گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره کتاب «گلهای جاویدان» (۱)

کتاب «گلهای جاویدان» (دل انگیز طلیعه ای بر موسیقی ایران) توسط علی شریفی و با مقدمه دکتر شاهین فرهت منتشر شد. این کتاب در قالب پنج فصل اولین برنامه از سلسله برنامه های رادیویی «گلها» را بررسی می نماید.

۵ فصل این کتاب در ۶۲۸ صفحه به شرح ذیل می باشد:

فصل اول؛ تأسیس رادیو و پیدایش برنامه گلها

فصل دوم؛ بررسی برنامه‌های گلهای جاویدان (در۴ بخش مجزا)

فصل سوم؛ مقالات و مصاحبه‌ها
فصل چهارم؛ زندگی‌نامۀ هنرمندان، ادیبان و گویندگان برنامۀ گلهای جاویدان

فصل پنجم؛ آمار و اطلاعات و مستندات برنامه‌های گلهای جاویدان که مشمل بر

چهارده جدول مفصل است و خوانندگان با مرور این جداول اطلاعات ارزشمندی از برنامۀ گلهای جاویدان کسب می کنند.

ضمناً کتاب شامل ۱۳۵ عکس ناب و کمتر دیده شده از هنرمندان برنامۀ گلهای جاویدان و همچنین ۴۴ عکس پرسنلی زیبا در فصل چهارم است.

در ضمیمۀ کتاب اسناد و دست نوشته هایی از مرحوم داود پیرنیا وجود دارد که برای اولین بار منتشر گردیده اند.

این کتاب به صورت ناشر مؤلف در قطع وزیری و با جلد سخت، چاپ و صحافی مرغوب تهیه و تنظیم یافته است. سفارش کتاب «گلهای جاویدان» صرفاً از طریق اینترنت و یا تلفن می باشد و کتاب و مجموعۀ فایل صوتی همراه از طریق پست پیشتاز به سراسر ایران ارسال می گردد.

علی شریفی، نویسنده این کتاب و مقاله های برگزیده در ۴ دوره از جشنواره سایت ها و وبلاگ های موسیقی، در مقدمه کتاب «گلهای جاویدان» می نویسد:

برنامۀ وزین گلها رنسانس و نقطۀ عطفِ موسیقی ایران در قرن اخیر است. گلها چنان تأثیری ‌در‌‌ گرایشِ‌ اقشار مختلف جامعه، به موسیقی‌ ایرانی داشت،‌‌ که هم‌‌اکنون نیز محبوب‌ترین، پربارترین و فاخرترین برنامۀ موسیقی است که با بالاترین کیفیت و با شرکت هنرمندان طراز اول عرضه گردید. گلها یک برنامۀ سادۀ رادیویی نبود بلکه دانشگاهی معتبر بود که در آن مسائل فرهنگی، اخلاقی، هنری، فلسفی، عرفانی و… به بهترین شکل ممکن نمود پیدا کرد.

داود پیرنیا با چاشنی دریافت‌های عرفانی و تسلط بر فرهنگ و تمدن ایران و همچنین تأکید بر ادبیات و موسیقی فاخرِ ایرانی، دست به ابتکار بزرگی زد و نام خود و هنرمندان شاخص موسیقی ملی ایران را جاودانه کرد. وی با اعتقاد و احاطۀ خاص به عرفان خِرَدگرا و همچنین توسل به صفای دلِ خویش، تلفیق لطیفی بین شعر وزین،‌کلام دلنشین و موسیقی فاخر را به روشی که در مجالس دیدار اهل طریقت عشق به حق، شنیده بود، تحت عنوان گلهای جاویدان با همکاری بزرگان زمانه پرورش داد، در واقع به‌طریقی که برای همگان قابل درک باشد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

  • با سلام
    واقعا کار شایسته ای انجام داده اند. چنین کتابی در مورد گلهای جاویدان که سالها انتظارش را کشیده بودیم واجب و لازم بود.

بیشتر بحث شده است