گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گفتگو با عمر زیاد قانون‌نواز عراقی (۲)

وضعیت قانون نوازی در این کشورها چگونه است؟

در کشور عراق اولین کسی که قانون و قانون نوازی را در ارکستر رسمی کرد چهره ی سرشناسی بود به اسم “یوسف زعرور” (Yusuf Zaarur) که ایشان از یهودی های کشور عراق بودند و از ایشان می توانم به عنوان “موسس قانون” در کشور عراق نام ببرم. او در زمان خودش شیوه های خاصی داشت و فرد متمایزی بود و این مربوط به دهه های ۲۰ و ۳۰ میلادی است و بعد از آن با ورود رادیو و تلویزیون به معروفیت و شهرت ایشان اضافه شد. “زعرور” با بسیاری از هنرمندان و خواننده های معروف همکاری داشته است. بعد از او از نسل های دیگر می توان از “سالم حسین” و “حسن شکارچی” نام برد.

به مرور زمان، مکتب نوازندگی قانون در این کشور اندکی مدرن شد و در اصل این نوگرایی متجلی می شود در فردی به نام “حسن فالح” اما در مورد نوازندگی قانون در مصر؛ قدیمی ترین استادی که می شناسیم “محمد عبدالصالح” (Mohammed Abdu Saleh) است که در ارکستر خانم “ام الکلثوم” (Umm Kulthum) نیز همکاری و نوازندگی داشته و تا به امروز در کشورهای عربی مشهورترین نوازنده است. شاگرد ایشان “احمد فواد حسن” (Ahmed Fouad Hassan) هم از نوازندگان خوب و همچنین رهبر ارکستر “عبدالحلیم حافظ” (Abdel Hamil Hafez) بوده است.



از نوازندگان دیگر “عبدالفتاح المنسی” را می توان نام برد که در واقع نوازنده ی پیانو بوده و ایشان توانست بیان ویژه‌ی خود را در قانون داشته باشدو در واقع سعی کرد، تکنیک های پیانو را برای قانون نیز اجرا کند و در زمان خودش ایدهی بسیار جدید و جذاب و پر سر و صدایی شد . از نوازنده های امروزی، آقای صابر عبدالستار (Abdelsattar Saber)، ماجد سرور (Majed Sorour) و مصطفی عبدالخالق (Mostafa Abdolkhalegh) را می توان نام برد که همگی دارای سبک های شبیه به هم هستند.

معروف ترین آنها “صابر عبدالستار” است که با ارکستر آقای” نصیر شمه” (Naseer Shamma) می نوازد. “شادی الجندی” هم از نوازنده هایی است که در قانون نوازی مصر فعالیت دارد. اما در سوریه هم تقریباً شباهت هایی به مصر و عراق از نظر تکنیک و استایل نوازندگی وجود دارد.

“حسن تناری” معروف ترین نوازنده ای بود که به همراه خواننده ی مشهور “صباح فخری” (که در حال حاضر ۸۳ سال دارد) هم همراهی می کرد و موشحات قدیمی عربی را با ایشان اجرا می نمود که متاسفانه از دنیا رفت و در نهایت در ترکیه نوازندگان بسیاری وجود دارند اما کسی که از او به نام خداوندگار قانون نوازی ترکیه می توان یاد کرد “احمد مطر” است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است