گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ناحیه خاکستری


قرار گرفتن صدا در ناحیه خاکستری به این مفهوم است که کانون صدا درجایی بیرون سر احساس شود و در صورتی که این کانون خارج از ناحیه خاکستری باشد یعنی صدا داخل سر احساس می شود.



خطوط سبز


A1: خط مماس با فک بالا که کاملا ثابت است.

A2: حد فاصل بین انتهای دو فک بالا و پایین است که افزایش طول آن باعث بزرگتر شدن دریچه حلقی می شود و به اجرای هر چه بهتر نت ها، بخصوص نت های پایین و بالا کمک می کند و همین طور باعث گرد شدن صدا می شود.

A3 : خط مماس با فک پایین که از ناحیه لولا (L2) باز و بسته می شود.

خطوط بنفش

خط صدا

در الگوی حاضر،خط صدا در برگیرنده خصوصیات اصلی صدا مانند رنگ، وسعت و قدرت صدا می باشد و باعث جلو آمدن آن می شود.اگر این خط را به شکل یک پاندول تصور کنید که از یک انتها به لولایی (L1) وصل شده و می تواند حول آن بچرخد، دراین حالت انتهای دیگر پاندول یا همان کانون صدا تمایل به افتادن و قرارگیری در پایین ترین نقطه، یعنی B1 را دارد.حال نیرویی که به توسط هوای بازدمی ایجاد می شود باعث چرخش و بالا رفتن پاندول به سمت نقطه B2 در داخل ناحیه خاکستری (بیرون سر) و درمحدوده نوک بینی می شود. اعمال مداوم این نیرو و تمرکز ذهنی برای تثبیت و باقی نگه داشتن جایگاه کانون صدا در آنجا اهمیت بسیار بالایی دارد.

با اجرای نت های بالاتر (افزایش فرکانس)، این نقطه در مسیری به سمت جلو و بالا به طرف نقطه B3 حرکت می کند که این جایگاه جدید باید برای اجرای نت های پایین تر که بعد از آن اجرا می شوند نیز حفظ گردد. در هنگام انجام عمل دم و همین طور درفواصل بین قطعات در حین اجرا، این جایگاه را با تمرکز ذهنی در آنجا نگه دارید.

خط ویبره

این خط با حرکت نوسانی خود حاوی خصوصیاتی مانند حس،سبکی و لطافت صدا می باشد و سبب بالا رفتن آن می گردد. جایگاه آن بیرون از ناحیه خاکستری (داخل سر) می باشد که در هنگام اجرای نت های پایین جایی درمحدوده نقطه D1 و با فاصله مطمئنی بالاتر ازنقطه B2 قرار می گیرد. با اجرای نت های بالاتر، این نقطه مماس با سقف دهان یا نرم کام، در مسیری به سمت عقب و بالا به طرف نقطه D2 حرکت می کند و بنابراین مانند نرم کام دارای شیبی برابر با خط فک پایین یا A3 می باشد که این موضوع باعث می شود در نتهای بالا، با بازتر شدن فک پایین و افزایش شیب خط A3، نقطه D2 در جهت عکس آن و به سمت بالا حرکت کند.

مجید رضا نصیری

مجید رضا نصیری

۱ نظر

بیشتر بحث شده است