گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

موسیقی سفره خانه ها بررسی می شود

موزه موسیقی در تاریخ جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ در ساعت ۱۷ شاهد برگزاری سخنرانی امیر حسین رحمتی با موضوع: «از کافه تا سفره خانه: بررسی روند تغییرات موسیقایی در بستر سیاست فرهنگی» است. این سخنرانی بر اساس تحقیقات میدانی امیرحسین رحمتی شکل گرفته است که پیش از این بخشی از آن بر روی همین وب سایت به انتشار رسیده است.

رحمتی در این باره می گوید: موسیقی سفره خانه ای موضوع مهجوری است که تا کنون کمتر پژوهشگری نگاهش را به آن معطوف کرده است. در جلسه پیش رو علل شکل گیری اجراهای شبانه ی موسوم به موسیقی سفره خانه ای، دلایل حضور خوانندگان و نوازندگان مطرح موسیقی کلاسیک، ردیف-دستگاهی و مردمی ایران در سفره خانه ها، اقتصاد موسیقی سفره خانه ای، نقش و نگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نوع از موسیقی که بدون حمایت های آنها بصورت کاملا منظم به حیات خود ادامه می دهد، مورد بررسی قرار گرفته است.

امیر حسین رحمتی روز بیست و نهم آذر ماه سال ۱۳۶۳ پا به عرصه ی وجود نهاد و از هفت سالگی با قرائت قرآن و به پیروی از سبک استاد عبدالباسط، خواندن را آغاز نمود و پس از مدتی به توصیه و تشویق برادرش، شروع به فراگیری آواز ایرانی کرد.
او الفبا و ردیف های آوازی را نزد جواد جواهری آموخت و آنگاه در محضر حمیدرضا نوربخش اصول صدا سازی در آوازهای ایرانی را آغاز نمود. وی در همان ایام نیز به مطالعه و بررسی آوازهای قدما و استادان برجسته ی این هنر نظیر منوچهر همایون پور، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، بنان و محمدرضا شجریان پرداخت و از آنان تاثیر پذیرفت. همچنین او در زمینه سازسازی از محضر رضا ژاله بهره برده است و ساخت تار و سه تار را به صورت حرفه ای دنبال می کند.

تحصیلات وی در مقطع لیسانس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی بوده است و در حال حاضر وی در رشته اتنوموزیکولوژی مشغول تحصیل در مقطع فوق لیسانس است و تا کنون از محضر اساتیدی چون: کیوان آقامحسنی و پیام یوسف بهره برده است.

رحمتی تا کنون با گروه هایی مانند: مهرآیین، چشمه و تیوا در بسیاری از شهرهای ایران به روی صحنه رفته و هنرنمایی نموده است. همچنین رحمتی با مقالهٔ «از کافه تا رودکی» امسال در بخش مقالات علمی – پژوهشی جشنواره سایت ها و وبلاگ های موسیقی موفق به کسب مقام دوم شد.

مکان برگزاری این نشست: تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصود بیک)، سالن آمفی تئاتر موزه ی موسیقی ایران است و ورود برای عموم علاقه مندان آزاد است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است