گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk


تا اینجا با توجه به مطالب گذشته به بخشهای اصلی ویلن نظری اجمالی داشته و در رابطه با شرایط چوب موردنیاز و قابل استفاده توضیحاتی را دادیم از این پس وارد مقوله بعدی شده و روال طبیعی کار را ادامه می دهیم.



در این موقعیت معمولاً اگر هدف ساختن ساز باشد و چوبهای ذکر شده برحسب کیفیت انتخاب شده باشند، برشهای اولیه آغاز می شود.

اگر صفحه زیر را بخواهیم بصورت دوتکه بکار ببندیم باید بلوک چوب افرای موجود را که برای صفحه زیر انتخاب کرده ایم به شکلی دقیق از وسط در راستای محور طولی چوب به دو نیم کرده و ترجیحاً سعی کنیم این دو قطعه را هم اندازه و بدون اشکال در نحوه برش آماده سازیم.

برای برش چوب معمولا می توان از شیوه های متعددی استفاده کرد، به طور مشخص یکی برش چوب بوسیله ابزاری برقی که اصطلاحا آن را اره نواری می نامند و یا اره های مخصوص برقی که سازندگان به صورت ابتکاری آنرا می سازند و برای بریدن قطعات چوبی از آن استفاده می کنند و راه دوم استفاده از اره دستی می باشد.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که این نوع اره ها دارای تنوع ساختاری متفاوتی هستند که طول، عرض، ضخامت، میزان ایستایی و فنریت آن ،کیفیت و جهت تیغه های برنده آن و… از جمله آن است.

نمونه یک بلوک چوب افرای موجدار که حالت و شکل مقطعی آن به شکل ذوزنقه می باشد. این وضعیت به طور معمول در نوع برش باید حفظ شود. به خطوط قرمز رنگ که در راستای امتداد طولی و مقطعی چوب رسم شده است توجه کنید این مسیری است که ابزار برنده آن را طی می نماید.

ذکر این عناوین به دلیل آن است که هر کدام از این موارد به همراه سایر کیفیتهای مطلوب برای برش و درگیر شدن با نوع خاصی از کیفیت وکمیت چوب کارایی و اجرایی است در غیر این صورت می تواند باعث بروز مشکلاتی بشود.

ما برای قدم اول باید نوع و شیوه برش چوب را انتخاب کنیم. با توجه به اینکه بریدن چوبها با ابزار برقی در کیفیت چوبها اثر نا مناسبی داشته و همچنین می تواند باعث بروز خطراتی برای انگشتان دست شود، توصیه جدی داریم که از این روش استفاده نشود و راه دوم را به عنوان مسیری که خطرات کمتری را دارد انتخاب کرده و کار را ادامه دهیم.

نمونه بلوک چوبی که به میز متصل شده است. حالت قرار گیری اره در امتداد مسیر طولی را مشاهده می کنیم، در مقابل اره روی سطح چوب شکافی به چشم می خورد که همین موضوع موجب هدایت اره در راستای طولی خواهد شد. (به لایه های پلاستیکی زیر گیره ها توجه کنید)

بریدن چوبها با اره دستی از هر لحاظ بهتر است البته زمان بیشتر و انر‍ژی زیادتری را برای این روش باید صرف نمائیم اما با استفاده از یک اره مناسب و مرغوب در زمان و انرژی نیز میتوان صرفه جویی داشت.

یک اره مناسب دارای ضخامتی معادل ۷/. الی ۱ میلی متر بوده و همچنین دارای تیغه های متوسط و تیز می باشد در ضمن ایستایی و عدم انعطاف آن در راستای طولی چوب که اره در آن مسیر حرکت می کند از عوامل بسیار مهمی است که راستای برش ما را حفظ می نماید.در بعضی از موارد استفاده از یک و یا دو اره دستی دیگر به عنوان ابزار کمکی خالی از لطف نبوده و می تواند کار را کامل تر کند.

نمای برش از بالا و عمق نفوذ اره در چوب و خط مستقیم ناشی از برش اره

بعد از انتخاب چوب مناسب جهت استفاده برای صفحه زیر وخط کشی آن برای تشخیص مسیر برش و محیا کردن ابزارهای لازم کار را شروع می کنیم.
بلوک چوب افرا را باید برای بریدن در جایی ثابت نگه داریم، به این منظور می توانیم بوسیله گیره های دستی متوسط به شیوه ای خاص آنرا به میز کار متصل نموده و یا اینکه در بین فکهای گیره های ثابت رو میزی آنرا مهار نمود، باید به این مسئله توجه داشت که در ناحیه ای که اهرمهای گیره به چوب فشار می آورند از چند تکه چوب به عنوان حائل نیروی مستقیم گیره ها که باعث تخریب آن نواحی از چوب می گردد و یا از لایه های ضخیم از جنس نمد استفاده شود.

رضا ضیائی

رضا ضیائی

متولد ۱۳۵۴
سازنده خانواده ویولن

Maestro liutaio (master violinmaker) Approved by professional master violinmaker in Italy-Cremona Making: violin, viola, cello & bass

دیدگاه ها ۷

  • اینهایی را که شما می فرمایید مراحل ساخت ویلن می باشد – رموز آن کجاست ؟
    آیا رموز بخشی از اجرای مراحل است ؟ پس شما با توجه به عنوان نوشته باید به این رموز بطور مشخص اشاره نمایید .
    اگر رموز چیزی ورای مراحل است که ذکر مراحل ساخت با عنوان نوشته ناهمخوان می باشد .

  • با سلام
    نگاه ما به بعضی از مسائل، ساده و گاهی همراه با پیچیدگیست.
    استدلال شما به عنوان یک مخاطب قابل احترام است ولی به نظر من مواردی که شما از آن به عنوان مراحل ساخت ویلن یاد کردید توام با مفاهیم علمی و تکنیکی است که الزاما توجه وتفکر بیشتر مخاطب را به بخشهای مختلف ذکر شده ،طلب می کند.
    هدف از ارائه مطالب در منابع مختلف علمی، ذکر معین و کلیشه ای رموز و اسرار نیست زیرا در آن صورت ،دیگر واژه رمز و از این قبیل، معنای حقیقی خود را از دست خواهد داد.

    همیشه چیزهایی هستند که برای عدهای بسیار ساده ودستیافتنی و برای عده ای دیگر، دشوار وسخت باشد – بنابراین فکر می کنم باید همه موارد را در نظر گرفت.

    با سپاس

  • من هم همین را می گویم ولی شما چرا رموز را در عنوان مطالبی آورده اید که ربطی به آنها پیدا نمی کند . پس سوال اول من همچنان پا برجاست .
    متشکرم – رویا فرح ناک

  • با سلام

    فکر می کنم توضیحات من برای پاسخ به سوالات شما بود.
    قرار نیست که احیانا رموز بصورت مشخص و کاملا واضح در مقابل دیدگان مخاطب قرار بگیرد.

    قرار است که بوسیله تصاویر و مطالب، بخشی از زوایای پنهان مطرح گردد، باید متذکرشد که آشکار سازی ادامه مفاهیم ، بخش دیگریست که بر عهده مخاطب است و در تعامل و تحقیق بیشتر پیرامون موضوع، کشف می شود.

    در این حالت است که جایگاه تفکر و شعور از اهمیت بیشتری بر خوردار میگردد.

    با سپاس

  • “” قرار است که بوسیله تصاویر و مطالب، بخشی از زوایای پنهان مطرح گردد “”– تا مقاله ششم که هیچ اما آرزو دارم در ادامه
    بخش از این زوایای پنهان ، آشکار شود .

  • سلام،ارائه این سری مقاله متاسفانه مدتی است رها شده(نزدیک به ۳ سال هست)، در صورتی که این مجموعه برای من بسیار مفید بوده و من کتابی یا متنی در این زمینه به این خوبی خصوصا به فارسی ندیده ام. لطف کنین این مطلب نیمه کاره را ادامه دهید.به نظر من این مطلب عالی میتونه رفرنسی بسیار مفید برای ویولن سازان وکاری در این سطح به این کاملی را از هیچیک از ویولن سازان پیشین ایران نداشته ایم. حال آنکه این مطلب تنها تا برش صحفه تنها به پیش رفته و … .با تشکر فراوان

بیشتر بحث شده است