گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

شریف؛ مردم سالار موسیقی (۱)

مقدمه


از زمان اختراع رادیو و ورود آن به ایران، موسیقی یکی از مهمترین ابزارهایی بوده که می توانست این اختراع جدید را در میان مردم رواج دهد. بدین جهت بود که از همان ابتدا، برنامه های موسیقی در رادیو شکل گرفت. نکته حائز اهمیت در این رابطه این بود که به همان میزان که رواج رادیو در ایران نیازمند برنامه های موسیقی بود، موسیقی آن دوره نیز برای رواج در بین مردم از طریق رادیو نیازمند تغییر و تحولات اساسی بود.

یکی از مهمترین عواملی که موجب این تغییرات شد، شرایط و امکانات ضبط موسیقی در رادیو بود که نوازندگان آن دوره برای بهتر شنیده شدن صدای ساز خود می بایست فرم و اسلوب نوازندگی خود را تغییر می دادند؛ همانگونه که در دوره قاجار نوازندگان برای ضبط آثار خود مجبور بودند برخی محدودیت های ضبط بر روی صفحات آن دوره را در ساز خود به لحاظ متر، شدت صدا، جمله بندی و غیره رعایت کنند.

شاید به همین دلیل بوده که در زمان شروع به کار رادیو در ایران، از نوازندگانی که به سبک قاجار می نواختند کمتر استفاده شد و اغلب، نوازندگانی در رادیو فعالیت می کردند که با روش و اسلوب های جدید و ابداعی، بیشترین هماهنگی را با شرایط آن دوره ایجاد کرده بودند.

از دیگر عواملی که به نوعی می توان عامل تغییر در شیوه نوازندگی آن دوره دانست، تحول فرهنگ شنیداری مردم در راستای تغییرات بنیادی و اساسی جامعه آن روزگار ایران بود. به عبارت دیگر موسیقی دوره قاجار اغلب مختص به طبقه خاص و اشراف و درباریان بود و این موضوع خود به نوعی به مرور باعث فاصله گرفتن این نوع موسیقی از طبقه عامه مردم شده بود و این نیاز حس می شد که برای رواج موسیقی در میان مردم می بایست تغییراتی در شیوه نوازندگی و به طور کلی طریقه و روش اجرای موسیقی ایجاد گردد.

این تاثیر و تاثر بین موسیقی ایرانی و رادیو در ایران موجب پیدایش سبک ها و شیوه های نوینی در نوازندگی سازهای ایرانی گشت. از میان هنرمندان آن دوره، فرهنگ شریف جزو نوازندگانی بود که بیشترین تاثیر و تاثر را در تارنوازی آن دوره ایجاد نمود. به عبارت دیگر می توان فرهنگ شریف را مبدع سبکی در تارنوازی دانست که در زمان حکومت رادیو بر موسیقی ایرانی، موجب رواج و بهتر شناسانده شدن تار در میان طبقات مختلف جامعه آن روزگار گردید.
همنشینی و همنوازی با بسیاری از تکنوازان برجسته رادیو در کنار خصوصیات شخصی و نبوغ ذاتی، سبکی را در نوازندگی تار فرهنگ شریف ایجاد کرد که منحصر و مختص به خود او بوده و موجب گرایش بسیار از علاقه مندان موسیقی به تار گردید.

علی نجفی ملکی

علی نجفی ملکی

علی نجفی ملکی متولد ۱۳۶۲ تهران
لیسانس حقوق
نوازنده نی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است