گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کریمی: نوازندگان باید سیستم تنفسی ماهی و خورشیدی را بدانند

فتحی: برای گیتاریستها چیزی به نام فینگر اکسترسایز داریم، در مورد اینها هم صحبت میکنید؟

کریمی: البته من باید ببینم این نوازنده چگونه ساز میزند و اگر این انقباض از شانه و گردن صفت شده باشد، روی انگشت تاثیر دارد، ولی اگر انگشت سفت باشد و آنها ریلکس، چیز دیگری است که برای همه آنها میتوانم ژیمناستیکی بدهم، کمااینکه از دو گیتاریست سال گذشته ایمل داشتم که میگفتند، ما این اعمال را هنوز انجام میدهیم و گردن درد و دست درد دیگر نداریم. خانمی هم بود که کنسرت داشت و میخواست التهابش را در کنسرت آرام کند و من خواستم که تلفن کند چون با ایمیل ممکن نبود.

در سال گذشته در این مورد به آن صورت صحبت نکردم؛ باید در جایی بنشینیم و در مورد صحنه صحبت کنیم و مغز این سیستم را عوض میکنیم و فرمولهای خاصی دارد که قبل از روی صحنه رفتن التهابهایشان را مینویسند و من جوابهایشان را از آنالیز کرده و به حالت روحیشان پی میبرم و با آنها صحبت میکنم. دوست دارم در پایان هر کلاس ۲۰ دقیقه صحبت فردی هم داشته باشیم که من بتوانم شخصی صحبت کنم. کینزولوژی نکته مثبتی که دارد این است که به سرعت روی نوازنده جواب میدهد و او را با دو مخچه چپ و راست آشنا میکند.

فتحی: فکر نمیکنید که ریلکس بودن روی سن یک استعداد ذاتی است و به شخصیت افراد بستگی دارد یا فکر میکنید به تربیت او بستگی دارد؟

کریمی: هر دوی این موارد میتواند تاثیر گذار باشد؛ یک نوازنده که از کودکی روی سن رفته و همیشه موفقبوده مسلما روحیه خوبی روی صحنه دارد ولی اگر مثلا در ۱۱ سالگی اتفاق بدی روی سن برای او بی افتد، روی مخچه راست او که غالب است، تاثیر میگذارد و ممکن است برای او از این پس استرس بوجود بی آید؛ مشکل این افراد را هم میتوان با موزیک کینوزولوژی حل کرد.

پورقناد: کسانی هستند که روی سن، دستشان به شدت عرق میکند، این مشکل به استرس مربوط است یا مربوط به مکانیسم طبیعی بدن آنهاست؟

کریمی: اول این مشکل غذاییشان است، دوم در نوع تنفسشان است و بلوک نبودن و سوم استرس آنها. زمانی که شما متولد میشوید، پس از نه ماه که در دنیای آب بوده اید اولین تنفسی که میکنید، نوع آن تنفس همان باید باشد که روی سن با آن تنفس میکنید. سیستم نفس خود سه روز سمینار دارد. بعضی ها در لحظه اول زندگی از بینی نفس میکشند و از دهان گریه میکنند و بعضی برعکس از بینی گریه میکنند و با دهان نفس میکشند.

اگر تصویر ارکستر را نگاه کنیم میبینیم که بعضی نوازندگان به سمت زمین و بعضی به آسمان مایل شده اند، مثلا آن سوفی موتر و داووید اویستراخ را ببینید وقتی به قسمتهای سخت قطعه میرسند، حرکتشان یکی خورشیدی است و دومی ماهی، اینها با آنالیزهای تصاویر و حرکات آنها به دست می آید مثلا من با جیمز گالوی ۲۰ سال هست که رفت و آمد دارم، همه حرکاتش رو به پائین است ولی پتر لوکا کراف همیشه مایل به آسمان و با سینه صاف مینوازد.

به خاطر دارم ۱۹ سالگی قرار بود یک قطعه از شوبرت بزنم که از برای سازی به شکل ویولا داگامبا ساخته شده بود به نام آرپژیون (که این ساز با ساخته شدن این قطعه از بین رفت) و این قطعه برای فلوت تنظیم شده بود و به این خاطر که سازهای زهی نفس گیری ندارد من باید آن را میزدم؛ مشکل بسیار زیادی داشتم که به ترتیبی که گفتم اتفاقی، بر خلاف نظر استادم، خورشیدی تنفس کردم و دیدم چقدر راحت مینوازم! بعد سالها فهمیدم در آن روز چه اتفاقی افتاده بوده!

در وین که من تدریس میکنم، بعضی از نوازندگان را میبینم که میگویم تو تا این حد پیشرفت خواهی کرد و از این جلوتر نمیروی، مثلا قسمتی از بدنش را سفت میکرد، وقتی قسمتی از بدن را سفت میکنید به مرور مشکل پیدا خواهید کرد. من به رهبر، ویولونیست، ترمپتیست و … همه، این رشته را درس میدهم و در کنار آن معلمی فلوت را هم مثل خانم فرشته رهبری، تدریس میکنم.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

بیشتر بحث شده است