گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

زنگار؛ فصلنامه اى براى تحلیل و نقد موسیقى

فصلنامه موسیقی زنگار که نخستین شماره اش در ۳۱ خردادماه ۱۳۹۵ شمسی منتشر شد، نخستین و تنها نشریه رسمی منتشر شده در استان فارس در حوزه موسیقی است. این نشریه برای تحلیل و نقد موسیقی هر سه ماه یک بار منتشر میشود و پخش سراسرى دارد. اولین شماره آن با ۱۲۰ صفحه در قطع خشتی و تیراژ ۱۰۰۰ جلدی، با قیمت ۱۵ هزارتومان از طریق کتابفروشی های معتبر موسیقی در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

زنگار در حوزه های مختلفی چون موسیقی کلاسیک ایرانی، موسیقی کلاسیک غربی، موسیقی شناسی، موسیقی معاصر، موسیقی کودکان و نوجوانان و موسیقی شیراز فعال است.

مدیر مسئول و صاحب امتیاز این فصلنامه کاوه پیمان است و سردبیر آن آرش اسماعیلى. و آرش اسماعیلی، بابک بوبان، کاوه پیمان و راضیه جیران زاده هیات تحریریه آن را تشکیل مى دهند. زنگار همچنین از حضور مشاورین ارزشمندی چون نگار بوبان، بابک خضرائی و آروین صداقت کیش بهره می برد.

اولین شماره زنگار شامل مقاله هایی به شرح زیر می باشد:

۱- بررسی پیش درآمد در ردیف های موسیقی/راضیه جیران زاده

۲- تونالیته (از فرهنگ موسیقی و موسیقیدانان گرو)/ برایان هایر/ آرش اسماعیلی

۳- الزامات اجرای هنرمندانه/سرگی راخمانینوف/ آرش اسماعیلی

۴- از جولیارد تا چهارراه کالج/ آزاد حکیم رابط

۵- نقدی بر کتاب هارمونی گیتار/ کاوه رحمانی

۶ – اول، نوجوانان!/ بابک بوبان

۷- درباره تعلیم و تربیت/لئونارد برنستاین/بابک بوبان

۸- نظری به دسته بندی وزن ها در موسیقی متریک/هادی سپهری

۹- شفاهیت و موسیقی/روزبه تابنده

۱۰- زیباشناخت جان کیج/ آروین صداقت کیش

۱۱- مهارت و موسیقی/ نگار بوبان

۱۲- یورش از نوع کنسرت/ علیرضا گلشن

۱۳- سخنی درباره ی “شوشتری”/ کاوه کشاورز

زنگار برای آنکه با کیفیت بصری بالا و در خور توجه مخاطب ارائه شود از علی بنان در بخش گرافیک و سمانه سرافراز در صفحه آرایی بهره برده و ویراستار آن نیز ولی الله کاووسی است.

آیین رونمایی فصلنامه موسیقی زنگار در شیراز، ۲۴ تیرماه ۱۳۹۵ شمسی در گالری تارو پود باحضور اساتید، پژوهشگران و دانشجویان برگزار گردید. در این مراسم سخنرانی کوتاهی توسط کاوه پیمان صورت گرفت که در آن وی ضمن خوشامدگویی به مدعوین، از همکاران شماره اول فصلنامه قدردانی کرد. در ادامه، اجراهایی در دو بخش تقدیم حضار گردید: ابتدا اجرای تکنوازی پیانو توسط علیرضا قربانی نژاد، سپس اجرای موسیقی خلق ترکیه توسط هادی سپهری و مهران قهرمان زاده با نواختن باغلاما و بندیر.

برنامه رونمایی فصلنامه موسیقی زنگار در تهران، ۲ مردادماه ۱۳۹۵ شمسی ساعت ۲۰ در کتابفروشی نشر هنوز واقع در خیابان کریمخان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۳۴، طبقه دوم با دو اجرا و سخنرانی به حضار و مدعوین تقدیم خواهد شد: دوئت هارپ توسط طناز بیگی و شمیم مینو و قطعاتی در چهارگاه ساخته کاوه پیمان و اجرای اعضای گروه همنوازان ایران، خشایار طیار، کاوه پیمان و محمدرضا عطار.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

  • همونطور که میدونیم اخلاق حرفه ای به هیچ ناشری اجازه نمیده بنا به میل خودش و بدون اطلاع و کسب موافقت نویسنده در مطلب ویرایش به وجود بیاره حتی اگر اون مطلب از لحاظ علمی اشتباه باشه
    اما در کمال تعجب در صفحه ی نخست این نشریه نوشته:

    ما در حذف و ویرایش مطالب ارسالی و چاپ یا عدم چاپ صاحب اختیاریم!!!!

    بله شما در چاپ و عدم چاپ صاحب اختیارید وگرنه ویرایش بدون اجازه مولف و نویسنده در هر ژورنالی نشون از آماتور بودن اون ژورنال داره

بیشتر بحث شده است