دیده ام و بسیار مشتاق برای انجام این کار. در هر صورت با کمک ایشان تشکیل این کر انجام شد و این کار به این صورت بود که خانم من برای سمینارهایی که ایشان می گذارند یک بار دعوت شد، در آنجا این صحبت پیش آمد که چنین کری می تواند تشکیل شود و خانم بنده به خانم دکتر موحد گفتند که من ۲۵ و ۲۶ سال است که در اروپا چنین کری را داشتم و ایشان هم خیلی با اشتیاق این ایده را گرفتند و رویش کار کردند.

خب من قاعدتاً برایم بی نهایت جالب بود، به کسانی که آنجا هستند بتوانیم برای این کار کمک کنیم. خانم دکتر موحد پشتیبان فکری خوبی برای ما بودند و از شاگردانی که زیر نظر ایشان کار کرده بودند و در دانشگاه درس خواندند و فارغ‌التحصیل شدند، پایه‌های گروه کر فلوت تهران شکل گرفت.

قاعدتا بدون این پایه، کار بینهایت دشوار می شد و شاید اصلا نمی شد! بخاطر همین یکی از مهمترین کارهایی که دکتر موحد انجام دادند، با دست باز و دل باز این مسئله را جلو بردند و امروز کار به نتیجه رسیده است و باید سپاسگزار بود از نقش خانم دکتر موحد که با وجود این همه کار و مشغله دانشگاهی، به ما همیشه کمک کردند و دارند می‌کنند و یکی از پایه های اصلی گروه هستند.

این گروه که تشکیل شد اول با ۱۵ نفر از شاگردان خانم موحد کار می کردیم ولی الان شاگردان معلمان دیگر هم جمع شدند و الان در حاضر حدود ۴۰ نفر هستند. در کنار اینها حمایت های آقای کوشان پور و آقای تارخ باعث شده، تمرین ها به طور خوب پیش برود و برای کنسرت آماده باشیم.

ما در راه اندازی کر فلوت تهران، قصد داشتیم امکانی فراهم کنیم تا نوازندگان ایرانی بتوانند به صورت سولیست توانایی هایشان را نشان بدهند.

در مورد اجرای آثار آهنگسازان معاصر، قرار شده ما با خیلی ها کار کنیم و اینها برای ما قطعه بنویسند و چون قطعه های معاصر خیلی کم است برای این کر، ما از این پس سفارشهایی خواهیم داشت به کسانی که مایل باشند برای این گروه بنویسند و خیلی ها مشتاق هستند…

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۲

  • با عرض سلام خدمت مدیر محترم سایت
    یک سوال :چرا به بررسی اثار استاد پور تراب نمی پردازید؟؟

بیشتر بحث شده است