گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گفتگو با عمر زیاد قانون‌نواز عراقی (۳)

گوگسل باکتاگیر (Baktagir Göksel) هم نوازنده ی بسیار عالی و نیز آهنگساز فوق العاده خوبی است. همچنین افرادی مثل آیتاچ دوگان (Doğan Aytaç) (که شیوه و سبک متفاوت خود را در نوازندگی آرپژ ها و نحوه ی بازی کردن با مضراب دارد( از دیگر قانون نوازان برجسته‌ی ترک می توان از هلیل کارادومان (Halil Karaduman)، طاهیر آیدوغدو (TahirAydoğdu) و هاکان گنگور (hakangüngör) نام برد.

نظرتان درباره‌ی موسیقی ایرانی و شیوه‌ی قانون نوازی در ایران چیست؟

این شیوه بسیار خوب و متمایز است و با بقیه ی مکاتب نام برده شده تفاوت دارد؛ این شیوه بر پایه‌ی مایه های مشخصی استوار شده است. افرادی که من در این کارگاه دیدم، همگی سطح خوبی داشتند و در شیوه نوازندگی ایرانی بسیار عالی بودند و من تنها تکنیک هایی از شیوه نوازندگی سبک ترکی را به آنها آموزش دادم. مطمئنم که ایران در سالهای نه چندان دور پایگاه مهمی می شود برای قانون و قانون نوازی و نسل های زیادی را در این رشته پرورش خواهد داد.


در مورد خود ساز قانون هم برایمان بگویید. ساختار قانون چه پیشرفت هایی کرده و به نظر شما نقاط ضعف فعلی در کجاست؟


ساز قانون و صنعت ساخت آن سه نوع است: ۱- قانون عربی: عراق و مصر و سوریه (که تقریبا ساختار آنها شبیه هم هستند) ۲- قانون ایرانی: دارای شباهت های بسیاری با ساختار قانون عربی دارد اما با پرده گردان های متفاوت که به صورت ریلی تعبیه می شوند و همچنین تفاوت در حجم ساز نیز دارد. ۳- قانون ترکیه با دو مورد قبلی بسیار تفاوت دارد؛ هم از نظر صنعت، هم پرده گردان ها و هم صدا. قانون ترکی، صدای زیرتری نسبت به قانون عربی دارد. در مجموع می‌توانم بگویم سازهای ترکی پیشرفته ترین نوع قانون هستند. هم از نظر مواد اولیه ای که استفاده می شود و هم صنعت و ساخت. همچنین فواصل بین پرده گردان های آن نیز متفاوت است. با تمام احترامی که برای سبک های دیگر قائل هستیم باید اعتراف کرد استایل نوازندگی ترکی هم خیلی پیشرفته تر است و این به عقیده ی من به دلیل آشنایی با غرب و اضافه کردن تمرین ها، اتود ها و ملودی های مفید و خاص برای این ساز است.

از فرصتی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم… و حرف آخر:

آرزو دارم که موسیقی در کشورهایی که در جوامع آنها فعالیت در این عرصه با بحران و مشکلات روبه رو هست، به زودی آزادی و رشد پیدا کند، و در همه ی جهان موسیقی جریان داشته باشد، چرا که موسیقی زبان صلح است.

(با سپاس از سعید یعقوبیان که در محقق شدن این گفتگو همراهمان بود)

*
بخشی از فعالیتهای هنری عمر زیاد:

تقدیر در جشنواره موسیقی “قاهره” به عنوان “نوازنده برتر” سال ۱۹۹۸

حضور درکلاس استاد “نصیر شمه” در قاهره ی مصر جهت گذراندن دوره تکمیلی موسیقی سال ۲۰۰۶ و نیز حضور در گروه نصیر شمه.

همکاری با ارکستر بزرگ کلاسیک شرق ابوظبی درامارات سال ۲۰۰۸

همکاری با ارکستر سلطنتی عمان سال ۲۰۱۰

کسب دیپلم موسیقی سال ۲۰۱۲

گذراندن دوره و تکنیکهای نوازندگی قانون به سبک ترکی نزد استاد آیتا چدوگان در کشور ترکیه

حضور در جشنواره کشور مغرب به همراه گروه “اِنانا” از کشور عراق سال ۲۰۱۵

شرکت در جشنواره موسیقی در کشور الجزایر سال ۲۰۱۵

برگزاری ورکشاپ های متعدد از جمله در کشور الجزایر سال ۲۰۱۵

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است