گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نگاهی به فعالیت های جدید هادی سپهری

هادی سپهری، اتنوموزیکولوگ، خواننده و نوازنده که این روزها مشغول تمرین با ارکستر سمفونیک تهران برای اجرای سمفونی ارمیا ساخته دکتر محمد سعید شریفیان است، به تازگی تک آهنگ «دل دیوانه» که ترانه ی محلی ترکی است، را در فضای مجازی به صورت صوتی و تصویری به انتشار رسانده است. در این اثر هادی سپهری، خوانندگی، تنظیم، نوازندگی سازهای عود، جورا باغلاما و باغلاما را بر عهده داشته است.

شعر این ترانه از عاشیق یَنَر (Aşık yener) و آهنگ آن از اسماعیل اُزدَن (İsmail özden) است.

صدابرداری، میکس و مسترینگ این کار هم با حامد قهرمانی و نوازندگی کمانچه توسط محمد کربلایی انجام شده است. این اثر به یاد کشته شدگان زلزله ی بوئین زهرا منتشر می شود.

در حدود ساعت ۱۱ شامگاه ۱۰ شهریور ۱۳۴۱ زمین‌لرزه‌ای شهرستان بوئین‌زهرا را لرزاند. بزرگی این زمین‌لرزه ۷٫۲ ریشتر بود که موجب مرگ حدود ۲۰ هزار نفر شد. در این زمین‌لرزه بسیاری از آثار و مکان‌های قدیمی و تاریخی شهرستان بویین زهرا از جمله قلعه ی باستانی رودک، روستاهای آقچه مزار و ایپک از بین رفت.

آهنگساز این اثر در تَرجان از توابع شهر اَرزَنجان در ۱۹۵۰ میلادی در کشور ترکیه به دنیا آمد. وی که صاحب بیش از ۱۰ آلبوم مستقل و چندین آلبوم با همکاری موسیقیدانان دیگر است در موسیقی مردمی ترکیه از نوازنده – خوانندگان موفق و بسیار مشهور است.

audio file بشنوید
«دل دیوانه» را با اجرای هادی سپهری

شعر این آهنگ هم از آثار عاشیق یَنَر (۱۹۲۸-۲۰۰۹) است که اثر بسیار مشهوری از او به نام «ای کوه ها به من راه دهید» (Yol ver Dağlar Yol ver Bana) با آهنگسازی اسماعیل اُزدَن سالهاست در موسیقی مردمی ترکیه اجرا و بازخوانی می شود.

***

همچنین هادی سپهری در ۲۴ تیرماه سال جاری همزمان با مراسم رونمایی از فصلنامه ی موسیقی زنگار که شماره ی اول آن در خرداد ماه سال جاری منتشر شد، به دعوت مسئولین این فصلنامه و آموزشگاه موسیقی آرشه در شیراز، کارگاه آشنایی با ساز باغلاما و اجرای موسیقی مردمی ترکیه برگزار می کند.

مهران قهرمان زاده به عنوان نوازنده ی ساز ضربی در این اجرا او را همراهی می کند. این برنامه ساعت ۱۶ در تالار غزل برگزار خواهد شد.

ساعت ١۵:٣٠: آشنایى با ساز باغلاما و موسیقى مردمى ترکیه – با حضور هادى سپهرى و محمدرضا حاجى قهرمان زاده.

ساعت ١٧: مسائل بنیادین آموزش موسیقى به کودکان و نوجوانان – باحضور بابک بوبان

شایان ذکر است هادی سپهری در ۲۶ تیرماه به همراه ارکستر سمفونیک تهران و با آهنگسازی دکتر محمد سعید شریفیان به اجرا خواهد پرداخت و این نخستین بار است که ساز باغلاما با ارکستر سمفونیک تهران به صحنه می رود.

فروش بلیط این کنسرت در سایت ایران کنسرت آغاز شده است.

همچنین، مشابه برنامه ی شیراز که در دانشگاه تهران دانشکده ی هنرهای زیبا، دانشگاه هنر دانشکده ی موسیقی، دانشگاه گیلان دانشکده ی موسیقی و چندین آموزشگاه موسیقی در استان تهران و البرز برگزار شده بود و در پنج شنبه هفتم مرداد ماه امسال در شهر شهریار برگزار خواهد شد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

  • با سلام خدمت مدیر فرهیخته سایت:
    حیف است که این سایت با چنین جایگاه و اعتباری تنها به مقالات علمی وتئوریک بسنده کند جای تحلیل و رصد اخبار روزانه موسیقی در این سایت واقعا خالی است با توجه به اعتبار این سایت کابران می خواهند خبرهای روزانه موسیقی و تحلیل ان را از این سایت ببینند
    با تشکر

بیشتر بحث شده است