گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ریچارد رایت؛ از اعضای پینک فلوید در ۶۵ سالگی درگذشت


ریچارد رایت یکی از بنیانگذاران گروه راک پینک فلوید، دوشنبه ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۸ در ۶۵ سالگی درگذشت.

داگ رایت سخنگوی پینک فلوید (که نسبتی با هنرمند ندارد) اعلام کرد: “ریک رایت بعد از مبارزه با سرطان در خانه اش در انگلستان درگذشت. خانواده او از شرح جزییات بیشتر درباره مرگش خودداری کرده اند.”

رایت اعضای گروه پینک فلوید یعنی راجر واترز و نیک میسون را در کالج کمبریج ملاقات کرد و در ابتدا گروه موسیقی اولیه شان به نام سیگما ۶ را بنیاد نهاد. بعد از آن به همراهی سید برت، این چهار نفر در سال ۱۹۶۵ پینک فلوید را تشکیل دادند.

در ابتدای تاسیس پینک فلوید، رایت که فرزند یک موسیقیدان بود به همراهی سید برت فرزند یک زیست شناس / شیمی دان، خط دهنده موسیقی در گروه بودند.

گروه پینک فلوید تعدادی آلبوم انتقادی و پرفروش همچون “نیمه تاریک ماه” در سال ۱۹۷۳ که بیش از ۴۰ میلیون نسخه فروش داشته است را منتشر کردند. ریک رایت در این آلبوم ترانه “The Great Gig In The Sky” و “Us and Them” را سروده است و بر روی تم حماسی تعدادی از ترانه ها نیز کار کرده است.

اما بعد از مدتی کشمکش بین واترز، رایت و دیوید گیلمور بالا گرفت و در هنگام ساخت آلبوم جاودانه The Wall، واترز بر اخراج رایت از گروه پافشاری کرد. نتیجه آن عدم حضور ریچارد رایت در آلبوم سال ۱۹۸۳ پینک فلوید یعنی “The Final Cut” بود.

رایت بعدها گروه Zee را با دیوید هریس تشکیل داد و یک آلبوم به نام Identity را نیز منتشر کرد.

واترز در سال ۱۹۸۵ پینک فلوید را ترک کرد و رایت مجددا با میسون و گیلمور آغاز به کار کرد که دو آلبوم The Division Bell و A Momentary Lapse of Reason نتیجه کار آنها بود.


audio file
قسمتی از بداهه نوازی رایت در قطعه San Tropez از آلبوم Meddle

در جولای سال ۲۰۰۵ رایت ، واترز ، میسون و گیلمور در تور لایو ۸ در لندن بعد از ۲۵ سال در کنار هم کنسرتی را اجرا کردند.

ap.google.com

کاوه رهنما

کاوه رهنما

متولد ۱۳۴۶ تهران
لیسانس الکترونیک
نوازنده پیانو، پژوهشگر موسیقی

دیدگاه ها ۴۶

  • فکر اینکه دیگه قرار نیست تو هیچ کنسرتی رایت با صدای لطیفش ترانه time رو بخونه دردناکه !
    پینک فلوید عملا سال هاست که تموم شده و فقط به کنسرت هاش خلاصه شده اما دیگه حتی امکانی برای این آروزیی که محال به نظر می رسید یعنی جمع شدن دوباره گروه و یک کار طلایی جدید وجود نداره !
    خیلی دردناکه …

  • از شنیدنش واقعا متاثر شدم.به نظر من پینک فلوید موسیقی نابشو مرهون موسیقیدان بزرگش یعنی ریکی بود،همونطوریکه فضای نابشو از واترز و نوازندگی عالیشو از گیلمور وام می گرفت.از این موضوع هم خیلی متاسفم که دیگه این ۴ تا رو حتی در مراسمی خاص مثل LIVE8 هم دیگه دور هم نخواهیم دید.
    روحش شاد.

  • دیر یا زود خبر های دیگه هم می رسه. اما باورش، باورش سخته. یهو یه روز چشاتو باز می کنی و می بین آدمی که با صدای سازش روزها نفس کشیدی مرده. می گن مرده همونجوری که گفتن سید مرد. من هنوز باورم نمیشه،هنوز صداش تو گوشمه . من باور نمی کنم شمام نکنین این آدما مردنی نیستن.

  • واقعا یه نابغه بود صدای عالی داشت مخصوصا آهنگ تابستان ۶۸ که خونده بود این مصیبت رو من هم به تمام دوستداران پینک فلوید تسلیت میگم . ریک همیشه در قلب مایی

  • نمی دونم چی گم…اصلا نمی دونم…من با پینک فلوید بزرگ شدم…الانم خیلی سخته واسم…این ها که هیچ وقت تموم شدنی نیستن…پینک فلوید همیشه هست…ریچارد همیشه هست…هر موقع که گوش می کنیم…مگه فراموش شدنی هستن؟ریچارد رایت…فقط دیگه کار تازه ای نمی کنه..همین

  • ریچی هم رفت… اون اسطوره جاودان هنوز باورم نمیشه به این راحتی عاشقانش رو ترک کرده باشه!ولی اون زندست تو قلب ما تو گوش ماتو echoes,تو paint box,تو division bell,بین us and them,تو PINK FLOYD,روحت شاد SHONE ON YOU CRAZY DIAMOND

  • باورم نمیشه که همین دیروز داشتم فکر می‌کردم که دیگه اعضای پینک فلوید پیر شدن و به زودی شاید خبرهای بد بشنویم…
    نمی‌تونم احساسمو بیان کنم٬ و دوستان خیلی چیزها بهتر از من گفتن٬ فقط باید بگم که چهره‌ی ریچارد و نگاهش وقتی که آهنگ Echoes در پمپئی را با آن صدای بالا و زیبا می‌خواند هرگز فراموش نمی‌کنم…

  • ریک رایت حرفه ای و مظلوم ترین عضو گروه بود نه خواهان پول بود نه شهرت
    مردن رایت طوفان دیگری بود بر کشتی شکسته راک

  • روحش شاد، او که با گروه جاودانه Pink Floyd و با استادانه نواختن کیبورد، او که با انگشتانش، بر کلاویه ها تردستی میکرد ، روح ما را در دوران نوجوانی جلا داد …
    بدرود استاد…

  • پینک زندگی من هست..متاسفم حقیقتا….
    روزی دیگر همانند روز پینک طلوع نخواهد کرد…
    پینک تو خون ما جریان داره پینک هرگز نمیمیره

  • ریکی عزیز ، این دنیا که به همه ی آرزوهای آدم مجال نمیده
    جایی بهتر از اینجا صدای کیبوردت رو از نزدیک میشنوم
    تا حالا به کارایی که ریچارد رایت نقش اصلی آهنگسازی رو به عهده داشته دقت کردید؟
    تمام رازآلودگی ، ناشناختگی و مدرنیسم پینک فلوید یه سرش مستقیما به شخصیت ریچارد رایت رصله.
    inside out

  • grander atom heart mother suite ,live at pompeii ,wearing inside out wearing inside out wearing inside oute……,on an island ah richard ah richard goodbye goodbye myth,goodbye for ever ,don`t cry don`t cry i`m beside you,goodbye mr pinkfloyd goodbye.i love yesterday

  • فقط می تونم بگم ریچارد
    wearing the inside out هیچ گاه فراموش کسی نمیشه. نامت همیشه به یاد تمام دوستانی که اینجا و در تمام دنیا هست بر سر زبان خواهد ماند.یادت گرامی

  • برای جامعه موسیقی متاسفم که چنین برزگی رو از دست داده. آخرین امیدها از این به بعد فقط نیک میسون رو فقط باید در پیست اتومبیل رانی تفریحی دید! و .. مگر اینکه راجر واترز یک حرکتی بکنه اگر نه من که دیگه انتظار شنیدن خبر خوبی از آنها ندارم.

    اصلا هم دیگه طاقت شنیدن خبرهایی از این دست رو ندارم. هم برای مرگ ریچارد رایت متاسفم هم اون کله شقی هایی که باعث خداحافظی پینک فلوید از صحنه موسیقی شد.
    نمی خوام اسمش رو ببرم اما ادم هم این همه کله شق! حالا هی در آهنگ High Hopes اذهار ندامت کنه و مرثیه سرایی دیگه کاریه که کرده…

  • ضمنا حالا که گفتم بگذار این رو هم بگم: که آهنگ High Hopes رو اگر به ۴ قسمت اصلی تقسیم کنیم، ۲ قسمت آن براشت شده از جاهای دیگر است. یکی از آهنگ Tere Wishes راجر واترز و دیگه از Wellcom to the Machin اما آهنگ قشنیگه اما این موضوع هم نباید از یاد برد

  • منو برادرم پیام هم این مصیبت دردناک را به همه طرفداران پینک فلوید مخصوصا نوازنده قوی این گروه گیلمور تسلیت عرض میکنیم!

  • ناقوس جدایی برای ریچاردمون صدا خورد.همه این پیغام گزارها امشب به افتخارریچارد رایت شعر echoesرا راس ساعت ۱۱:۳۰ شب محترم در اتاقی تاریک ببینید

  • ریچارد و بقیه اعضای پینک خوب فکر کردند ذهنشون رو آزاد گذاشتن_در حالیکه گذشته رو دور ریخته بودند_ و با اعتماد به مسیری که اونهارو به طرف خودش میخوند و بدون اینکه از کسی بترسند آهنگ نوشتند و جلو آمدند!
    و از جبر روزگار آنها هم تمام میشوند و به تاریخ سپرده می شوند…

  • سلامممممممممممممممممممممممممممممممممم
    عالی بود……….من تازه اینجارو پیداکردم دنبال دانلودآهنگ هابودم مر۳۰زیاد……………….
    امـاخدایش بیامرزاددددددددددددددددد

  • هی یو… خدایت بیامرزدای کاش ماهم ی کاری
    برای خودمون (ایران) انجام بدیم بعدرفتنی شیم
    هی یو!؟ هیچ معلوم کجایی…

  • به نظر من شاهکار دیوانه وار echoes تا انقراض بشر جاودان و در دل انسان ها بافی می ماند.واین خود جاودانگی ریچارد را تا انقراض بشر تضمین می کند.
    وقتی آهنگ echoes را گوش می دهم می خواهم از درون بترکم.
    با این حال همین قطعه ی جاویدان از نظر مخاطبان لذت گرا چرندی بیش نیست.
    متاسفم
    mehrdad.mojaver@yahoo.com

  • سلام.
    یادمه اولین بار برادرم منو با گروه پینک فلوید اشنا کرد. اون هم اهنگ ANOTHER BRICK IN THE WALL
    زیبایی اهنگ های پینک فلوید به قدری بود که نمیتونستم تحمل کنم. قلبم از زیبایی پر میشد و اشک چشمام جاری.
    حقیقت رو نمیدونم ولی اینکه اون هنوز هست رو با تمام قلبم و روحم میدونم.

  • سلام و خداحافظ عمو ریچارد

    تااونجا که یادم میاد از بچگی پینک فلوید گوش دادم و باهاش بزرگ شدم،نمیدونم چی بنویسم،فقط میدونم تنها کاری که میتونم بکنم اینه که بگم من پینکیم و همین گذاشتن پیام باشه و بگم روحت شاد ریچارد رایت،ممنونیم ازت،بخاطر هنرت،بخاطر اینکه یادگاریهای زیادی برامون گذاشتی،بخاطر اینکه وقتی بچمون بدنیا اومد و بزرگ شد با افتخار بهش میگیم ما کسایی بودیم که در دوره حیات ریچارد رایت و گروه پینک فلیود باهاشون زندگی کردیم و در خوشحالی و ناراحتی کنارشون بودیم،بخدا دیگه موسیقی ارزش نداره بدون پینک فلوید،دیگه کی بخونه shine on you crazy diamond ، اشکام تو چشمام جمع شدن و باورم نمیشه….
    خداحافظ ر…….

بیشتر بحث شده است