گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

روش سوزوکی (قسمت چهل و چهارم)

بداهه نوازی‌های کاوف‌من جوان

دکتر میشاالیس و دکتر دانشمند آلبرت اینشتین به بهترین شکل به من نشان دادند که یک دوره تحصیلی موسیقی چگونه باید باشد و چه تعریفی دارد. قبل از اینکه در این موارد سخنی بگویم مایل هستم که مطلب دیگری را عنوان کنم. در شبی فراموش نشدنی در منزل اینشتین بعد از صرف غذا که توام با اجرای موسیقی بود، من با دوستی به آنجا رفتم که هجده سال داشت و دانشجوی آهنگسازی در دانشگاه موسیقی بود او سنی داشت که من در این سن تازه ویولون را به دست گرفتم. اینشتین بر خاست و اعلام کرد که ما امشب شاهد چندین اثر بداهه نوازی از کاوف من خواهیم بود. اینشتین اجرای کوتاهی بر پیانو داشت که کاوف من برخاست و توضیح داد که من از یک آهنگساز قدیمی و در استیل باخ آغاز می کنم. من متحیر مانده بودم، او شروع به بداهه نوازی کرد.

بداهه ای سراپا مهارت و بر اطمینان و بسیار روان بر روی تم اینشتین، در حالی که نه تنها از جهت‌ هارمونی بلکه از حیث استیل و اجرا هم باخ را در ذهن تداعی می‌کرد.

بعد از اجرای فوک یکی از میهمانان حاضر در مجلس آن شب سوال کرد که خوب، چطور است اکنون کاری از شوپن ارائه کنید؟ کاوف من موافقت کرد و گفت حالا اجرایی از نوع شوپن اجرا می‌کنم و شروع کرد به اجرای یک نوکتورن بر روی تم موسیقی اینشتین.

این اجرا آنچنان گیرا و تاثیرگذار اجرا ‌شد که بسان خود شوپن به درون روح نفوذ می‌کرد، جریانی عمیق و نافذ… به همین گونه برایمان موسیقی‌های دیگری به سبک برامس بتهوون، یوهان استراوس و مالر به اجرا درآورد، مسلماً چنین اجراهایی فقط زمانی امکان پذیر است که انسان با این آهنگسازان و آثارشان کاملاً آشنا باشد این چنین بداهه نوازی‌هایی نشان از اطمینان خاطر و مهارت در اجرای کاوف من جوان داشت.

اینکه آیا چنین مهارت و استادی در بداهه نوازی کاوف من جوان از او یک آهنگسازی بزرگ بوجود خواهد آورد، سوال بر حقی است، اما من در هر حال از مشاهده چنین استعدادی به درک و شناختی دست یافتم و آن اینکه دستیایی به چنین مهارتی امکان پذیر است.

چه اندیشه ها و دست آورد های جالبی! نه تنها اینشتین بلکه تمام اطرافیان وی در رشته‌هایشان شخصیت‌هایی مطرح و عالی در عین حال همگی دوستدار هنر بودند، صمیمی ‌و بسیار متواضع بودند و من در بین آنها شخصی بودم ساده و بدون استعدادی خاص. فقط دانشجویی بودم که در تحصیلش دست و پا میزد اما آنان هرگز مرا از بالا نگاه نمی‌کردند.

گیتی خسروی

گیتی خسروی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است