گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ششمین سال فعالیت ارکستر هنگام

کنسرت ارکستر هنگام، در ششمین سال فعالیت حرفه ای این گروه، ۸ و ۹ آبان ماه ۸۷ در تالار حافظ شیراز برگزار می شود. ارکستر ملی هنگام، از جمله معدود ارکستر های غیر دولتی ثابت کشور است که از سال ۱۳۸۱ تا کنون به طور پیوسته در شهر شیراز به فعالیت پرداخته است. این ارکستر در سال ۱۳۸۱ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل و پس از یک سال از دانشگاه جدا شد و به طور مستقل به فعالیت خود ادامه داد.

ارکستر هنگام در طول چند سال گذشته با حمایت آموزشگاه موسیقی زند (بیات) به مدیریت خانم فتانه شاهین فعالیت کرده است.

ارکستر هنگام تا کنون کنسرت های اختصاصی و اجراهای جنبی زیادی را در کارنامه خود دارد. از جمله اجرا در مراسم اختتامیه جشنواره مهرگان، بزرگداشت روز پزشک در باغ عفیف آباد شیراز، بزرگداشت روز سعدی در آرامگاه سعدی و تالار حافظ، مراسم سالروز آزاد سازی خرمشهر در تالار حافظ، شب های موسیقی استان ها در تالار وحدت تهران، کنسرت های سالانه و اجرا های متعدد دیگر.

به طور کلی نوازندگان ارکستر هنگام از بین مربیان و نوازندگان برگزیده موسیقی در شهر شیراز انتخاب شده اند. درکنسرت ۸۷، مسیح مصلایی کنسرت مایستر، امیر خلیفه سولیست ویلن، علیرضا قربانی نژاد و افشین دیانتی نوازندگان ویولا، رسول زمردی نوازنده نی، محمد امین دشتی دمام و دف، محمد کریم ابراهیمی تمبک، حسین نعمت اللهی عود، غزل تابنده پیانو، حامد فقیهی کنترباس، راضیه کریمی فلوت، مسعود تورع، محمد صادق ولیئی، مجید عباسی و علی عزیزی تار، امیر رهایی و عادل کاظمی سنتور، حمیدرضا بادپا سازهای کوبه ای کلاسیک، نازنین بختیاری، میلاد بیژنی، شهرزاد تولایی، امین قدرت، سعید ایزدی، علیرضا کلانی، پیمان اسلامیان و علی امیری ویلن، فرهنگ محسنی و امیرحسین هنردار نوازندگان ویلنسل خواهند بود.

در بخش کر نیز آقایان مهدی اسد سنگابی، علی رحیمی و علیرضا حسینی در بخش تنور، مهدی جابری و هادی قناعتیان در بخش باس و خانم ها مهرناز جلالی، المیرا نگهداری، شیوا آذرخش و پریسا کامکار در بخش سوپرانو و فاطمه بهروزی و رضوان چیت سازی در بخش آلتو ارکستر را همراهی خواهند کرد.

رهبر ارکستر هنگام، روزبه تابنده موسیقی را از سال ۱۳۶۸ با ساز سنتور نزد آقای رضا شیعه زاده آغاز کرده است. پس از یک سال نوازندگی سنتور را نزد آقای مسعود غریب زاده ادامه داده و در مدت چهارده سال بعد نزد ایشان دوره های ابتدایی، متوسط و عالی سنتور را فرا گرفته است.

برای نخستین بار در کلاس های تئوری موسیقی آقای غریب زاده شرکت و سپس در حضور استادانی چون سعید و شریف لطفی دوره های تئوری و سلفژ پیشرفته را طی کرده است. در همین سال ها با ساز ویلن آشنا شده و نوازندگی این ساز را نزد آقای مسیح مصلایی (کنسرت مایستر ارکستر هنگام) آغاز کرده است.

سپس نوازندگی این ساز را در حضور آقای ارسلان کامکار ادامه داده و اکنون نیز همچنان از محضر استاد شجاع الدین لشکرلو بهره می برد. همزمان با آموزش های نوازندگی، دوره های هارمونی، کنترپوان، ارکستراسیون، فرم و آنالیز و آهنگ سازی را نزد استاد برجسته، دکتر کامبیز روشن روان گذرانده و در زمینه پیوند شعر و موسیقی از محضر استاد حسین دهلوی بهره برده و همچنین در زمینه رهبری ارکستر نیز در کلیه دوره های مستر کلاس های رهبری ارکستر پروفسور منوچهر صهبایی شرکت کرده است.

به طور کلی سازبندی ارکستر هنگام، سازبندی ملی است و تمرکز این ارکستر نیز بر اجرای رپرتوار موسیقی ملی ایران است. اما در هر کنسرت تعدادی از آثار موسیقایی غربی نیز توسط بخش کلاسیک ارکستر اجرا می شود. از جمله آثاری که تا کنون توسط ارکستر اجرا شده قطعات نخست گلبانگ مضرابی، سبکبال، فانتزی برای تار و ارکستر و شوشتری برای ویلن و ارکستر از مجموعه آثار استاد حسین دهلوی، آثاری از استاد ابوالحسن صبا، رقص بهاری از شهرداد روحانی، رقص دایره از حشمت سنجری، پیش درآمد و رنگ پریچهر و پریزاد از درویش خان و تعداد دیگری از آثار موسیقی فولکلوریک ایران را می توان نام برد.

در بخش موسیقی غربی نیز می توان به آثاری چون رقص مجار شماره ۵ اثر یوهانس برامس، vapensiero اثر جوزپه وردی، Czardas اثر مونتی برای ویلن و ارکستر، Air on G String از یوهان سباستین باخ و برخی آثار دیگر اشاره کرد.

از ساخته های روزبه تابنده نیز آثاری در رپرتوار اجرایی ارکستر قرار داشته اند که از آن جمله می توان به ستایش و سراب برای کر و ارکستر و همچنین سُرایش و رنگ اصفهان برای ارکستر ملی اشاره کرد.

تمرین های ارکستر به طور منظم، روزهای جمعه هر هفته در محل آموزشگاه زند (بیات) برگزار می شود. پایگاه ثابت ارکستر هنگام در طول این سال ها آموزشگاه زند بوده است، گرچه آموزشگاه های ماهور، باریتون و شاورک نیز با ارکستر همکاری داشته اند. برای اطلاع بیشتر از فعالیت های این گروه به
پایگاه اینترنتی ارکستر

مراجعه نمایید.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

  • با سلام
    امیدوارم ارکستر هنگام امسال اجرای بهتری نسبت به سالهای گذشته داشته باشه تا دیگه “منتقدان تیزبین” مجبور نشن اونجوری در بوته ی نقد قرارشون بدن!
    ضمنا با عرض معذرت چقدر خوبه که از تعارفات کم بشه و بر مبلغ افزوده شه.
    به امید موفقیت

  • ای کاش ارکستر هنگام بجای این تبلیقات و بازارگرمیها وقت بیشتری را صرف موسیقی میکرد.
    کم کردن از سلیقه گرایی شخصی و توجه به نظر مردم هم میتونه به این ارکستر کمک کنه. بطور مثال کاستن از صحبتهای بین قطعات یکی مهمترین تفاوتهای کنسرت امسال بود که رضایت مردم را بدنبال داشت.

  • با سلام و تبریک فراوان به آقای روزبه تابنده و گروه هنگام.
    من ساکن مشهدم و ۷آبان برای بازدید به شیراز آمده بودم که با دیدن پوستر تبلیغ کنسرت مشتاق شدم تا با شرکت در این کنسرت اجمالا از حال و هوای فعالیت های موسیقایی شیراز با خبر بشم
    شب به یاد موندنی ای بود..
    از کنسرت بسیار لذت بردم.تلاش یک ساله ی آقای تابنده و گروه ستودنی بود..
    هم هنر فردی نوازندگان و هم اجرای کنسرت با تنظیم و رهبری آقای روزبه تحسین برانگیزه..

    ای کاش میشد Dvd این برنامه رو تهیه کنم.اگه راهنماییم کنین ممنون میشم.
    پاینده باشید.
    لذتتان مدام

بیشتر بحث شده است