گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

فریبا جواهری: جواد معروفی گفت به من استاد نگو

با وقت قبلی خدمت فریبا جواهری مدرس و نوازنده پیانو (متولد ۱۳۳۹) رسیدم، در کمال مهربانی و سادگی و مهماندوستی سخن گفت و بسیار راحت صحبت می کرد.

لطفاً از خودتان بگوئید؟

من فریبا جواهری هستم، پدرم افسر ارتش بود. خانواده پدرم اهل شیراز بودند و مادرم از تهرانی های اصیل. در خانواده ما سرگرمی و تفریح و شعر و ادبیات و مشاعره بود و خانواده ام با ادبیات آشنا بودند. پدرم دوست آقای جواد معروفی بود و سالها با ایشان دوستی داشت. در خانه ما یک پیانوی شیمل بود و من آشنایی خودم را با پیانو از اینجا شروع کردم.

هشت ساله بودم که پدرم مرا نزد یک معلم فرانسوی برد که پیانو یاد بگیرم. اسمش ژان پل ریشر بود. یک مدتی هم رهبر ارکستر سمفونیک بود و همیشه از استعداد من تعریف می کرد و من تعجب می کردم از اینکه آدم یک بچه کوچکی را ببیند از کجا می فهمد که او هنرمند خواهد شد در آن موقع خانم پری ثمر هم می آمد نزد ایشان و با او تمرین صداسازی می کرد. آقای ریشر دست مرا میگذاشت روی میز و میگفت که چطور انگشتانم را بلند کنم. بعدها که من با خانم پری زنگنه همکاری کردم ایشان هم از قرار معلوم نزد آقای ریشر تعلیم صدا دیدند و هر وقت که همدیگر را می بینیم از خاطرات آقای ریشر صحبت می کنیم. آقای ریشر در آن موقع یک متد پیانو درس می داد به نام مَرتونو که یک متد فرانسوی است و خیلی ایشان دوست داشت که این شیوه را در ایران اشاعه بدهد. این شیوه برای یادگیری نونهالان فوق العاده عالی است. خیلی از متدهایی که امروزه رایج است مثل جان تامسون، بیر، هانون بعد از شیوه ایشان رایج شد. اما امروزه خودم همان شیوه آقای ریشر را به شاگردانم درس می دهم.

چه زمانی نزد استاد جواد معروفی رفتید؟

در دبستان رازی درس می خواندم معلم ها هم همه فرانسوی بودند و بی باید زبان فرانسه یاد می گرفتیم. ۹ساله بودم پدرم مرا نزد استاد جواد معروفی برد. ایشان خیلی تاکید داشتند که به او استاد نگوئیم. یادم می آید پدرم می گفت: به ایشان استاد بگو و اینقدر آقای معروفی نگو. یکبار ایشان را استاد صدا کردم یکمرتبه گفت: چی گفتی؟ کی گفته به تو که من استاد هستم و گفت که دیگر به من استاد نگو همان آقای معروفی را بگو. امروزه به یک تازه کار هم می گویند استاد. استاد تشریف آوردند، استاد تشریف بردند! وقتی نزد آقای معروفی رفتیم شیوه ژان پل ریشر را برای ایشان نواختم.

خیلی خوشش آمد که چقدر این شیوه عالی است. امروزه، آمدند یک تیکه های ساده شده از آثار باخ و شوپن را می نوازند. در دوره ما این کارها را نمی کردند. آثار بزرگان نواختن مال زمانی ست که خیلی کار کرده باشی و خیلی خوب مراحل شاگردی را گذرانده باشی که بتوانی اصل کار را بنوازی یک آهنگهای دیگری را می نواختیم به مدت ۵ سال نزد آقای معروفی شاگردی کردم و اتدهای مختلفی را نواختم. در همان موقع هم کلاس ملک اصلانیان می رفتم.

بهروز مبصری

بهروز مبصری

متولد ۱۳۳۶ ساوه
محقق تاریخ موسیقی و نوازنده تار و سه تار

۱ نظر

بیشتر بحث شده است