گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سعید تقدسی: در شهر شیراز کنسرت خواهیم داشت

با توجه به اینکه شما در اروپا هم کر فلوت دارید و با یک سری از بچه ها هم آنجا کار می‌کنید آیا مشکل نیست کار کردن با دو گروه متفاوت، در دو کشور مختلف؟

در غیاب من کار به این صورت است که در این گروه ما چند سرگروه داریم که این سرگروهها مسئولیت دارند که خودشان یک گروه تشکیل دهند و با تنظیم وقت این عده از نوازندگان را تقسیم کنند به گروه های ۶، ۷ و ۸ نفری که خودشان جداگانه کار می‌کنند و قرار است که خانم موحد هم لطف کنند بعضی وقتها به این گروه‌ها نظارتی داشته باشند و در واقع به ارتقاء کیفیت این گروه ها کمک کنند.

سطح بچه‌هایی که در تهران کار می‌کنند را چطور می‌بینید؟

تمام نوازندگانی که در این گروه‌ ساز می‌زنند، بیشترشان فارغ التحصیل دانشگاه تهران هستند و بعضی از آنها هنوز مشغول تحصیل هستند.

از نظر سطح نوازندگی، نوازندگان جوان ایران با نوازندگان خارجی، اختلاف سطح آنچنانی ندارند ولی مشکل اینجاست که من همیشه آنجا نیستم و خب یک مقدار کار پیشرفتش کند تر می شود. اگر امکان اش بود که همیشه در تهران باشم طبعا کارها بهتر پیش می رفت ولی باز به خاطر برنامه ریزی های انجام شده، الان سطح بسیار خوب است و تمام کارمان به خوبی پیش رفته است. تنها کمی زمان میخواهد که این ارکستر با هم بیشتر ساز بزنند و شناخت بهتری از هم پیدا کنند؛ چراکه هر کسی یک رفتار شخصی دارد و هماهنگی همه آنها وظیفه من است. در نهایت قرار است این هماهنگی را به وجود بیاوریم و حداکثر توانایی تک تک نوازنده ها را در این گروه نمایش بگذاریم.

در برنامه قبلی چه قطعاتی اجرا کردید و چه سولیست هایی داشتید؟

در برنامه‌ای که این دفعه اجرا کردیم ما ۵ تا سولیست داشتیم که: خانمها، مریم گلزاریان، مونا طاهرییان، عسل حناچی، هلیا گل مغانی و کلاریز کشاورز بودند، قطعات این کنسرت ساخته: هندل، شیماروزا، موتسارت، باخ، ویوالدی، خاچاطوریان، ساراسات بود. برنامه کنسرت بعدی هم با تفاوت کمی مطابق برنامه تهران است.

در این کر مسئولیت ها به چه صورت است؟

سرپرست و موسس کر خانم فیروزه نوایی، رهبر و موسس، خودم هستم، مدیر اجرائى آقای احسان تارخ و مدیر هنری، آقای سهیل کوشان پور هستند.

درباره کنسرت شیراز بگویید، چطور به فکر کنسرت در شیراز افتادید؟

در اولین کنسرتی که همسر من خانم فیروزه نوایی داشتند، پس
از اجرای برنامه با آقای وحید رئیسی آشنا شدند که ایشان نوازنده فلوت و مدیر آموزشگاه و برگزار کننده کنسرت هستند، از طرف ایشان برای اجرای کنسرت در شیراز و گرگان دعوت شدند که کنسرت گرگان فقط به اجرا رسید و بعدا همسر من مستر کلاسی در شیراز برگزار می کنند که با استقبالی خوبی مواجه می شود. پارسال قرار شد به همراه کر فلوت کنسرتی در شیراز داشته باشیم که به دلیل کمبود زمان این اتفاق عملی نشد تا اینکه همان زمان برای تابستان امسال برنامه ریزی کردیم.

آقای رئیسی با همکاری آقایان تارخ و کوشان پور موفق به هماهنگی برنامه سفر و گرفتن مجوز شدند و قرار است برنامه ای در شیراز داشته باشیم. در این کنسرت نوازندگان دستمزدی نخواهند داشت فقط هزینه رفت و آمد و اقامت با برگزار کننده کنسرت است. در این کنسرت یکی از سولیست ها خانم صبا کوه بر که خودشان هم شیرازی هستند سولیست خواهند بود، دیگر سولیست ها مونا طاهریان و عسل حناچی هستند.

همچنین کنسرت گرگان با پشتیبانى انجمن موسیقى در تهران و گرگان در حال برپایی است.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است