گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مقایسه ادوات موسیقی (۲)

همان طور که مطرح شد مراحل رنگ برداری بر اساس واقعیتهای موجود در حال اجرا بوده و مشکلات در ادامه کار به شکل واضح تری بروز خواهد کرد. آنچه را که یک ویلن خوب به آن احتیاج دارد تا مراحل تکمیلی به ترتیب اجرا شده و به شکلی قابل قبول مورد استفاده قرار بگیرد، کاربرد رنگ و جلای مناسب است تا یک ویلن مورد قبول را به لحاظ کیفی و کمی تکمیل و تمام نماید.

باید به این موضوع اشاره داشت که ذکر این توضیحات و موارد مهم به طور معمول توقعی است که در سیستم ساز سازی کارگاهی محقق می شود، البته کیفیت و کلاس تخصصی آن کارگاه نیز در محدوده قضاوت ما موثر خواهد بود!

ولی آنچنان که در قبل اشاره شد روش و متد سازها و ادوات کارخانه ای در مقدار و ابعاد تجاری موضوعی وسیع تر و گسترده می باشد که نیازمند بررسی های قاطع تر و عملی تر است.

تحلیل کیفیت مطلوب و یا حداقل استاندارد برای اجرای مرحله رنگ عدم استفاده مواد شیمیایی-مواد شیمیایی سنتزی، حلالهای سمی و قوی و سنگین از قبیل مواد نفتی و مشتقات آن که با فرمولهای بسیار قوی برای کاربرد در بخشهای دیگر صنایع فراهم می شود و مرحله بعدی عدم ایمنی مناسب از مراحل ابتدایی شروع کار تا آخرین مرحله در مسیر اجرای رنگ برای سازنده و یا مسئول این بخش می باشد که ما در حال حاضر به موضوع اول می پردازیم.

مقاومت رنگ و مقدار نفوذ آن در سطح چوب

بر اساس نمونه آزمایشی که در مطلب قبلی به آن اشاره شد مجموعه تکمیلی از وضعیت رنگبرداری این ویولن از قبیل کیفیت و نوع صدا-ساختار بدنه –مقاومت و ایستایی رنگ در مقابل ابزارهای مخصوص رنگ برداری-عدم تاثیر پذیری در برابر حلالها- رفتار و نوع جدا شدن رنگ از سطوح زیرین- تاثیرات تنفسی و جسمی در صورت رعایت نکردن ایمنی مناسب هنگام رنگ برداری- نفوذ لایه های زیرین رنگ به داخل چوب -جرم و سنگینی رنگ در هر سانتی متر مربع که نهایتا سطحی ضخیم را به وجود می آورد- استفاده از جوهر های رنگی شیمیایی که قابلیت نفوذ پذیری بسیار بالایی دارد.

بعد از برداشتن لایه های براق و جرم رنگ، شدت نفوذ آنرا در چوب می بینیم

(درصد حلالیت این قبیل مواد بسیار بالاست به طوری که اگر مقداری از آن را در یک لیوان یک بار مصرف پلاستیکی نازک بریزیم، ماده حلال ترکیب شده در جوهر می تواند بعد از زمان کوتاهی لایه زیرین ظرف را ذوب کرده و موجب فرسایش آن شود، حال قضاوت در مورد اینکه این مواد تا چه میزانی می تواند با توجه به مقدار مصرف و نفوذ در لایه های سطحی و عمقی چوب مقدمات انفعال آنرا موجب شود، قابل تخمین و توضیح است)

نفوذ لایه های رنگ اولیه و یا هر ماده پرکننده دیگر به داخل بافت چوبی. به شکلی کاملا عمیق در میان ساختار چوب جذب شده است.

اگر دقیق نگاه کنیم در سمت چپ فرم ویلن مقدار کمتری از اثرات جذب دیده می شود البته به حالت موجها نیز توجه کنید که چگونه به چشم می آید اما در سمت دیگر، موجها را کمتر می بینیم!؟

آثار جذب مواد روی کلافها به شکلی که در ناحیه فرها و موجهای عمودی بیشتر دیده می شود.

به حالت مقطع و برش خورده امتداد موجهای افقی توجه کنید.
رضا ضیائی

رضا ضیائی

متولد ۱۳۵۴
سازنده خانواده ویولن

Maestro liutaio (master violinmaker) Approved by professional master violinmaker in Italy-Cremona Making: violin, viola, cello & bass

۱ نظر

  • این چوب مثل میت به نظر میرسه! رنگ پریده و بی روح!هیچ نشانی از یک کاج و افرای با کیفیت در اون به نظر نمیرسه ولی با اون رنگ بی کیفیت سمی مثل گوشی موبایل یا ماشین برق میزنه !

بیشتر بحث شده است