گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اولین جشنواره موسیقی اقوام شرق ایران برگزار می شود

روح الله کلامی، اتنوموزیکولوژیست، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری عقل سُرخ و دبیر اولین جشنواره موسیقی اقوام شرق ایران از اجرای آیین های موسیقایی استان های شرق کشور در این جشنواره خبر داد. وی گفت: این جشنواره ظرفیت ورود به جدول جشنواره های بین المللی را دارد. آیین های موسیقایی شرق ایران، ریشه در فرهنگ و تمدن دارند. این جشنواره برای نخستین بار به میزبانی استان سمنان و در شهر تاریخی سرخه برگزار می گردد. گروه های موسیقی متعددی از استان های گلستان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان در این جشنواره حضور فعال داشته و به اجرای موسیقی می پردازند.

کلامی افزود؛ استان سمنان به عنوان یک شاهراه ارتباطی بین اقوام شرق و غرب ایران بوده و این موقعیت سبب شده در طی تاریخ ناحیه کومش یا استان سمنان از تنوع قومی و زبانی غنی و شگرفی برخوردار باشد، از همین رو این استان، گزینه مناسبی برای برگزاری نخستین جشنواره اقوام شرق به نظر می رسد. غنای موسیقایی و فرهنگ شفاهی در شرق و شمال شرقی ایران، قابل تأمل است. با وجود این غنای بالا، موسیقی اقوام شرق به گونه ای در سایه خزیده که برپایی این جشنواره می تواند مقدمه ای بر معرفی بیشتر ظرفیت های این نواحی باشد. تلاش خواهد شد تا با برپایی و تداوم آن در سال های آتی، این جشنواره به جدول رویدادهای بین المللی موسیقی راه یابد.

برگزاری کارگاه های آموزشی و پژوهشی در طول برگزاری این جشنواره در مجتمع فرهنگی هنری باران سرخه و اجرای آیین های موسیقایی اقوام شرق در محوطه باز در کنار سایر برنامه های جنبی از برنامه های پیش بینی شده در دو روز برگزاری این جشنواره است.

دبیر اولین جشنواره موسیقی اقوام شرق ایران تصریح کرد: اجرای آیین ذکر خنجر که از شناخته شده ترین آیین های موسیقایی ترکمن ها است، اجرای آیین های موسیقایی گروه نیمروز سیستان و بلوچستان، برخی آیین های موسیقایی و موسیقی ساربانی استان سمنان در کنار اجرای آیین های موسیقایی تربت جام و غیره از جمله مهم ترین برنامه های اجرایی در اولین جشنواره موسیقی اقوام شرق ایران می باشد.

برپایی جشنواره های فرهنگی و هنری از این دست یک محرک و عامل مهم در معرفی ظرفیت های گردشگری و هنری استان های میزبان بوده و از نظر رونق اقتصاد فرهنگی و هنری نیز اهمیت بسزایی دارد.

دبیر جشنواره افزود: برنامه ریزی ای برای تداوم حیات این جشنواره در سالیان آتی جهت اجرا در سایر شهرستان های استان سمنان و استان های همجوار صورت گرفته که دبیرخانه ای به این منظور برای برگزاری جشنواره موسیقی اقوام شرق شکل گرفته است. این جشنواره پیرو پیگیری های چندین ساله اینجانب ضمن مدیریت و پیگیری طرح جامع موسیقی اقوام کشورهای اِکو و راه ابریشم شکل گرفته است. این جشنواره با پیشینه یک دهه مطالعات میدانی و انتشار آثار صوتی و نوشتاری مرتبط بوده و برای نخستین بار در ایران جشنواره ای با رویکرد موسیقی و توسعه برنامه ریزی شده است. از این رو برگزاری این جشنواره از اهمیت بالایی برخوردار است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است