گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پروژه‌ی مسترکلاسهای ماهانه‌ی گیتار کلاسیک

با گذشت پنج دهه از آغاز آموزش گیتار کلاسیک در ایران و تلاش نسل‌های مختلف در معرفی و رشد این ساز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که نیازمند وسعت بخشیدن به دانش نوازندگی و توانایی‌های تکنیکی نوازندگان هستیم. هرچند این نیاز در طول تاریخ گیتار کشورمان همواره پاسخ‌هایی را به واسطه‌ کلاس‌های متعدد از سوی دست‌اندرکاران دریافت کرده است اما برآنیم تا با تمرکز بر جنبه‌های مهم از کار نوازندگی و مباحث موسیقایی در این مسیر همراه نوازندگان باشیم و آنطور که بایسته است در ارائه‌ی دقیق و هدفمند مباحث مربوط بکوشیم. به این منظور با دعوت از مدرسان محترم و برنامه‌ریزی دقیق بر اساس نیازها و اولویتهای گیتار ایران مسترکلاسهایی را به صورت ماهانه برگزار خواهیم کرد. هر ماه میزبان یکی از مدرسان گیتار خواهیم بود به طوری که علاقه‌مندان بتوانند با حضور در این پروژه از رویکردها و ایده‌های مختلف بهره ببرند.

یکی از تفاوتهای این طرح با مسترکلاسهای مشابه در کشورمان تخصیص زمان کافی به توضیح‌های نظری و عملی مدرس است که مستقل از نوازندگی هنرجویان است.

آقای دکتر سیمون آیوازیان مدرس با سابقه گیتار کشورمان که چندین نسل از آموزشهای ایشان بهره برده‌اند اولین جلسه از این مجموعه را برگزار خواهند کرد. عنوان این مسترکلاس «سونوریته در گیتار کلاسیک» است. ایشان ابتدا توضیحاتی مفصل که برآمده از تاریخ این ساز و به ویژه رویکرد آندرس سگوویا به این مفهوم است ارائه خواهند کرد سپس حاضرین در کلاس براساس توضیحات آقای دکتر آیوازیان عباراتی را بر روی گیتار اجرا خواهند کرد تا اصلاحات لازم در کار نوازندگان صورت گیرد.

در دومین بخش این مسترکلاس حاضرینی که قصد اجرا دارند می‌توانند در مقابل دیگر نوازندگان اجرا کرده و از توضیحات تکمیلی آقای دکتر آیوازیان بهره‌مند شوند.

در این پروژه جلسات مستقل از هم هستند و علاقه‌مندان با اعلام برنامه‌ی هر ماه می‌توانند اقدام به ثبت نام کنند. ظرفیت این مسترکلاسها با توجه به امکانات آموزشگاه موسیقی کوشا و انتظاری که از راندمان کار داریم مشخص شده است. در کنار جلسات ماهیانه به تدریج نمایشگاهی از کتابها، سی‌دی‌ها و محصولات مربوط به گیتار نیز برگزار خواهد شد. هدف این پروژه نه فقط ارتقای گیتارنوازی بلکه تلاش برای سازماندهی اجراهای منظم و جلسات مربوط به مسائل فنی و جمعی گیتار خواهد بود. امیدواریم با هر قدم ارتباطهای بهتری میان گیتاریستها شکل گرفته و در زمینه آموزش و اجرا گیتار کلاسیک ایران با توان بیشتری به مسیر خود ادامه دهد.

بابک ولی‌پور

مدیر پروژه

بابک ولی پور

بابک ولی پور

۱ نظر

بیشتر بحث شده است