گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پورساعی: با تغییر کوک با گیتار عادی ربع پرده می نوازم

پورقناد: کسانی هستند که با تغییر قدرت روی سیم با انگشت سعی میکنند ویبره تولید کنند…

پورساعی: این حرکت ویبره خوبی به نوازنده نمیدهد. اگر شما کل سطح انگشت را روی آن مقطع سیم حرکت کند. بعضی از نوازندگان فکر میکنند ویبراسیون روی گیتار شکل خواصی نمیتواند داشته باشد و بی دلیل دستشان در حال حرکت است، در صورتی که میشود نت اول به صورت کشیده و بدون ویبره و بعد کم کم ویبره شدید و باز به شکل بی ویبره نتی را اجرا کرد که با این شکل ها میشود ویبراسیون را زیباتر کرد.
پورقناد: در سازهای پرده دار چون صدای ویبره کمتر هست، نوازندگان مشکل بیشتری با آن دارند و اگر هم ساز ارزان قیمت و کم کیفیت باشد این مشکل تشدید خواهد شد. البته روی گیتار اگر تکنیک را درست انجام دهیم میشود ویبره را تولید کرد.

پورقناد:روی این قطعات چه مدتی است که کار میکنید؟

کریمی: کلا ۸ روز وقت داریم این قطعات را با آقای پورساعی در بیاوریم و ۳ روز هم تمرین کردیم.

فتحی: از تمرینها راضی بودید؟

کریمی: کاملا”! باعث خوشحالی من است که با این نوازنده کار میکنم و دوست دارم تمام جوانان ایرانی، کار ایشان را ببینند و با توانایی های بالای ایشان آشنا شوند. آقای پورساعی نه تنها گیتاریست هستند، آهنگساز هم هستند و من بارها در وین با نوازندگان گیتار کنسرت دادم و سال گذشته هم با لیلی افشار ساز زدم ولی امسال فهمیدم که یک گیتاریست که آهنگساز باشد چقدر فرق دارد با گیتاریستی که فقط نوازنده است!
میخواهید بدانید از چه لحاظ؟!

پورقناد: از چه لحاظ؟!

کریمی: از این لحاظ که ایشان وسط قطعه آهنگسازی میکنند!

پورقناد: دیگه چیکار میکنند؟! (خنده)

کریمی: (خنده!) برای همین طعم جدیدی به موزیک میدهند.

پورقناد: یعنی ایمپروایز میکنید یا چیزی می نویسید وسط قطعه؟

کریمی: اینقدر دست و مغزشان باز هست که نتی نتی هم نیستند مثل نوازندگان دیگر و این باعث میشود که با ساززدن با ایشان لطف مضاعفی داشته باشد.

پورقناد: آقای پورساعی در یک کنسرت قطعه ای ایرانی مخصوص پیانو را برای گیتار تنظیم کرده بودند که خیلی گیتاریستیک (خوش دست برای گیتار) بود. آقای پورساعی تا حالا برای فلوت و گیتار هم چیزی نوشته اید؟

پورساعی: برای فلوت کلید دار خیر!

کریمی: سال گذشته من با خانم افشار لیبر تانگو اثر پیاتزولا را اجرا کردم که تنها قطعه تکراری از پارسال همین قطعه است؛ آقای پورساعی کاملا تغییر دادند این قطعه را! به نظر من خیلی جالب تر شده این تانگو.

پورقناد: پس در این کنسرت این قطعه را با تنظیم آقای پورساعی خواهیم شنید؟

کریمی: بله!

پورقناد: البته در کنسرت پارسال هم نت ارجینال پیاتزولا نبود. این تانگو به چنین صورت تنظیم و اجرا شده. از تکنوازیها بگویید، امسال چه قطعه ای میزنید؟

کریمی: یک قطعه جدید است به نام “رقص بز”! جالب است که من به تاریخ تولد
و درگذشت آهنگسازان زیاد توجه میکنم و اتفاقا آرتور هونگر که یک آهنگساز فرانسوی معاصر است در سال ۱۹۵۵ از دنبا رفت که مطابق است با تولد من! ایشان قطعات زیادی برای ساز فلوت نوشته و این یکی از معروفترین آثارش است برای فلوت سولو که باید هر فلوتیستی در رپرتوارش این قطعه را داشته باشد.

پورقناد: این قطعه تونال است یا آتونال؟

کریمی: تنال است و “رقص بز” داستان جالبی دارد که در روز کنسرت برای بینندگان خواهم گفت؛ دو پی اند (پایان خوش) دارد که تماشاچیان میتوانند به دو نوع قطعه را اختتام دهند چراکه داستان دار است.

فتحی: آقای پورساعی شما چه تکنوازی ای میکنید؟

پورساعی: کاپریس ۲۴ پاگانینی را میزنم.

پورقناد: فکر میکنم کاپریس ۲۴ همان اندازه که روی ویولون سخت است روی گیتار نیز سخت است!

پورساعی: روی گیتار سخت تر است!

پورقناد: کاپریس ۲۴ را با چه تنظیمی میزنید؟

پورساعی:

در قسمتهایی تنظیم جان ویلیامز را میزنم و در قسمتهایی مثل نت ویولون آن زدم که رضایت بیشتری داشتم از این نوع تنظیم.

پورقناد: برای گیتار چند قطعه ساخته اید؟

پورساعی: دو قطعه، یکی به نام “نوا” که ایرانی است با فواصل سری کرن…

پورقناد: با چه گیتاری مینوازید؟

پورساعی: با گیتار معمولی خودم! کوک را طوری تغییر دادم که یک می کردن در آن بوجود می آید. یک قطعه هم به یاد مرتضی حنانه ساختم که همیشه هم آن را میزنم به نام “حنانه”

پورقناد: پس حتما پر است از دیسونانس و فواصل دوم و چهارم!؟

پورساعی: یک جایی از تم ساخته های خودشان در آن استفاده کردم که قسمتهای کوچکی دیسونانس میشود و باز تم رومانتیکی می آید… از هارمونی زوج هم در آن استفاده شده است. من فیلم و موسیقی هزاردستان را بسیار زیاد دوست دارم و فیلمی بود که در آن دوره تاثیر زیادی روی من گذاشت که دوست داشتم به یاد آن فیلم و حنانه یک موسیقی بنویسم. موسیقی هزاردستان واقعا یک موسیقی فیلم به معنای حقیقی است و موسیقی خیلی خوب روی فیلم نشسته است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

بیشتر بحث شده است