گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

«خاطره» آموزش موسیقی کودک با بِلز (با رویکرد تقویت دو نیمکُرۀ مغز) کتابی است با تالیف مهدی عقیلی که سال جاری بوسیله انتشارات خنیاگر روانه بازار موسیقی شده است.

مهدی عقیلی درباره این کتاب می نویسد: آموزش نقش مهم و مؤثری در پیشرفت یک جامعه دارد. آموزش موسیقی به شیوۀ صحیح و اصولیِ آن نقشی اصلی در حفظ هنر و موسیقی یک کشور ایفا می‌نماید. بدون شک، یکی از اهداف آموزش موسیقی کودک تقویت عملکرد دو نیمکُرۀ چپ و راستِ مغز کودک می‌باشد و این موضوع با یادگیری ساز زایلُفُن (بِلز) که نیازمند به نواختن با دو دست است به‌راحتی امکان‌پذیر است.

پس از مطالعه و بررسی نزدیک به چهل جلد کتاب چاپ‌شده در مورد موسیقی کودک در ایران چند نکتۀ قابل‌توجه مشاهده گردید، از آن‌جمله:

۱- تقریباً قطعات تمام کتاب‌ها بیشتر در یک اُکتاو () و گاه تا نتِنوشته‌ شده‌اند.


۲- تقریباً ترتیب چیدمان درس‌ها از ساده به مشکل رعایت نشده است.

۳- از مترِکمتر استفاده شده و فیگورهای ریتمیکِ میزان ترکیبی به‌صورت محدود نگاشته شده است.

برشمردن این نکاتْ نادیده‌انگاری زحمات پیشینیان در حوزۀ موسیقی کودک نیست، چرا که تلاش آنها در جای خود بسیار ارزشمند و قابل ستایش است. نگارنده با توجه به کاستی‌های کتب چاپ‌شده در این زمینه و نیز با لحاظ تجربۀ خود در آموزش موسیقی کودک اقدام به نگارش کتاب حاضر نموده که دارای ویژگی‌های زیر است:

۱- یکی از اهداف کتاب پیشِ‌رو یادگیری نت‌های بالای پنج خط حامل است که در ساز زایلُفُن در اُکتاو دوم قرار دارند.

۲- سعی شده است تا ترتیب درس‌ها از ساده به مشکل انتخاب شود.

۳- به‌منظور استفاده از دو دست هنگام نواختنْ قطعات کتاب برای هنرجویان به‌طور مشخص مضراب‌گذاری شده‌اند.

۴- تمام قطعات کتاب از آهنگ‌های شنیده‌شده انتخاب شده‌اند تا هنرجویان فیگور‌های ریتمیک مختلف را راحت‌تر یاد بگیرند.

۵- سرعت ابتداییِ قطعاتپیشنهاد شده است تا هنرجویان با استفاده از تیک‌تاکِ ساعت و بدون تندوکندکردنْ آنها را تمرین نمایند.

۶- بیست درس آغازین کتابِ پیشِ‌رو در میزان‌های ساده با مترِتنظیم گردیده است. در ادامه، نُه درس در میزان ترکیبیِ
با فیگورهای ریتمیکِ قرار گرفته‌اند.
۷- تمامیِ درس‌های کتاب اختصاصاً برای ساز زایلُفُن (بِلز) دواُکتاو تنظیم شده‌اند.

۸- نگارنده تلاش نموده است تا با تنظیم‌ قطعاتی چون «مرغ سحر» و «ایران ای سرای امید» برای ساز زایلُفُن، کودکان و نوجوانان عزیز را با موسیقی ایرانی آشنا نماید.

۹- تمام قطعات کتاب معروف و شنیده‌‌شده‌اند و با اندک جست‌وجویی در اینترنت می‌توان اجراهای گوناگونی از آنها را شنید و گوش‌دادن این قطعات برای تقویت شنیداری هنرجویان بسیار سودمند خواهد بود. در لوح فشردۀ همراه کتاب اجرای آموزشی قطعات با صدای بِلز و با سرعتِیادرج شده است.

۱۰- کتاب حاضر را می‌توان همزمان با کتاب‌هایی چون «دنیای شادی»، نوشتۀ ناصر نظر و کتاب «بادبادک»، نوشتۀ مسعود نظر و سایر کتاب‌های موسیقی کودک استفاده نمود.

۱۱- این کتاب برای آموزش ساز دهنی (هارمونیکا) نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب «خاطره» آموزش موسیقی کودک با بِلز را هم اکنون می توانید از موسیقی عارف (تلفن: ۳۳۹۷۶۴۳۰ و ۳۳۹۷۶۴۳۱)، پخش عرفان (تلفن: ۷۷۶۳۸۹۲۲)، پخش ساز و سخن (تلفن: ۸۸۵۱۲۴۹۳ و ۸۸۵۱۲۴۹۴)، فروشگاه پارت (تلفن: ۶۶۴۰۵۶۲۷) و فروشگاه نای و نی (تلفن: ۶۶۴۹۳۲۷۸ و ۶۶۴۹۳۲۷۹) تهیه کنید.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است