گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارول اردینج، هنرمند نامدار ترکیه

ارول اردینج (Erol Erdinç)، متولد ۱۹۴۵، پس از فارغ التحصیلی در رشته های نوازندگی پیانو و آهنگسازی از کنسرواتور آنکارا به تدریس در همان کنسرواتور پرداخت. او در سال ۱۹۷۵ به پاریس رفت و رهبری را نزد موزیسین های مشهوری مانند ژان مارتینون (Jean Martinon) در کنسرواتوار پاریس و پی یر دروو (Pierre Dervaux) در مدرسه ملی موسیقی پاریس (Ecole Normal de Musique de Paris) فراگرفت. اردینج در سال ۱۹۸۰ به ترکیه بازگشت و رهبر اپرا و باله آنکارا شد. او در سال ۱۹۸۳ به استانبول رفت و رهبر اصلی (chief conductor) و مدیر موسیقی ارکستر سمفونیک استانبول شد.

اردینج عضو هیأت داوران چندین جشنواره معتبر بین المللی مانند مسابقه بین المللی موسیقی کانادا (Canada International Music Competition) و مسابقه آهنگسازی انسکو (Enescu Conductors Competition) در رومانی بوده است. او در سال ۱۹۹۱ برنامه ای تلوزیونی در شبکه تی آر تی دو که شبکه دولتی درباره فرهنگ است را آغاز نمود که از جنبه های مختلف به موسیقی می پردازد.

اردینج در مقام یک مدرس موسیقی در دانشگاه موسیقی استانبول (Istambul University Conservatory) شخصیتی شناخته شده است؛ دانشگاهی که توسط پائول هیندمیت (Paul Hindemith) پایه گذاری شده است. اردینج همچنین بارها به عنوان استاد مدعو در دانشگاه هایی همچون کنسرواتوار سلطنتی بروکسل (Royal Conservatory of Brussels) و دانشگاه فردریک شوپن ورشو (Fryderyk Chopin University of Music of Varsovia) و… به تدریس پرداخته است.

ارول اردینج چندین بار به عنوان عضو هیئت داوران در بسیاری از مسابقات معتبر بین المللی، از جمله مسابقه بین المللی موسیقی کانادا (Canada International Music Competition) و مسابقه رهبری انسکو (Enescu Conductors Competition) در رومانی حضور داشته است.

اردینج در مقام آهنگساز بسیاری از سبکها را تجربه کرده است که شامل آثار سمفونیک، آثاری بر اساس موسیقی فولک ترکیه، آثاری برای موسیقی جز و همچنین آثاری برای کودکان است.

audio fileبشنوید واریاسیونی از اردینج روی تم «آی ریلیق» با اجرای پیانوی او

اردینج از دوره جوانی با موسیقی جز از طریق پیانو نوازی به این سبک آشنا بود و گاهی در مجامع مختلف به اجرای موسیقی جز می پرداخت؛ این علاقه او را بر آن داشت که در آینده یکی از مهمترین معرفین موسیقی سمفونیک جز در «فستیوال بهار» (Spring Concerts) در ترکیه شود.

وی سه سال مشاور هنری وزیر فرهنگ ترکیه بوده است و از طرف دولت ترکیه موفق به دریافت درجه «هنرمند دولتی» (State Artist) شده است؛ همچنین او از طرف دولت فرانسه موفق به دریافت درجه شوالیه (Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres) شده است.

او در سال ۲۰۱۱ به مقام مدیر کل هنرهای زیبا در وزارت فرهنگ (General Director of Fine Arts at the Ministry of Culture) رسید و همچنین به مقام مدیریت موسیقی ارکستر سمفونیک ریاست جمهوری در آنکارا (Ankara Presidential Symphony Orchestra) قدیمی ترین ارکستر سمفونیک ترکیه رسید.

اردینج سال گذشته در ۱۳ و ۱۴ آبان ۱۳۹۴ ارکستر سمفونیک تهران را رهبری کرد، هرچند تنها این اجرا به صورت تصویری ضبط شد و اجازه اجرای عمومی این کنسرت داده نشد. قبل از برگزاری این کنسرت اردینچ به برگزاری مستر کلاس رهبری برای هنرآموزان ایرانی پرداخته بود.

erolerdinc.com
turkishculture.org

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

  • با همه تعریف و تمجید و فعالیت هایی که برای ایشون ردیف کرده اید ولی من در مستر کلاس ایشون شرکت بصورت فعال کردم که بسیار بد و بی قاعده بود. هیچ کدوم از شاگردها راضی نبودیم و حتی کنسرتهایی که ایشون رهبری کردند به گواه نوازندگان ارکستر و خوانندگان گروه کر بی کیفیت و بسیار سطح پایین بود و همه موزیسین ها رو شوکه کرده بود که این شخص چگونه و با چه ضابطه ای توسط علی رهبری دعوت شده!؟
    البته خود ایشون از سادگی و روراستی در مصاحبه گفت سالها پیش من اولین بار علی رهبری رو به ترکیه دعوت کردم و حالا هم ، ایشون!
    این تعریف و تمجید و تیتر ها تا وقتی که به عینه نمیرسه و در عمل هیچ دیده نمیشه، اصلا جالب نیست. ممکنه حافظه تاریخی ما ضعیف باشه ولی از حضور اردینچ خیلی وقت نیست که میگذره! همه یادشون هست! بخصوص رکوییم موتزارت رو…

بیشتر بحث شده است