گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

۳- ملودیِ گوشه‏ ها برگرفته از ردیف‏های معتبر و گوناگون موسیقی ایرانی است و در گزینش و نگارش آنها ملاک اصلی تنها جمله‏ بندیِ روان، فضای مُدالِ واضح و روشن و سادگیِ نسبی ازنظر تکنیک اجرایی بوده است و نه تعلق به مکتب یا شیوه‏ای خاص. قطعات ضربی نیز بر همین سیاق از شیوه‏ ها و سبک‏های مختلف آهنگسازی و نوازندگی انتخاب شده ‏اند.

۴- تعاریف ساده‏ای برای هر یک از گونه‏ های اجراییِ موسیقیِ ایرانی ارائه شده و با توضیحاتی کوتاه مهم‌ترین ویژگی‏های هر دستگاه، آواز یا گوشه تشریح گردیده است تا زمینه‏ای برای شناختِ بهترِ ردیفِ جامعِ موسیقیِ ایرانی فراهم آورد.

۵. با توجه به تعداد اندک گوشه‏ ها در هر دستگاه یا آوازْ کوکِ سنتور به گونه ‏ای انتخاب شده تا تغییر از دستگاهی به دستگاه دیگر با کمترین میزان تغییر کوک ساز عملی باشد.


دربارۀ نگارنده:

رامین صفایی، متولد هجدهم آذر ۱۳۴۱،‌ تهران، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی از دانشگاه هنر و از شاگردان فارغ‌التحصیل و مورد تأیید مکتب آموزشی استاد فرامرز پایور است. او همچنین برای آموزش ردیف میرزاعبدالله از محضر استادان پرویز مشکاتیان، مجید کیانی و پشنگ کامکار بهره‌مند شده است و در حال حاضر خود از سال ۱۳۹۳ تا کنون به تدریس ردیف موسیقی ایرانی در دانشگاه هنر تهران اشتغال دارد.
از جملۀ فعالیت‌های نوازندگی و اجرایی او می‌توان به همکاری و اجرای کنسرت‌های متعدد با گروه شهناز با آواز استاد محمدرضا شجریان و سرپرستی مجید درخشانی از سال ۱۳۷۸ تاکنون در داخل و خارج از کشور (کشورهای آلمان،‌ فرانسه،‌ سوئد،‌ هلند،‌ سوئیس،‌ انگلستان،‌ آمریکا،‌ کانادا،‌ استرالیا و…)، گروه‌نوازی و جواب آواز در آلبوم‌های «رندان مست» و «مرغ خوشخوان» با آواز استاد محمدرضا شجریان و آهنگسازی و تنظیم مجید درخشانی، و آهنگسازی و تنظیم آلبوم «ساز شبانگاهی» اشاره کرد.

Payvar
رامین صفایی و استاد فرامرز پایور (سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۷۵، منزل استاد پایور)
Payvar
کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز،‌ مهر ۱۳۹۴، قونیه (سنتورنواز: رامین صفایی)

 

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

  • از نگاه فرهنگی مسئولین سایت گفتگوی هارمونیک برای معرفی مبسوط کتاب شورانگیز و برگزیده آثار رضا ورزنده بسیار متشکرم. (ناشر)

بیشتر بحث شده است