گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سعیدی: تکنیک نوازندگی قانون را تغییر دادم

بله این انگشت شصت از چه زمانی وارد شده است؟

همان طور که گفتم در ایران من این را از می‌توانم بگویم از سال ۵۸۵۹ قطعه‌هایی را من هم نوشتم و در ایران اجرا کردم البته من در ترکیه مستر کلاس داشتم آنجا اجرا کردم، یک شاگرد فرانسوی داشتم در سال ۷۰ که با خانم پریسا رفته بودم، سرپرست گروه نی ریز بودم و با هم رفتیم و با یک آقایی به نام ژولین ویس آشنا شدیم که ایشان پشت سن آمد و گفت من تا حالا ندیده بودم کسی این‌طوری قانون بزند خودش هم قانون می‌زد؛ منتهی همان تکنیک عربی را می‌زد.

ایشان آمد و آنجا گفت که من می‌خواهم از شما یاد بگیرم. گفتم من فردا بعد از ظهر می روم، در پشت سن، یک سی دی به او دادم و او شب تا صبح نشسته بود آن چیزهایی که من اجرا کرده بودم را گوش کرده بود، منتهی چون تکنیک من را نمی‌دانست نتوانسته بود درست در بیاورد، صبح به هتل من آمد، من تا چهار بعد از ظهر که آنجا بودم آن قطعه‌ها را جلوی خودش نشستم زدم و ایشان تازه فهمید که چطور اجرا کردم، کتابم را هم به او دادم.

الآن مخلوطی از سبک ایرانی و ترکی و عربی را ایشان میزند و در سوریه یکی از نوازنده‌های برتر و خوب هست و بعد هم تقریباً پنج سال پیش هم یک‌بار به ایران آمد و من با او ردیف موسیقی ایرانی را کار کردم و خب دو تا دستگاه را کاملاً با او کار کردم، دست نوشته‌های خودم را کپی کردم و به او دادم. چون هنوز کتاب نشده بود که الآن در حال حاضر دارد کتاب می‌شود.

البته الآن در حال حاضر قانون خیلی خیلی مورد توجه است و شاگرد خیلی زیادی توسط شاگرد من در حال تعلیم دیدن هستند.

در مرکز حفظ و اشاعه از چه سالی تدریس می کردید؟

من از سال ۵۱ به مرکز می رفتم و در آنجا تدریس هم کرده ام.

خانم خواجه به چه استیلی نوازندگی می‌کنند؟

خانم خواجه حدود نه سال پیش بودند در مرکز دو سال و هفت سال در هنرستان با من کار کردند. یعنی سبک و تکنیک من را یاد گرفت و منزل من می‌آمدند و کار می‌کردند، ایشان سبک من را میزدند ولی یک دوره‌ای هم رفتند پیش خانم سیمین که از ایشان هم لابد یک چیزهایی یاد گرفتند من دقیقاً نمی‌دانم. ایشان می‌گوید استاد من خانم سیمین هستند حالا دیگر هرکس برداشت متفاوتی دارد. ایشان هم به سبک من می‌زنند، هیچ فرقی نمی‌کند ولی قطعه‌های خانم سیمین را تنظیم کردند و به صورت یک مجموعه مثل اینکه چهل قطعه است که این‌ها را اجرا کردند و در بازار موجود است.

خب آن شاگردهایی که کاملاً تکنیک اجرایی من را انجام می‌دهند هرکس کارشان را می‌شنود می‌گوید کاملاً ایرانی هست.

درست است. پایه نوازندگی به سبک شما روی چه انگشتانی است؟

من هم از دو انگشت استفاده می‌کنم. دو انگشت دست راست نشانه و بعد همه‌ی انگشتان یعنی هر ده انگشت را ما می‌توانیم استفاده بکنیم. حالا ممکن است یک جا از مثلاً یک قطعه‌ای داشته باشیم از چهارتا انگشت استفاده کنیم، دو تا این دست، دو تا آن دست یا اینکه سه تا این سه تا آن دست، بستگی دارد به آن قطعه‌ای که می‌خواهیم اجرا بکنیم و کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است